شناسهٔ خبر: 66350979 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سفر بلینکن به پکن پر از پیام‌های نمادین بود

سخنان آشتی‌جویانه «شی» روحیه صمیمانه «بلینکن»

دنیای‌اقتصاد : آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه با شی جین‌پینگ، رهبر چین در پکن دیدار کرد. این دیدار در حالی صورت گرفت که بر سر مسائلی مانند اقتصاد، امنیت ملی و اصطکاک‌های ژئوپلیتیک در شرق آسیا، خاورمیانه و موضوع اوکراین روابط ناهمواری دارند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هم چین و هم ایالات متحده گفته‌اند که امیدوارند در چند جبهه کوچک‌تر و عمل‌گرایانه پیشرفت کنند؛ از جمله بهبود ارتباطات بین ارتش‌هایشان و تسهیل سفر بین کشورها. اما آنها درباره مسائل استراتژیک اساسی، از جمله سیاست‌های تجاری و درگیری‌های سرزمینی در دریای چین جنوبی و بر سر تایوان، در بن‌بست باقی مانده‌اند.

صاحب‌خبر -

 همچنین با وجود اختلافات دیگر این دو کشور اذعان کرده‌اند که خطر درگیری‌های بیشتر وجود دارد.دولت بایدن عمیقا نگران است که صادرات ارزان چین مشاغل ایالات متحده را تهدید می‌کند و نگران حمایت چین از روسیه در جنگ اوکراین است. چین هم متقابلا ایالات متحده را به تلاش برای محاصره منافع چین در اقیانوس آرام متهم کرده است. با این حال، شی در سخنان آغازین خود برای بلینکن، سخنان آشتی‌جویانه بر زبان راند.

به گزارش رسانه دولتی چین شی گفت: «چین از دیدن یک ایالات متحده با اعتماد به نفس، گشاده، مرفه و شکوفا خوشحال است.» او ادامه داد: «امیدواریم ایالات متحده نیز بتواند به توسعه چین با دید مثبت نگاه کند.» اوایل روز، بلینکن بیش از پنج‌ساعت را با وزیر امور خارجه چین، وانگ یی، در جلسات و در یک ناهار کاری در ‌میهمانخانه دولتی دیائیوتای در پکن گذراند. وانگ نیز نسبت به گذشته لحن تقابل‌آمیز کمتری اتخاذ کرد و به بلینکن گفت: «درخصوص چین و ایالات متحده روابط در حال تثبیت است و آینده و ادامه آن به تصمیمات هر دو کشور متکی خواهد بود.»

در جریان سفر سال گذشته بلینکن، وانگ بدتر شدن روابط با ایالات متحده را متوجه واشنگتن دانسته بود که به گفته او باید «درباره اقداماتش فکر کند».چین و آمریکا در عین حال که رقیب همدیگر هستند، اما نمی‌توانند بدون یکدیگر زیست کنند. آبجو چینی با رازک آمریکایی ساخته می‌شود تا روابط تجاری بین دو کشور را برجسته کند یا اینکه از غذای تبتی، برای ارسال پیام حقوق بشر استفاده می‌شود. می‌توان به خوردن قارچ‌هایی با خواص توهم‌های احتمالی، فقط به این دلیل که طعم خوبی دارند هم اشاره کرد.کارشناسان می‌گویند که انتخاب محلی که دیپلمات‌های آمریکایی برای خوردن غذا انتخاب می‌کنند، می‌تواند حاوی پیامی برای چین باشد.

حتی استفاده از چاپستیک یا نداشتن مهارت برای استفاده از آن می‌تواند در تراز شایستگی فرهنگی یا عدم شایستگی آن قرار گیرد. در این دوره نیز سفر بلینکن به‌شدت زیر نظر چینی‌ها قرار گرفت تا پیام‌های نمادین آن مورد تجزیه و تحلیل آنها قرار گیرد. بلینکن در واقع آن شب از یک رستوران معروف تهیه سوپ دیدن کرد. گفته می‌شود حضور او در این رستوران و شرکت در یک بازی بسکتبال، نشان می‌دهد که او با روحیه صمیمانه‌تری نسبت به سال گذشته در چین حضور پیدا کرده است.

نظر شما