شناسهٔ خبر: 66356015 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی

میزان اهدای خون خراسان رضوی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود هفت درصد افزایش داشته است.

صاحب‌خبر -
رشد هفت درصدی اهدای خون در خراسان رضوی
 
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز خراسان رضوی، مسئول اداره روابط عمومی انتقال خون استان خراسان رضوی گفت:  ۲۱۱ هزار و ۱۸۴ داوطلب پارسال به مراکز اهدای خون خراسان رضوی مراجعه کردند که از این تعداد ۱۶۰ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند.
 
مصطفی مهدوی ارفع با بیان اینکه ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند، ادامه داد: اهدا کننده مستمر خون به کسی گفته می‌شود که حداقل ۲ بار در سال خون اهدا کند و این تعداد در سال گذشته بیش از ۸۵ هزار و ۸۱۸ نفر در استان گزارش شده است.
 
وی بیان کرد: بیش از ۲۹ درصد اهدا کنندگان خون استان در این بازه زمانی «با سابقه» و حدود ۱۸ درصد اهداکننده «بار اولی» هستند.
 
ارفع  با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته زنان نیمی از اهداکنندگان خون را شامل می شوند، افزود: بانوان سال گذشته ۵.۳۵ درصد معادل هشت هزار و ۶۱۵ نفر از اهداکنندگان خون استان را تشکیل داده اند.
 
مهدوی ارفع افزود: شاخص اهدای خون ۲۷.۲۸ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت کشور است.
 
هم‌اکنون ۱۴ پایگاه انتقال خون در مشهد و دیگر شهرهای خراسان رضوی فعالیت دارند که از این تعداد ۶ پایگاه امام رضا(ع)، شهید سلیمانی، شهید کریمی، سناباد، امید و مهر در مشهد و پنج پایگاه در شهرهای سبزوار، تربت‌حیدریه، نیشابور، قوچان و گناباد استقرار دارند و ۲ مرکز اهدای خون نیز در شهرستانهای تربت‌جام و کاشمر فعال است.
 
استان ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری خراسان رضوی، سومین تولیدکننده خون در کشور پس از استان‌های تهران و فارس است.
 

نظر شما