شناسهٔ خبر: 66357389 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

چرا خودروسازها برای ماشین های برقی خود صدای موتور الکی ایجاد می‌کنند؟

صاحب‌خبر -

خیلی جالب است که خودروسازان علیرغم بی‌صدا بودن ماشین های برقی، صدای موتور الکی و فیکی برای آن‌ها ایجاد می‌کنند. اما علت آن چیست؟

عاشقان خودرو، قدرت یک اتومبیل را با صدای خروجی از اگزوز آن مرتبط می‌دانند. هرچه صدای موتور بلندتر باشد، رانندگی با خودرو هیجان‌انگیزتر می‌شود. اما تولید صدای موتور چیزی نیست که به‌طور طبیعی در خودروهای برقی به دست آید. از آنجایی که این وسایل نقلیه با موتورهای الکتریکی کار می‌کنند، قاعدتاً باید تجربه رانندگی آرام‌تر و نرم‌تری را ارائه ‌دهند.

با توجه به علاقه شدید طرفداران خودرو به صدای غرش اگزوز، خودروسازان به‌دنبال راه‌هایی برای گنجاندن صدای موتور شبیه‌سازی‌شده یا تقلبی در خودروهای برقی هستند. در اینجا، خواهیم دید که چگونه این ویژگی خاص خودروهای بنزینی و دیزلی، در حال ورود به دنیای خودروهای برقی است.

غرش مصنوعی در قلب سکوت: صدای خودروهای برقی چگونه تولید می‌شود؟

صدای تقلبی موتور در خودروهای برقی معمولاً با استفاده از یک نرم‌افزار و سخت‌افزار ایجاد می‌شود. سیستم بلندگوی داخلی و خارجی خودرو، صدای موتور مصنوعی یا از پیش ضبط‌شده را پخش می‌کند. این فناوری از انواع مختلف حسگرهای خودرو برای دریافت داده‌های قوای محرکه استفاده می‌کند. سپس صدای اگزوز را هنگام رانندگی شبیه‌سازی یا تقویت می‌کند و صدای مورد نظر را ارائه می‌دهد.

صدای موتور در ماشین های برقی صدای موتور در ماشین های برقی

صدای موتور در ماشین های برقی

شدت و عمق صدای موتور شبیه‌سازی شده ممکن است بسته به مدل و شرکت سازنده خودرو متفاوت باشد. برخی از خودروها صدای یکنواختی تولید می‌کنند که همیشه پخش می‌شود، در حالی که برخی دیگر آن را بسته به دور موتور (RPM) و سرعت خودرو ایجاد می‌کنند که کاملاً طبیعی است.

علاوه بر این، برخی از خودروها به رانندگان اجازه می‌دهند تا صدای موتور شبیه‌سازی شده را مطابق سلیقه خود تنظیم کنند. از مهم‌ترین خودروهایی برقی که از صدای مصنوعی استفاده می‌کنند می‌توان به تسلا مدل ۳، آئودی e-Tron، ب‌ام‌و iX و فورد موستانگ Mach-E اشاره کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
سدان برقی مزدا EZ-6 رسماً معرفی شد؛ جانشین تمام الکتریکی مزدا 6 هوندا e:NP2؛ کراس اوور برقی ژاپنی‌ها سر از نمایشگاه خودرو پکن درآورد چری اومودا E5؛ فونیکس اف ایکس برقی سرانجام معرفی شد + ویدیو مینی ایسمن، شاسی بلند ریز نقش بریتانیایی با پیشرانه برقی معرفی شد

قوانین مربوط به صدای اگزوز شبیه‌سازی‌شده در برخی کشورها

اینگونه نیست که خودروسازان بدون هیچ محدودیتی قادر به استفاده از صدای تقلبی موتور در خودروهای برقی باشند. در برخی از کشورها قوانین و مقررات خاصی در این مورد وجود دارد. به‌طور مثال در امارات متحده عربی برای میزان صدای مجاز خودروها وجود دارد. بر اساس این قوانین، حداکثر صدای مجاز برای خودروها در امارات متحده عربی ۹۵ دسی‌بل است. هر صدایی که از این حد فراتر رود منجر به جریمه و مجازات خواهد شد.

صدای موتور در ماشین های برقی صدای موتور در ماشین های برقی

صدای مصنوعی اگزوز خودروها از کجا شروع شد؟

شروع پیدایش صدای شبیه‌سازی‌شده موتور در ماشین های برقی به اوایل دهه ۲۰۱۰ برمی‌گردد. در سال ۲۰۱۱، فولکس‌واگن گلف GTI اولین خودرویی بود که از سیستمی به نام Soundaktor برای شبیه‌سازی صدای موتور استفاده کرد. Soundaktor یک اصطلاح آلمانی است که به معنی محرک صدا ترجمه می‌شود.

این سیستم بر اساس یک بلندگوی کوچک عمل می‌کند که معمولاً روی دیواره آتش (فایروال) بین موتور و محفظه سرنشینان نصب می‌شود. سیستم Soundaktor هنگام شتاب‌گیری خودرو، صدای از پیش ضبط‌شده یک موتور توربوشارژ را پخش می‌کند.

صدای موتور در ماشین های برقی صدای موتور در ماشین های برقی

صدای موتور در ماشین های برقی

با این حال، Soundaktor فولکس‌واگن اولین تلاش برای تقویت مصنوعی صدای موتور نبود. در گذشته، فورد برای تقویت صدای موتور V8 موستانگ GT در کابین، یک لوله تشدیدکننده در آن تعبیه کرده بود. این کار به رانندگان اجازه می‌داد غرش موتور V8 را که جزء کلیدی تجربه رانندگی با موستانگ است، بهتر بشنوند.

اکنون خودروسازان مشهور جهان مانند ب‌ام‌و، فراری، استلانتیس و غیره نیز از این روند پیروی می‌کنند. فناوری‌های پیشرفته‌ای برای تقویت صدای کم‌حجم تولید شده توسط موتورهای توربوشارژ جدیدتر و خودروهای دارای موتور الکتریکی به کار گرفته می‌شود.

صدای موتور در ماشین های برقی صدای موتور در ماشین های برقی

صدای تقلبی موتور در خودروهای برقی وظیفه‌ای فراتر از راضی کردن عاشقان خودروهای اسپرت دارد. این صدای فیک در واقع کاربردهای عملی مهم دیگری نیز دارد. به‌طور مثال از آنجا که خودروهای برقی تقریباً بی‌صدا هستند، این موضوع می‌تواند خطرات ایمنی بالقوه‌ای را برای عابران پیاده‌ای که از عبور خودرو بی‌خبرند ایجاد کند. در چنین شرایطی خودروهای برقی به صدای اگزوز یا موتور مصنوعی برای هشدار به افراد در جاده نیاز دارند.

صدای تقلبی موتور و آینده‌ای سمفونیک

با رویکرد نوآورانه سازندگان خودروهای اسپرت در سراسر جهان، روند استفاده از صدای موتور مصنوعی در حال تکامل است. برندهای خودروساز در تلاش برای ایجاد صداهای متمایز، مطابق با میراث خودروهای بنزینی و دیزلی خود هستند.

جاگوار، فولکس‌واگن و ب‌ام‌و از جمله شرکت‌های خودروسازی مشهوری هستند که برای این منظور با موسیقی‌دانان مشهور جهان همکاری می‌کنند. با این حال، بیشتر این پروژه‌ها هنوز در حال انجام هستند. شاید مجبور باشیم چند سال دیگر صبر کنیم تا شاهد آینده سمفونیک صداهای موتور شبیه‌ساز ‌شده در خودروهای برقی باشیم.

صدای موتور در ماشین های برقی صدای موتور در ماشین های برقی

خیلی هیجان‌انگیز است اگر صنعت خودرو ایران هم به سمت و سویی پیش برود که خودروسازان حتی برای صدای اتومبیل خود نیز اهمیت قائل شوند. هرچند با توجه اینکه خودروهای برقی در ابتدای مسیر هستند، اول باید نگرانی ما در مورد عملکرد موتور آن‌ها برطرف شود و سپس به مسائل جانبی بپردازیم. در حال حاضر بازار ایران آماده میزبانی از تارا برقی، ریرا برقی، سایپا اطلس برقی و انبوهی از خودروهای چینی الکتریکی است.

نظر شما