شناسهٔ خبر: 66352938 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه موقت کاشان:

دنیا محل آزمون انسان‌ها است

اصفهان – حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: آنچه به اعمال صالح فرد ارزش می‌دهد این است که انسان از روی اراده و انتخاب خود کاری را انجام دهد نه اینکه از روی ترس و اجبار باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامی تبار جمعه شب در جلسه تفسیر آیه ۴۲ سوره مبارکه ابراهیم که در مسجد آیت الله رضوی کاشان برگزار شد، گفت: دعا‌های حضرت ابراهیم(ع) مجموعه بزرگی از معارف دین است.

وی با مطرح کردن این سوال که اگر خدا عادل و است و علم دارد چرا از ظالمان و کافران و دشمنان خدا در این دنیا به انتقام نمی‌گیرد، افزود: خداوند در قرآن پاسخ داده است و می‌فرماید، گمان نکنید خداوند از ظلم ستمگران و ظالمان غافل است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: خداوند عذاب ظالمان را به تاخیر انداخته است تا روزی که انسان‌های ظالم از شدت وحشت چشمان شان به یک نقطه خیره شود.

وی گفت: علی رغم اینکه خداوند عالم و قادر و عادل و حکیم بوده و اعمال رفتار او براساس حکمت است، اما اگر در این دنیا از ظالمان انتقام نمی‌گیرد برای این است سبب خواهد شد انسان‌ها از روی ترس در مسیر حق قرار بگیرند.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: آنچه به اعمال صالح فرد ارزش می‌دهد این است که انسان از روی اراده و انتخاب خود کاری را انجام دهد نه اینکه از روی ترس و اجبار باشد.

وی گفت: اگر اعمال زشت انسان از روی اجبار باشد نمی‌توان او را سرزنش کرد، اما اگر اعمال زشت انسان از روی اراده باشد خداوند او را عذاب خواهد کرد.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: اگر انسان در مسیر دین عملی را از ترس انجام دهد چنین عملی هیچ ارزشی ندارد، تنها اعمالی ارزشمند است که داوطلبانه و به اراده و انتخاب خود انسان باشد.

وی افزود: در دنیا امکان جزا و عذاب انسان‌ها وجود ندارد، چرا که قرار است دنیا به روال طبیعی خود اداره شود، از این رو اگر نتانیاهو جنایتکار در این دنیا عذاب شود این عذاب نمی‌تواند تاوان اعمال جنایتکارانه او باشد و یا بر عکس آن اگر خداوند بخواهد پاداش اعمال امام حسین (ع) را در این دنیا بتواند، هیچ پاداشی نمی‌تواند پاسخگوی آن باشد، بنابر این نیاز به محیطی است که بتواند به اندازه اعمال صالح انسان پاداش بدهد و امکان عذاب دادن به ظالم به اندازه ظلم او وجود داشته باشد.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: اگر خداوند بخواهد پاسخ ظلم انسان ظالم را در این دنیا بدهد نظام زندگی به هم خواهد خورد و هیچ جنبنده‌ای روی زمین باقی نخواهد ماند.

وی ادامه داد: امروز که ظلم و جنایت سراسر دنیا را فرا گرفته است که اگر خداوند بخواهد همه را عذاب کند کسی روی زمین باقی نخواهد ماند.

امام جمعه موقت کاشان گفت: خداوند اگر بخواهد ظالمی را بلافاصله مجازات و عذاب کند، دیگران را نیز در برخواهد گرفت و رنج او به دیگران هم سرایت خواهد کرد، اما اگر ظالمی در قیامت عذاب شود رنج او به وابستگان او سرایت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: خداوند گناهکاران و ستمکاران را در قیامت عذاب می‌کند تا رج او به دیگران سرایت نکند، چرا که انسان‌ها در قیامت همه به دنبال اعمال خود هستند و از یکدیگر فراری هستند.

حجت الاسلام اسلامی تبار افزود: انسان برای گناهی بلافاطه عذاب نمی‌شود چرا که امکان دارد به مرور زمان از اعمال زشت خود توبه کند، بسیاری انسان بعد از یک عمر حرکت در مسیر انحراف در آخرین لحظه توبه کردند و در مسیر حق قرار گرفتند.

وی گفت: کیفر فوری برخی مواقع زیاد عادلانه نیست چرا که برخی اعمال گناه علاوه بر اینکه فرد گناهکار را در بر می‌گیرد به مروز زمان انسان‌های زیاد دیگری همین عمل او را ادامه می‌دهند و در گناه آنها نیز شریک است.

امام جمعه موقت کاشان ادامه داد: عکس آن نیز وجود دارد عمل صالح یک انسان علاوه بر اینکه ثواب آن عمل دارد در ثواب دیگران که این عمل را انجام می‌دهد شریک است.

حجت الاسلام اسلامی تبار گفت: علاوه بر دریافت پاداش و یا عقاب اعمال انسان، نتایج اعمال نیز برای انسان محاسبه می‌شود و براساس آن پاداش دریافت خواهد کرد و یا عذاب خواهد شد.

وی گفت: انسان هرعملی که انجام می‌دهند آثار آن نیز برای او ثبت و ضبط می‌شود، برای همین است که در قیامت با اقیانوسی از از ثواب و یا عقاب اعمال خود روبرو می‌شود.

امام جمعه موقت کاشان گفت: هرکس یک روش نیکویی را بین مردم ترویج کند برای او نه تنها پاداش آن روش منظور می‌شود بلکه در پاداش هر کسی که به روش او تا روز قیامت عمل کند شریک خواهد بود.

وی ادامه داد: هرکس سنت زشتی را در جامعه ترویج کند نه تنها گناه این سنت را دارد بلکه در گناه کسانی که به این سنت زشت تا روز قیامت عمل کردند شریک است.

حجت الاسلام اسلامی تبار با اشاره به اینکه دنیا محل آزمون انسان‌ها است، گفت: خداوند به همه انسان‌ها سرمایه عقل و ثروت و قدرت داده است تا آنها را در معرض امتحان و آزمون ایمان قرار دهد./۱۳۰۷/

نظر شما