شناسهٔ خبر: 66353794 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

آغاز عملیات اجرایی فیبر نوری منازل و کسب و کارها در استان خراسان جنوبی | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

تفاهم‌نامه اجرای طرح فیبر رسانی به منازل و کسب و کارها بین شهرداری بیرجند و شرکت شاتل به عنوان مجری با حضور استاندار خراسان جنوبی و معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به امضا رسید و کلنگ آغاز طرح در شهر بیرجند به زمین زده شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه اجرای طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارها (FTTX) را "مهدی بهترین" شهردار بیرجند و "محمدحسن شانه ساززاده" رئیس هیات مدیره شاتل به عنوان شرکت مجری روز پنجشنبه در نشستی در محل استانداری خراسان جنوبی، با حضور جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی و مهدی روحانی نژاد، معاون راهبردی و تنظیم بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، امضا کردند.

استاندار خراسان جنوبی در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت این طرح ملی و دستور دولت بر همکاری جهت تسریع آن گفت: این طرح‌ها از اقدامات مهم و ارزشمند می باشد که به همت دولت سیزدهم صورت گرفته است.

وی افزود: باید در اجرای طرح فیبر نوری همه متولیان پای کار باشند تا روند اجرای طرح در زمان مقرر به اتمام برسد.

استاندار گفت: خراسان جنوبی سی امین استان کشور است که عملیات اجرایی طرح فیبر رسانی به منازل و کسب و کارها در آن آغاز شد و دارای عقب ماندگی است اما همه دستگاه‌ های متولی باید با کار تیمی پای کار باشند تا عقب ماندگی در این زمینه جبران شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با افزایش سطح تعاملات در چند ماه آینده شاهد اتمام این طرح مهم و ملی در سطح استان باشیم.

به گفته وی؛ اجرای این طرح، الزامات قانونی دارد و شهرداران مکلفند در اسرع وقت نسبت به صدور مجوز حفاری اقدام کنند.

قناعت گفت: برای سایر شهرستان‌ های استان هم این آمادگی و ظرفیت از نظر اعتباری و فنی وجود دارد که طرح اجرا شود.

روحانی نژاد، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سی امین استان کشور است که این پروژه در آن آغاز شد، بیان کرد: شهرداران استان باید همکاری لازم را داشته باشند و طی ۱۵ روز از زمان معرفی اپراتور مجوز حفاری را صادر کنند که در این خصوص الزام قانونی هم وجود دارد.

معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: در شهر بیرجند شرکت شاتل مجری اجرای طرح فیبر نوری است و در سایر شهرهای خراسان جنوبی شرکت مخابرات ایران مجری خواهد بود که ابلاغ لازم صورت گرفته است.

روحانی نژاد عنوان کرد: هدف‌گذاری شده که در صورت همکاری شهرداران در هفته دولت امسال کل استان خراسان جنوبی تحت پوشش فیبر نوری قرار گیرد و اگر این اقدام انجام شود، خراسان جنوبی دهمین استان کشور خواهد بود که به صورت کامل زیر پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی در این نشست گفت: براساس این تفاهم‌نامه شبکه فیبر نوری به طول بیش از ۱۰۰ کیلومتر شامل خیابان‌های اصلی، فرعی و کوچه‌ها اجرا می‌شود و بستر اتصال ۶۵ هزار پورت برای استفاده مشترکان خانگی و تجاری در بیرجند فراهم خواهد شد.

مصطفی بهی افزود: ارزش سرمـایه گذاری این طرح که شهرداری بیرجند با شرکت شاتـل قراداد همکاری آن را امضا کرده، حدود هزار میلیارد ریال است.

وی تصریح کرد: اجرای فیبر نوری پیش نیاز هر شهر هوشمند است که امکان استفاده شهروندان از اینترنت پرسرعت خانگی و فناوری‌های نوین مرتبط با آن را به عنوان پیش نیاز تعامل مستقیم با جامعه، ارتقای کیفیت عملکرد، کاهش هزینه‌ها و مصرف بهینه منابع را فراهم می‌کند.

رئیس هیات مدیره شاتل هم گفت: همه عزم خود را به کار می‌گیریم که پروژه فیبر نوری شهر بیرجند را طی چند ماه آینده به اتمام برسانیم.

محمدحسن شانه ساززاده افزود: برای سرعت کار درخواست صدور مجوز برای ایجاد کارگاه‌های همزمان را داریم.

شهردار بیرجند نیز گفت: امروز عملیات اجرایی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارهای بیرجند با مشارکت شرکت شاتل و شهرداری با حجم قرارداد هزار میلیارد ریال آغاز شد.

همچنین عملیات اجرایی طرح فیبر رسانی به منازل و کسب و کارها در بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، معاون راهبردی و توسعه بازار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شماری از مسئولان در بلوار پاسداران این شهر آغاز شد.

نظر شما