شناسهٔ خبر: 66350742 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

نظر شما آخرین اخبار وبگردی

دارندگان گواهینامه رانندگی حتما بخوانند + جزییات مهم

اگر جمع امتیاز منفی به ۲۰ برسد گواهینامه برای همیشه باطل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، گواهینامه رانندگی یک مدرک قانونی است که تایید می‌کند که مالک آن قادر به رانندگی اتومبیل‌ها یا وسایل نقلیه دیگر می باشد. همچنین این گواهی‌نامه معمولا بعد از گذراندن دوره آموزشی و آزمون تئوری و عملی در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی دریافت می‌شود.

اما گاهی اوقات ممکن است که به دلایل مختلفی گواهی نامه رانندگی شخص باطل و از اعتبار ساقط شود. حال پرسش اساسی این است که ابطال یا سلب گواهی نامه یعنی چه و علت سوراخ شدن گواهینامه چه می باشد که در این بخش توضیحات مفصلی در خصوص آن ارائه می گردد.

در پاسخ به سوال فوق می توان گفت که ابطال گواهی‌نامه به معنای سلب اعتبار قانونی گواهی نامه رانندگی است که این امر ممکن است به دلایل مختلفی صورت بگیرد که از جمله آن می توان به عدم پرداخت جریمه ظرف مدت ۴ ماه، تکرار تخلفات حادثه ساز از قبیل سبقت و سرعت غیر مجاز، دور زدن در محل ممنوع، مصرف راونگردان ها و مشروبات الکلی و . . . اشاره نمود.

به عبارت دیگر بی اعتبار کردن گواهی نامه به معنای سلب امتیاز رانندگی است البته باید توجه داشت که گواهینامه رانندگانی باطل می شود که تخلفات بسیاری را تکرار کرده و دارای امتیاز منفی باشند. در واقع اگر امتیاز آن ها برای بار سوم به ۲۰ امتیاز منفی برسد در این صورت برای همیشه امتیاز رانندگی از آن ها سلب می شود.

همانطور که در بخش های قبلی گفته شد وقتی که جمع نمره‌ های منفی گواهینامه فرد به ۲۰ برسد، گواهینامه باطل می شود. در نتیحه اطلاع از مجازات نمره منفی گواهینامه اهمیت به سزایی دارد چرا که این امر به روش های مختلفی صورت می گیرد. حال ممکن است که برای عده ای از اشخاص این سوال مطرح شود که از کجا بفهمیم گواهینامه باطل شده که پاسخ آن به شرح زیر می باشد:

اولین روش مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی به نشانی اینترنتی rahvar۱۲۰.ir می باشد که اشخاص می توانند به راحتی و به صورت کاملا رایگان از میزان نمره منفی و ابطال گواهی نامه خود مطلع شوند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از این سامانه ابتدا لازم است که شخص به سایت سخای پلیس راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و ثبت نام نماید.

دومین روش مربوط به گرفتن استعلام نمره منفی گواهینامه از طریق سامانه پیامکی است که در این مورد شخص می تواند به صورت غیر حضوری شماره گواهینامه خود را که در پشت گواهینامه، به صورت عمودی درج شده به سرشماره پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰، ارسال نماید. همچنین لازم به ذکر است که با دانلود برنامه پلیس من امکان اطلاع از نمره منفی و ابطال گواهی نامه وجود دارد.

نظر شما