شناسهٔ خبر: 66353106 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شهادت؛ مزد سال‌ها کارگری برای «حسین شجاع»

گنبدکاووس- ایرنا- «حسین توکلی» از شهدای دوران دفاع مقدس و از اهالی گنبدکاووس است که در سن ۱۸ سالگی با رسیدن زمان خدمت سربازی، لباس دفاع از میهن به تن کرد و در این راه به فیض شهادت نائل آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهید حسین توکلی که به شجاع مشهور است، ۲ دی سال ۱۳۴۷ به دنیا آمد و در دفاع از میهن اسلامی ۳۱ تیر ۱۳۶۷ در منطقه «سومار» توسط مزدوران رژیم بعث عراق به شهادت رسید و پیکر مطهرش در گلزار شهدای امامزاده یحیی بن زید زادگاهش به خاک سپرده شد.

پیدا کردن آدرس خانه شهید حسین شجاع در خیابان دادگستری شهر گنبدکاووس کار سختی نیست، از هر کس بپرسی، خانه مادر شهید را نشان می‌دهد مانند بانویی که در محله حضور داشت و وقتی فهمید خبرنگارم مرا تا خانه شهید همراهی کرد و با این جمله که «دوست دارم هر روز را با یاد یک شهید محله شروع کنم» از یکدیگر خداحافظی کردیم.

زنگ خانه شهید شجاع را زدم، هنوز چند لحظه‌ای نگذشته بود که بانوی میانسالی که در ادامه فهمیدم خواهر شهید است در را باز کرد. وارد حیاطی با نمای سیمانی که به گمانم چند دهه‌ای قدمت دارد شدم، مرا به اتاق کوچکی هدایت کرد. خانه پدر شهید ۲ اتاق کوچک داشت. در فکر این بودم که خانواده شهید از خانه قدیمی‌شان خاطرات زیادی دارند و برای همین آن را مرمت نکردند که مادر شهید با کمری خمیده و رویی گشاده‌ به استقبالم آمد و مرا به اتاقش دعوت کرد.

مادر این شهید والامقام گفت: احترام به والدین، صبر و تلاش از ویژگی‌های پسر شهیدم به شمار می‌رفت که او را زبانزد خاص و عام کرده بود.

فاطمه شجاع افزود: دلم می‌خواست دامادی پسرم را ببینم اما به جای رخت زیبای دامادی، لاله‌پوش شدن پسرم را دیدم. افتخار می‌کنم که فرزندم در مسیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران به شهادت رسید.

این مادر ۸۲ ساله ادامه داد: حسین قبل از سربازی همیشه کنارم بود. آن سال‌ها به سبب مشکلات زندگی من در کنار همسرم، کارگری می‌کردم اما پسرم دوست نداشت من کار کنم و خودش درحالی که کمتر از ۱۳ سال داشت، کارگری کرد و کمک خرج خانواده شد.

شهادت؛ مزد سال‌ها کارگری برای «حسین شجاع»

مادر شهید شجاع افزود: حسین برای تامین مخارج خانواده کار می‌کرد و وقتی هم به سن خدمت سربازی رسید مشتاقانه برای دفاع از وطن به جهبه رفت.

وی بیان کرد: آن روز که لباس سربازی را بپوشد از من اجازه گرفت که به جبهه برود و قول داد باعث افتخار من و وطنم باشد و با شهادتش به این قول وفا کرد.

خواهر شهید هم گفت: برادرم به کار کردن خیلی اهمیت می‌داد و بسیار خوشرو بود و در سلام دادن همیشه از دیگران سبقت می‌گرفت.

زینب توکلی اظهار کرد: شهید توکلی همیشه با تواضع سخنان مادر و پدرم را گوش می‌داد و به آنها احترام می‌گذاشت.

وی افزود: زندگی شهدا می‌تواند زمینه ساز تحولات فکری در جامعه بویژه برای نسل جوان باشد.

به گزارش ایرنا، مردم گلستان در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس حماسه‌آفرینی زیادی داشته و حدود چهار هزار شهید، افزون بر این ۱۳ هزار جانباز و یک هزار و ۱۷۸ آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

استان حدود ۲ میلیون نفری گلستان از تنوع قومی و مذهبی و با آداب و فرهنگ‌های گوناگون برخوردار است ولی همه آنها به سرزمین خود عشق می ورزند و در اعتلای وطن هم نظرند که جلوه‌گری آن در هشت سال دفاع مقدس بخوبی نمایان است.

نظر شما