شناسهٔ خبر: 66354240 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

جمهوري اسلامي ايران گام‌هاي مهمي براي اطمينان از كاهش مؤثر خطر بلايا برداشته است

معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در «نشست مديريت نوآورانه براي مقابله با حوادث و سوانح براي دستيابي به توسعه پايدار» در بانكوك، گفت: گنجاندن بحث كاهش خطر بلايا و مقاوم‌سازي در تمام ابعاد برنامه‌هاي توسعه ملي، بخشي و محلي و ارتقاي مديريت اطلاعات و داده‌ها مربوط به خطرات بلايا، براي دستيابي به جامعه‌اي امن‌تر و توسعه تاب‌آور، فراگير و پايدار، ضروري است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از مركز روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر «داود منظور» در سخنراني خود در «نشست مديريت نوآورانه براي مقابله با حوادث و سوانح براي دستيابي به توسعه پايدار» كه در حاشيه هشتادمين نشست ساليانه اسكاپ در بانكوك انجام شد، گفت: تعداد و شدت سوانح طبيعي در سال ۲۰۲۳ افزايش يافت و اين نشانگر ضرورت استفاده از ابزاري براي سازگاري با اين شرايط جديد است.
معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه گنجاندن مسائل مربوط به كاهش خطر بلايا در برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي توسعه كشورها و ارتقاي مديريت اطلاعات بلايا صرفاً يك تلاش فني نيست، افزود: اين در درجه اول يك موضوع سياستي و فرآيند حاكميتي است. دولت‌ها نقشي محوري به عنوان تصميم‌گيرندگان كليدي ايفا مي‌كنند تا اطمينان حاصل كنند كه طرح‌ها و برنامه‌هاي توسعه ملي، محلي و بخشي نه تنها آسيب‌پذيري و خطر جديدي ايجاد نمي‌كند، بلكه به طور مهمي به كاهش خطرات موجود و افزايش انعطاف‌پذيري افراد و سيستم‌ها كمك مي‌كند.
دكتر منظور افزود: من به عنوان رئيس سازمان برنامه و بودجه جمهوري اسلامي ايران، بر اين باورم كه گنجاندن بحث كاهش خطر بلايا و مقاوم‌سازي در تمام ابعاد برنامه‌هاي توسعه ملي، بخشي و محلي و ارتقاي مديريت اطلاعات و داده‌ها مربوط به خطرات بلايا، براي دستيابي به جامعه‌اي امن‌تر و توسعه تاب‌آور، فراگير و پايدار ضروري است.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در ادامه گفت: براي دستيابي به اهدافمان، چند اقدام حياتي بايد انجام شود. ما بايد توانايي‌هاي خود را براي درك بهتر، ارزيابي و نظارت بر خطرات بلايا به شيوه‌اي سازگار با خطرات متعدد بهبود بخشيم. اين امر امكان پيش‌بيني مؤثرتر و هشدار زودهنگام خطرات و بلايا را فراهم مي‌كند.
وي افزود: مايلم ابتكار مهم دبيركل سازمان ملل متحد در مورد «هشدار اوليه براي همه» و چهار مولفه حياتي آن را برجسته كنم. اما همچنان نياز به «پيش‌بيني و هشدار اوليه بر اساس تأثير بلايا» وجود دارد تا ما را قادر سازد كه نه‌تنها وقوع خطرات را به‌موقع و دقيق‌تر پيش‌بيني نموده و هشدار دهيم، بلكه اثرات منفي احتمالي و تلفات و خسارات خطرات را نيز پيش‌بيني كنيم.
معاون رئيس‌جمهور سپس گفت: انجام اقدامات لازم از قبل براي كاهش تلفات و خسارات احتمالي، مستلزم تعهد و مشاركت همه بخش‌ها و بازيگران توسعه اقتصادي- اجتماعي براي ارائه داده‌ها و اطلاعات لازم در مورد انواع آسيب‌پذيري‌هاي فيزيكي، اجتماعي، اقتصادي و زيست‌محيطي براي اندازه‌گيري خطرات، زيان‌ها و آسيب‌هاي احتمالي است.
وي افزود: براي دستيابي به چنين دستاوردي، ما بايد رويكرد توسعه مبتني بر ريسك را اتخاذ و به كار ببريم و اطمينان حاصل كنيم كه همه ابتكارات توسعه از طريق بررسي دقيق خطرات بالقوه براي محافظت از جوامع، زيرساخت‌هاي حياتي و دستاوردهاي محيطي طراحي شده‌اند. به‌علاوه، تلاش‌ها بايد در جهت برطرف كردن عوامل زيربنايي عامل بلايا باشد. از جمله شهرنشيني سريع و بدون برنامه، تخريب محيط زيست و نابرابري‌هاي اجتماعي، براي ايجاد جامعه‌اي انعطاف‌پذيرتر.
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور سپس گفت: در نهايت، گنجاندن مباحث مربوط به خطر بلايا در سياست‌گذاري كاربري زمين ضروري است تا با ارزيابي ريسك وقوع فاجعه، تدوين و اجراي سياست‌هايي براي كاهش خطر در مناطق شهري و روستايي ممكن شود.
وي افزود: از طريق اين اقدامات هماهنگ، مي‌توانيم زمينه توسعه پايدار و مقاوم در برابر تغييرات آب و هوايي را فراهم كنيم و از ايمني و رفاه جوامع خود براي نسل‌هاي آينده محافظت كنيم.
معاون رئيس‌جمهور سپس گفت: جمهوري اسلامي ايران گام‌هاي مهمي براي اطمينان از كاهش مؤثر خطر بلايا و گنجاندن موضوع‌هاي مرتبط در مباحث مديريت برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي ملي، محلي و بخشي برداشته است.
وي افزود: بدين منظور بايد يك گروه كاري دائمي در زمينه علم، سياست‌گذاري، پيوند اقدام براي مديريت و كاهش خطر بلايا تحت نظارت سازمان برنامه و بودجه كشور به عنوان عالي‌ترين نهاد برنامه‌ريزي و بودجه‌ريزي در كشور ايجاد شود. 
اين گزارش مي‌افزايد: در سخنراني معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در «نشست مديريت نوآورانه براي مقابله با حوادث و سوانح براي دستيابي به توسعه پايدار» كه بعد از ظهر روز دوم هشتادمين نشست اسكاپ توسط اپديم برگزار شد، مدير اپديم، رئيس شوراي حكام اپديم، معاون دبيركل كميسيون ملي اسكاپ در كامبوج، معاون دبير اجرايي اسكاپ، مدير مركز آمار اسكاپ در آسيا و اقيانوسيه و مدير دفتر منطقه‌اي اسكاپ در جنوب آسيا حضور داشتند.

نظر شما