شناسهٔ خبر: 66348845 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

6 مورد از جذابترین دسته دنده های خودرو که تا به حال ساخته شده است + عکس و ویدیو

صاحب‌خبر -

در این مطلب شما را با جذابترین و در عین حال عجیب‌ترین دسته دنده های خودرو که در طول تاریخ ماشین‌ها ساخته شده‌اند، آشنا می‌کنیم.

اگر از افرادی که باشید به تجهیزات جانبی ماشینتان اهمیت می‌دهید، احتمالا تا به حال چندین بار دسته دنده را تعویض کرده‌اید.

دسته دنده یکی از قسمت‌های داخلی خودرو است که به دلیل قرار داشتن در مرکز دید، برخی افراد به آن اهمیت بسیاری داده و از مدل‌ها با طرح‌ها و شکل‌های مختلف استفاده می‌کنند. اما این دسته دنده‌ها در طول تاریخ خودروها نیز تحولاتی داشته‌اند و حتی شاید نتوانید تصور کنید که در اولین خودروها، دسته دنده‌ها به چه شکلی بوده‌اند.

عجیب‌ترین دسته دنده های خودرو

چناچه علاقه مند هستید با جذابترین دسته دنده های خودرو که تا به حال ساخته شده‌اند آشنا شوید، ادامه این مطلب از بخش اخبار خودرو گجت نیوز را از دست ندهید.

دسته دنده تپانچه‌ای هرست

احتمالا اگر بقیه دسته دنده‌ها را هم ببینید، این مورد را به عنوان جالب‌ترین معرفی خواهید کرد. این دسته دنده در کنار این که به طرز عجیبی راننده را با حس و حال کابوها و غرب وحشی ادغام می‌کند، یک اثر هنری بسیار زیبا نیز است که سعی دارد با خطوط مجسمه‌سازی شده و فرورفتگی‌های انگشتانتان، صدای موتور را مستقیماً به کف دستتان منتقل کرده تا حس و حال خوبی داشته باشید.

دسته دنده تپانچه‌ای هرست دسته دنده تپانچه‌ای هرست

دسته دنده تپانچه‌ای هرست

قبل از عرضه مدل‌های دوج چلنجر و پلیموث باراکودا در سال 1970، کرایسلر با هرست همکاری کرد تا دسته دنده‌ای را بسازند که برای همیشه به صورت یک نماد باقی بماند. در واقع، هر مدل بدنه دوج و پلیموث B و E بین سال‌های 1970 و 1974 که با گیربکس 4 سرعته سفارش داده می‌شدند، این دسته دنده تپانچه‌ای را نیز داشتند.

متاسفانه با پایان یافتن دوران طلایی خودروهای کلاسیک، این دسته دنده نیز به کنار دیگر یاران در موزه‌ها رفت تا برای همیشه در آنجا ماندگار شوند. اما پس از مدت تقریبا طولانی، در سال 2007 هرست دوباره خط تولید این دسته دنده‌ها را شروع کرد و احتمالا در حال حاضر نیز به صورت محدود از آنها را تولید می‌کند.

دسته دنده بشکه‌ای سیتروئن SM

وقتی شرکت خودروسازی سیتروئن در سال 1970 مدل اس ام را در نمایشگاه خودروی ژنو عرضه کرد، با دسته دنده عجیب خود به یکی از شناخته شده‌ ترین خودروهای زمان تبدیل شد. از دیگر ویژگی‌های عجیب این خودرو، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیکی آن بود که از فناوری‌های زمان بسیار پیشرفته‌تر بوده که با استفاده از سیال هیدرولیک با پمپ‌های پر از نیتروژن کار می‌کرد.

 

این سیستم امکان تنظیم ارتفاع سواری را فراهم می‌کرد تا بتوان یکی از نرم‌ترین سواری‌های موجود را تجربه کرد. به لطف بدنه آیرودینامیکی آن و شکل کشیده آن به سمت عقب، قسمت عقب حدود هشت اینچ باریک‌تر از جلو بود و به همین دلیل موتور V6 مازراتی در قسمت عقب نصب شده ولی گیربکس آن همچنان در قسمت جلو قرار داشت.

این خودرو در سال 1972 به عنوان ماشین سال موتور ترند انتخاب شد؛ چراکه سریعترین خودروی دیفرانسیل جلو در زمان خود بود.

دوباره دسته دنده عجیبی از هرست

هرست شرکتی است که با ساخت دسته دنده‌های عجیب به شهرت رسیده و در سال 1983 با همکاری Oldsmobile نسخه‌های محدودی از دسته دنده Cutlass G-body را عرضه کرد. این دسته دنده که سه سر داشت، بیشتر با طراحی خاص خود برای مسابقات درگ ساخته شده بود.

 

طرز کار عجیب آن باعث نشد تا هرست آن را در دیگر خودروها نیز به کار نبرد و این در واقع نوعی گیربکس اتوماتیک بود که با حرکت متوالی دنده‌ها، سرعت را تنظیم می‌کرد.

دسته دنده انتخابی کورد

احتمالا بعید است که در مورد گیربکس خودروهای کورد چیزی شنیده باشید؛ مگر در صورت اینکه شدیدا به مطالب ماشین علاقه مند بوده و مطالعه کنید. گیربکس‌های کورد مربوط به دهه 1930، از نوع نیمه اتوماتیک با قابلیت تعویض دنده بودند. اهرم این گیربکس در کنار فرمان قرار داشت که به صورت زائده‌ای از آنجا خارج شده بود.

دسته دنده انتخابی کورد دسته دنده انتخابی کورد

دسته دنده انتخابی کورد

در این نوع گیربکس به جای اینکه ابتدا کلاچ را فشار بدهید، باید اول دنده را از ردیف خارج کرده و سپس در حین وارد کردن می‌بایست کلاچ را فشار می‌دادید. دنده از پیش انتخاب شده این عملیات را از طریق سیگنال‌های الکتریکی ارسال شده به یک سیستم پنوماتیکی با قابلیت تعویض دنده انجام می‌داد.

دسته دنده دروازه‌ای

این نوع دسته دنده به رانندگان کمک می‌کند تا با تعویض درست دنده، از خراب شدن گیربکس جلوگیری کنند. این نوع سیستم دسته دنده می‌تواند صرفه اقتصادی بسیاری به دنبال داشته باشد.

دسته دنده دروازه‌ای دسته دنده دروازه‌ای

دسته دنده دروازه‌ای

در واقع طراحی این سیستم به گونه‌ای است که امکان تعویض نادرست و یا بد جا انداختن دنده وجود ندارد و حس کلیک مکانیکی آن می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. تاریخچه تولید این دسته دنده‌های دروازه‌ای به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد که برای مثال، خودرو میورا لامبورگینی و خودروهایی از فراری و استون مارتین نیز به این دسته دنده مجهز شده‌اند.

دسته دنده نعل اسبی جنرال موتورز

این دسته دنده هم در کنار مزیت‌ها و احتمالا ظاهر نسبتا جذاب خود ایراداتی دارد که از آنها می‌توان به ایجاد صدای زننده و مشکلاتی در زمینه تعویض دنده اشاره کرد.

 

با این حال یکی از عجیب ترین دسته دنده های خودرویی است که تا به حال ساخته شده و می‌تواند حس جذابی در حین تعویض دنده داشته باشد.

در گجت نیوز بخوانید:
رایجترین مشکلات خودروهای دنده دستی + راه حل اگر صاحب یک خودروی دنده اتوماتیک هستید، این ۵ کار را انجام ندهید چه می‌شود اگر در حال حرکت ماشین را در دنده عقب بگذاریم؟ دنده مرده چگونه ماشین شما را نابود می‌کند

نظر شما