شناسهٔ خبر: 66353741 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کتاب تفسیر سوره تغابن منتشر شد

تهران- ایرنا- کتاب «تفسیر قیم؛ سوره مبارک تغابن» به قلم آیت‌الله «قربانعلی دری نجف‌آبادی» عضو مجلس خبرگان رهبری و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، منتشر شد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نویسنده کتاب «تفسیر قیم؛ سوره مبارک تغابن» در ابتدای هر آیه به واژه شناسی پرداخته و سپس در تفسیر آیات این سوره به موضوع هایی همچون تسبیح و تحمید، کفر و ایمان اختیاری، آفرینش جهان، معاد در نگاه کافران، نام های قیامت، پاداش ایمان و عمل صالح، چگونگی تکفیر سیئات، خاستگاه مصیبت ها، آزمون الهی، پیامد نافرمانی خدا و فرستاده او، سنت الهی امتحان در دنیا، فتنه بودن مال و فرزند، فرمان به تقوا در مورد متعلقات دنیایی، معنای قرض الحسنه به خدا و علم خدا به نهان و آشکار پرداخته است.

در مقدمه کتاب آمده است: بی تردید، تحولات عظیمی که در حوزه های مختلف علوم اسلامی به ویژه در اصول و روش های استنباط و استدلال و تعالی و تکامل علوم وابسته به آن بوجود آمده، در تحقیق و تتبع و علوم تفسیری و قرآنی نقش آفرین و موثر بودند، چنان که هر گونه تحولی در علوم قرآنی منشاء تحول در علوم دیگر اسلامی نیز خواهد شد؛ یا مستقیم، مانند مباحث کلامی و فلسفی، عرفانی و توحیدی و مبانی مرتبط به آن؛ یا نامستقیم. به هر روی، قرآن خودش کانون معارف و حقایق و فقاهت است و هر نوع نگاه و بینش در علوم قرآنی یا تفسیر قرآن کریم در دیگر مباحث علوم اسلامی تاثیرگذار و نقش آفرین خواهد بود؛ حتی در علوم انسان شناسی، کیهان شناسی و هیات، روانشناسی، تاریخ، کلام، فلسفه، مبانی اصولی و فقهی و دیگر رشته های وابسته. (صفحه۱۳)

کتاب تفسیر سوره تغابن منتشر شد

دری نجف آبادی افزود: برای نمونه مباحث مرتبط به حقیقت و مجاز، تشبیه و استعاره و کنایه، اراده و اختیار و آزادی انسان و این موضوع که آیا الفاظ برای روح معانی وضع شدند یا احکام قانونی و این که شارع مقدس به عنوان مُشّرِع، احکام کلی را به صورت قضایای حقیقی وضع فرموده یا احکام جهاد و دفاع از کیان امت اسلامی و سرزمین های اسلامی و مقابله با نفوذ و سلطه اجانب و استکبار و صهیونیزم در دنیای اسلام یا مسائل وابسته و حکومت اسلامی و اجرای احکام اسلام و شیوه قانونگذاری و رعایت حُرُمات الله یا حقوق زنان و بانوان در فرهنگ اسلامی یا حقوق بشر یا حقوق بشر دوستانه یا احکام حکومتی در اسلام و تعامل مسلمانان با یکدیگر و ضرورت وحدت و انسجام و همکاری و هماهنگی جهان اسلام نسبت به مصالح مشترک، منافع مشترک، امنیت در دفاع مشترک در مقابل استکبار و صهیونیزم و سلطه بیگانگان یا در چالش های داخلی در دنیای اسلام و شیوه حل مسائل جهان اسلام یا آینده نگری و آینده پژوهی برای سده آینده و مقابله با نقشه های شیطانی و بسترسازی برای احیای فرهنگ و تمدن اسلامی، وحدت جهان اسلام، اصلاح نظام های حقوقی بین المللی، ایجاد دادگاه های صالح بین المللی بر پایه عدالت و انصاف، مبارزه با رژیم های تبهکار و دیکتاتور در عرصه های جهانی و ده ها موضوع دیگر. (صفحه ۱۴)

در بخشی از کتاب آمده است: بهشتیان هم مغبون اند، چرا که می توانستند خالصانه تر و بیشتر به خیرات بپردازند و مانند اولیای خدا شوند که دینشان و عقلشان را احیا و نفسشان را میراندند «قد احیا عقله و امات نفسه» ولی کوتاهی کردند و به قله های کمال و درجات بالای بهشت نرسیدند! آری، دریغا که خروس های سحری بیدار باشند ولی انسان، غافل و دلمرده باشد و فرصت ها را از کف دهد و از نیل به مقام وصال و قرب و ولایت بازماند و آن گاه که پرده ها کنار روند، افسوس خورده و خود را مغبون یابد «ذلک یوم التغابن». (صفحه ۹۷)

به فرموده علامه قاضی اگر کسی نیمی از عمرش را برای یافتن مربی هدایتگر صرف کند، می ارزد. چون خدا برای اولیایش مقاماتی قرار داده که انسان می تواند در دنیا به آن ها برسد و چون غفلت می ورزد، در قیامت حسرت خواهد خورد. امروز، روز عمل است، نه حساب و فردا روز حساب است، نه عمل «فان الیوم عمل و لاحساب و ان غدا حساب و لا عمل» و باید روز عمل برای حساب آماده شد. (صفحه ۹۸)

کتاب «تفسیر قیم؛ سوره مبارک تغابن» به قلم آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی از سوی انتشارات طوبای محبت در ۲۳۲ صفحه و در هزار شماره منتشر شد.

نظر شما