شناسهٔ خبر: 66347933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

 بلینکن چین را به تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آینده آمریکا متهم کرد

نیویورک – ایرنا-  آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این اظهارات را در مصاحبه ای با سی ان ان در روز جمعه در پایان سفر سه روزه به چین بیان کرد. قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۵ نوامبر سال جاری میلادی (۲۰۲۴) برگزار شود.

بلینکن در این سفر، ساعت ها با مقامات ارشد چینی از جمله شی جین پینگ دیدار و در خصوص یکی سری موضوعات جنجالی از کنترل های فناوری آمریکا گرفته تا حمایت پکن از مسکو گفتگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا گفت پیامی را که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به رئیس جمهور چین در نشست آنها در سانفرانسیسکو در نوامبر گذشته مبنی بر عدم مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ داده بود، تکرار کرد.

بر اساس گزارش سی ان ان، پس از آن، رئیس جمهور چین متعهد شد که پکن اقدامی اینگونه را انجام نخواهد داد.

بلینکن در پاسخ به این سوال که آیا چین تاکنون تعهد شی به بایدن را نقض کرده است، ادعا کرد: «به طور کلی، شواهدی از تلاش‌ها برای تأثیرگذاری و احتمالاً مداخله دیده‌ایم و می‌خواهیم مطمئن شویم که این اقدامات فورا متوقف می‌شود».

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما هر گونه دخالت چین در انتخابات ما را با دقت زیر نظر داریم و برای ما کاملا غیرقابل قبول است، بنابراین می خواستم مطمئن شوم که آنها این پیام را دوباره شنیده اند.»

پکن بارها اعلام کرده است که بر اساس اصل عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، در انتخابات آمریکا مداخله نمی کند. چین یا بازیگرانی که گمان می رود وابسته به پکن باشند به مداخله سیاسی در کشورهای دیگر مانند کانادا متهم شده اند.

هشدار در مورد حمایت از روسیه

بلینکن همچنین گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.

آمریکا ادعا می کند که حمایت چین، روسیه را قادر می سازد تا تولید تانک، مهمات و خودروهای زرهی را افزایش دهد و به حمله خود به اوکراین ادامه دهد.

بلینکن افزود: «ما به چین گفتیم که اگر این حمایت متوقف نشود، اقدامات را افزایش خواهیم داد و احتمالا سایر کشورها نیز این کار را خواهند کرد. ما به دنبال این هستیم که آنها این حمایت را متوقف کنند، و اگر این کار را نکردند، ما اقدام خواهیم کرد.»

وزیر خارجه آمریکا از ارائه جدول زمانی برای اقدامات بیشتر خودداری کرد و گفت که همتایان چینی او نقش این کالاها را در جنگ اوکراین بی اثر دانسته اند اما این کالاها را تجارت با روسیه توصیف کرده و گفته اند که موفقیت مسکو به چین بستگی ندارد.

پکن پیش از این از آمریکا به عنوان «اتهامات بی اساس» درباره «تجارت و مبادلات عادی اقتصادی» بین چین و روسیه انتقاد کرده بود.

چین مدت ها اعلام کرده است که در جنگ اوکراین بی طرف‌ است و همچنان خود را به عنوان یک میانجی بالقوه صلح در مناقشه معرفی می کند، درحالی که از زمان آغاز جنگ روابط اقتصادی، استراتژیک و دیپلماتیک خود را با روسیه تقویت کرده است.

نظر شما