شناسهٔ خبر: 66352208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اهتمام دولت برای پایدارسازی منابع آبی خراسان شمالی + فیلم

بجنورد- ایرنا- اجرای طرح انتقال آب های زیرزمینی شمال خراسان شمالی به شهرهای این استان در ردیف بودجه سال ۱۴۰۳ قرار گرفت و برای امسال چهار هزار میلیارد ریال پیشنهاد شد تا گام ها برای تامین منابع پایدار آب آشامیدن برداشته شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دست و پنجه نرم کردن با کم آبی، مشکل چندساله روستاهای خراسان شمالی است به گونه ای که کاهش بارندگی ها و آبدهی چاه‌ها در سال های اخیر موجب شده تا بسیاری از روستاها تشنگی خود را با صف انتظار در رسیدن تانکرهای آب سپری کنند و این اقدام به یکی از کارهای روزمره آنها تبدیل شود.

اکنون شمار قابل توجهی از روستاییان استان با تانکر و به صورت سیار آبرسانی می شوند و با مشکل تنش آبی روبه رو هستند.

آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در سه شهر خراسان شمالی از سدها یعنی آب سطحی تامین می شود اما کاهش بارندگی و کاهش آبدهی رودها سبب شده تا میزان ذخیره در این دریاچه ها هم مناسب نباشد.

کمیت و کیفیت آب سدها بسته به بارندگی ها دارد، در سال های کم بارش که میزان ذخیره آب در سدها کم می شود کمیت و کیفیت آب آشامیدن هم مورد تهدید قرار می گیرد.

مشکلات پدیده خشکسالی زمانی برای این خطه بیشتر معنا پیدا می کند که اشتغال هر شخصی در این خطه به نوعی وابسته به کشاورزی است چرا که خراسان شمالی با ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار در این بخش یکی از قطب های تولید محصولات باغی و غلات محسوب می شود و هر نوع خشکسالی بر این پیشران اقتصادی به شدت تاثیر می گذارد.

کارشناسان تامین منابع جایگزین و پایدار برای آب آشامیدن از طریق انتقال آب دریا و یا منابع آب زیرزمینی درون سرزمینی را تنها چاره برون رفت از این مشکل می دانند و خوشبختانه دولت وجود این مشکل را به خوبی درک کرده است و در سفر تیرماه ۱۴۰۱ رییس جمهور به خراسان شمالی، انتقال آب های زیرزمینی در منطقه سرانی به شهرستان های مختلف استان مصوب شد.

اجرای پروژه انتقال آب منطقه سرانی بعنوان بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور نویدبخش تحولات قابل توجهی برای خروج خراسان شمالی از بن بست بی آبی خواهد بود.

بزرگترین طرح آبرسانی شمالشرق کشور مجوز ماده ۲۳ را گرفت و چهار هزار میلیارد ریال برای اجرای آن پیشنهاد شد. یکی از راه های تامین آب مورد نیاز کشور مدیریت آب های سطحی و زیرزمینی استان است که تامین آب مورد نیاز شهرهای استان از منابع آب زیرزمینی استان یکی از طرحهایی است که مطالعه شده و مجوز ماده ۲۳ را دریافت کرده است.

امکان سنجی اولیه این طرح در سال ۱۳۹۲ آغاز و مطالعات شناسایی و تعیین احجام منابع آبی از سال ۱۳۹۷ با شدت بیشتر در دستورکار استان قرار گرفت و در نهایت پس از حفاری چاهای اکتشافی متعدد و مطالعات تخصصی در منطقه در سال ۱۴۰۰ مجوز برداشت آب به میزان ۴۰ میلیون متر مکعب در سال از سوی وزارت نیرو به استان ابلاغ شد که در نوع خود مجوزی خاص با حجم مذکور در کشور محسوب می‌ شود.

اکنون مطالعات فنی و تخصصی طرح به اتمام رسیده و مصوبات زیست محیطی، پدافند غیرعامل و غیره صادر شده است و در سفر رییس جمهور به استان اهمیت موضوع تبیین و درخواست تامین اعتبارات مورد نیاز مطالبه شد و وزیر نیرو در شهرستان شیروان و فاروج حضور یافت و از منطقه اجرای پروژه بازدید و از نزدیک و میدانی طرح را بررسی کرد در حین بازدید نیز دستورات لازم برای تسریع در فرآیند اجرایی شدن طرح صادر کرد.

اهتمام دولت برای پایدارسازی منابع آبی خراسان شمالی + فیلم

بر پایه آمارها و اظهارات رسمی مسوولان وزارت نیرو در این طرح بزرگ سالانه ۴۰ میلیون متر مکعب آب از چاه های عمیق مناطق شمالی شهرستان شیروان برداشت و به شهرهای خراسان شمالی منتقل و بخش عمده ای از نیاز آبی شهرهای استان رفع می شود.

این طرح با حفر ۱۰ حلقه چاه، خطوط جمع آوری، اجرای ۲۴۰ کیلومتر خط انتقال و ساخت چندین مخزن اجرا می شود. اگرچه اجرای این طرح مدت ها معطل دریافت مجوز ماده ۲۳ بود اما با تلاش مسوولان، سال گذشته این مجوز صادر شد و نکته قابل تامل این است که در این مدت کوتاه توانسته ردیف اعتباراتی در قاون بودجه دریافت کند و نوید بخش روند خوب پیشرفت طرح خواهد بود و برای امسال نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۳، چهار هزار میلیارد ریال پیشنهاد شد.

اجزای این طرح شامل حفاری چند ۱۰ حلقه چاه، خطوط جمع آوری، اجرای حدود ۲۴۰ کیلومتر خط انتقال، ساخت چندین باب مخزن بین راهی، ایستگاه های پمپاژ و تامین برق اختصاصی مورد نیاز است.

ضرورت تسریع در اجرای پروژه باتوجه به کاهش حجم مخازن سدهای استان و کاهش تراز آب زیرزمینی و ممنوعه و بحرانی بودن دشت های استان روز به روز بیشتر احساس می‌شود و این مهم تبدیل به خواسته و مطالبه ای برای مردم استان شده است تا مرهمی باشد بر زخم های به جا مانده از خشکسالی که زندگی مردم این استان را در سال های اخیر تحت تاثیر قرار داده است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.

نظر شما