شناسهٔ خبر: 66348574 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

سکوت بلینکن درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو و ادعای دموکراسی در آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا درباره دستگیری ۵۵۰ دانشجو در اعتراض‌های اخیر در دانشگاه‌های این کشور به دلیل جنگ اسرائیل در غزه سکوت کرد.

صاحب‌خبر -

 آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز جمعه به وقت محلی مدعی شد تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا به دلیل جنگ در غزه نشانه دموکراسی آمریکایی است.

بلینکن در نشستی خبری در چین در پاسخ به سئوالی درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا درباره غزه مدعی شد درک می‌کند که این جنگ «احساسات پرشوری» را برانگیخته است و دولت بایدن تمام تلاش خود را برای توقف جنگ انجام می‌دهد.

بر اساس گزارش رویترز، از شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا حدود ۵۵۰ نفر دستگیر شده اند.

وزیر خارجه دولت بایدن گفت: «در کشور ما، این یکی از ویژگی‌های بارز دموکراسی است که شهروندان می‌توانند دیدگاه‌ها، نگرانی‌ها و خشم خود را در هر زمانی که بخواهند ابراز کنند و به باور من این تجلی قدرت کشور و قدرت دموکراسی است.»

بلینکن در عین حال از اینکه در این تجمعات، دانشجویان به جنبش حماس اعتراض نکرده اند، به آنان انتقاد کرد و گفت که در این اعتراض‌ها «آن چنان در مورد حماس سکوت شده است که گویی حتی بخشی از ماجرا نیست.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان آمریکا پس از سفر سه روزه به چین در پاسخ به سوالی درباره تظاهرات حامی فلسطین که در روز‌های اخیر در دانشگاه‌های آمریکا مدعی دفاع از حق اعتراض آمریکایی‌ها شد و گفت که مواردی وجود داشته است که عبارات واضحی از یهودستیزی وجود داشته است، اما «اعتراضات فی نفسه یهودستیزانه نیستند».

بلینکن گفت: «آنچه که ما نیز می‌بینیم، مردم، جوانان، افراد از طبقات مختلف است که بسیار پرشور هستند و احساسات بسیار قوی درباره (درگیری) دارند.»

او همچنین بر اهمیت چنین بیانی در دموکراسی‌ها تاکید کرد. او گفت: «در کشور، جامعه و دموکراسی ما، اظهار نظر در مورد آن، هم مناسب است و هم محافظت می‌شود».

«ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز درباره این اعتراض‌ها و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور می‌توانید متهم به استاندارد‌های دوگانه نشوید، درحالی که حکومت ایران را به خاطر سرکوب معترضان مسالمت آمیز محکوم می‌کنید، اما به اظهارات متحد نزدیک خود یعنی اسرائیل که خواسته است تظاهرات مسالمت‌آمیز در آمریکا سرکوب شود را محکوم نمی‌کنید؟ گفت: اینگونه نیست که در آمریکا کسی حق انتقاد از اسرائیل را نداشته باشد. همه بر اساس قانون حق اظهار نظر دارند. اما باید توجه شود که اظهار نظر با زبان توهین آمیز همراه نشود.

پاتل در عین حال برای توجیه سرکوب دانشجویان گفت که فرمانداران در ایالت‌های مختلف قوانین مخصوص خود را وضع می‌کنند، اما ما در این تجمعات شاهد اظهارات نفرت انگیز علیه یهودیان بوده ایم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «من همچنین باید بگویم که هیچ شباهت اخلاقی میان آنچه ایران انجام می‌دهد با آنچه یک رهبر خارجی در مورد اتفاقات در یک کشور دیگر می‌افتد اظهار نظر می‌کند وجود ندارد. حکومت ایران یکی از بزرگترین سوء استفاده کنندگان و عاملان نقض حقوق بشر در دهه‌های گذشته است. از همه سخنگویان این دولت که در مورد موضوعات سیاست خارجی صحبت می‌کنند در مورد موضوعاتی که در سایر نقاط جهان اتفاق می‌افتد سوال می‌شود.»

منبع: ایرنا

نظر شما