شناسهٔ خبر: 66354060 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چین میزبان حماس و فتح برای گفتگوهای آشتی است

صاحب‌خبر -
چین میزبان حماس و فتح برای گفتگوهای آشتی است

خبرگزاری آریا-جنبش‌های حماس و فتح روز جمعه اعلام کردند که چین میزبان مذاکراتی برای گفتگو در مورد تلاش‌های آشتی داخلی خواهد بود، این اقدام چین قابل تامل در بحبوحه جنگ در نوار غزه است.

به گزارش سرویس بین‌الملل آریا به نقل از رویترز؛رویترز به نقل از یکی از مقامات فتح گزارش داد که هیئتی به رهبری عزام الاحمد از مقامات ارشد جنبش عازم چین شد، در حالی که یکی از مقامات حماس گفت که تیم گفتگو به رهبری موسی ابومرزوق به چین پرواز خواهد کرد.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی منظم گفت: «ما از تقویت اقتدار تشکیلات خودگردان فلسطین و از همه جناح‌های فلسطینی در دستیابی به آشتی و تقویت همبستگی از طریق گفت‌وگو و مشورت حمایت می‌کنیم».

به گفته وزارت خارجه چین، وانگ کجیان، دیپلمات چینی ماه گذشته با اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در قطر دیدار کرد.

به گفته یک دیپلمات مستقر در پکن که در مورد این موضوع مطلع شد، هدف از این مذاکرات حمایت از تلاش‌های آشتی بین دو جنبش است.


چین اخیراً نفوذ دیپلماتیک فزاینده ای را در خاورمیانه نشان داده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و دیگر مقامات در پکن، در مورد چگونگی ایفای نقش سازنده چین در بحران های بین المللی، از جمله در خاورمیانه، گفتگو کرده است.

مقامات چینی در چند ماه گذشته تلاش‌های خود را برای دفاع از فلسطینی‌ها در مجامع بین‌المللی تشدید کرده‌اند و خواستار برگزاری کنفرانس صلح اسرائیل-فلسطینی در مقیاس بزرگ و تعیین جدول زمانی مشخص برای اجرای راه‌حل دو کشوری شده‌اند.

در ماه فوریه، پکن از دیوان بین‌المللی دادگستری خواست تا نظر خود را در مورد اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل که غیرقانونی است، بیان کند.

بعداً، چین برای پذیرش فلسطین در سازمان ملل متحد فشار آورد که وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هفته گذشته گفت که «بی‌عدالتی دیرینه تاریخی را اصلاح خواهد کرد».

نظر شما