شناسهٔ خبر: 66354379 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی مطرح کرد؛

دایره فعالیت «کتابدار داده» کتابخانه نیست

مترجم «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» از انتشار این کتاب در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این کتاب می‌گوید «کتابدار داده» نباید لزوماً در محیط کتابخانه فعالیت کند.

صاحب‌خبر -

امیررضا اصنافی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره کتابی که در دست انتشار دارد، عنوان کرد: ترجمه فارسی «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» همراه با نسخه الکترونیکی آن به‌زودی در هفت فصل و ۲۸۰ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی وارد بازار کتاب خواهد شد. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود.

وی با یبان اینکه این کتاب توضیح می‌دهد جایگاه «کتابدار داده» در کتابخانه چگونه است، گفت: این کتاب می‌گوید «کتابدار داده» نباید لزوماً در محیط کتابخانه فعالیت کند؛ بلکه فعالیت در یک محیط پژوهشی یک سازمان هم می‌تواند حوزه فعالیت «کتابدار داده» باشد یعنی هر جایی که با منابع اطلاعاتی و ارزیابی اطلاعات سر و کار داشته باشد، «کتابدار داده» می‌تواند آنجا حضور داشته باشد. کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» در ابتدا یک تعریف از کتابدار داده را ارائه می‌کند و در ادامه وظایف یک «کتابدار داده» را شرح می‌دهد. این اثر مهارت‌های مورد نیاز یک «کتابدار داده» را بر می‌شمارد و با ارائه تمرین‌هایی این مهارت تئوری را افزایش می‌دهد.

این عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران درباره محتوای کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» اظهار کرد: موقعیت شغلی کتابداران در بخش‌ها و رسته‌های مختلفی تعریف می‌شود. در واقع همان‌طور که در حوزه‌های مختلف کتابدار مرتبط حضور دارد، در بخش داده‌های اطلاعاتی و تحلیل داده‌ها نیز کتابدار متخصص وجود دارد. به‌عنوان مثال؛ کتابدار شبکه‌های اجتماعی، کتابدارسیستم، کتابدار حقوق، کتابدار کودک یا کتابدار پزشکی نمونه‌های از فعالیت کتابداران در بخش‌های مختلف است. کتابداران داده نیز به‌عنوان تحلیلگران داده کمک می‌کنند تا افراد متقاض؛ اطلاعات خدمات و کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند.

اصنافی با بیان اینکه «کتابدار داده» فردی است که وظیفه گردآوری و تحلیل داده را به افراد متقاضی اطلاعات و داده ارائه می‌کند. درباره جامعه مخاطبان این کتاب گفت: جامعه مخاطبان کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی خواهد بود؛ همچنین این اثر برای کتابدارانی که در کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی فعال هستند، مثمرثمر خواهد بود.

وی با بیان اینکه «کتابدار داده» برای اینکه در محیطی مشغول به فعالیت شود، نیاز به آموختن یکسری مهارت‌ها دارد و انجام این تمرین‌ها به نوعی موجب افزایش آمادگی در زمینه تحلیل داده می‌شود، گفت: کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» بر مسئله تحلیل داده تاکید دارد. کتابدار بخش داده‌ها به مهارت‌هایی مانند پیدا کردن اطلاعات، آشنایی با سکوهایی که می‌تواند به تحلیل کردن داده کمک کند، توانایی عملیاتی کردن داده و در اختیار قرار دادن اطلاعات نیاز دارد. کتابداران در این فرایند با داده‌های خام سرو کار دارند.


این عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» نخستین کتاب در حوزه کتابداری داده‌ها نیست ادامه داد: پیش از این نیز در این باره دو کتاب منتشر شده است اما تفاوت‌های اثر حاضر با کتاب‌های قبلی، تمرین‌های موجود در این کتاب و نگاه تخصصی به موضوع «کتابدار داده» است. این کتاب که با همراهی تعدادی از دانشجویان ترجمه شده است و با یک نگاه علمی و تخصصی به موضوع تحلیل داده نگاه می‌کند. این اثر به کمک کتابداری می‌آید که قرار است در یک محیط پژوهشی مشغول به فعالیت شوند.

اصنافی با اینکه کتاب «راهنمای عملی کار به‌عنوان کتابدار داده‌ها» هنوز در دست ناشر است، اظهار کرد: این کتاب در مرحله ویراستاری است و امیدواریم با انجام کارهای ویراستاری از سوی انتشارات دانشگاه شهید بهشتی وارد بازار کتاب شود؛ البته ظزف دو هفته آینده مشخص می‌شود این کتاب به نمایشگاه کتاب امسال می‌رسد یا خیر.

نظر شما