شناسهٔ خبر: 66339953 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مصرف شکر را به خاطر حفظ سلامتی خود کاهش دهید

تهران - ایرنا - شکر یکی از مواد غذایی پر مصرف است که اکثر افراد در طول روز این ماده غذایی را به صورت ترکیب با مواد غذایی مصرف می‌کنند که مضرات زیادی برای مصرف کننده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اگر متوجه شده‌اید که خوردن میان وعده‌های شیرین باعث می‌شود که بیشتر از آنها میل کنید، تنها نیستید. خوردن مقدار زیادی کربوهیدرات ساده - بدون پشتیبان پروتئین یا چربی - می‌تواند به سرعت گرسنگی را برطرف کند و به بدن شما انرژی کوتاه مدت بدهد. اما آنها تقریباً به سرعت شما را دوباره گرسنه می کنند و بیشتر از آن طلب خواهید کرد .

چرا ما هوس شکر می‌کنیم؟

شیرینی نخستین طعمی است که انسان از بدو تولد ترجیح می‌دهد. کربوهیدرات ها ترشح ماده شیمیایی سروتونین مغز را تحریک می کنند. شکر یک کربوهیدرات است، اما کربوهیدرات ها به اشکال دیگری نیز وجود دارند، مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات که دارای فیبر و مواد مغذی مورد نیاز بدن شما هستند اما باید دانست که طعم شکر باعث ترشح اندورفین می شود که ما را آرام و آرام می کند.

شیرینی ها هم طعم خوبی دارند و این ترجیح زمانی تقویت می‌شود که به خودتان با خوراکی‌های شیرین پاداش می‌دهید که می‌تواند باعث می‌شود هوس آن را بیشتر کنید.

مشکل زمانی نیست که گاهی اوقات در خوردن یک خوراکی شیرین افراط می کنیم، بلکه زمانی است که زیاده روی می کنیم. مثلا وقتی شکر به بسیاری از غذاهای فرآوری شده از جمله نان، ماست، آب میوه و سس اضافه شود.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا که توصیه می‌کند قندهای افزوده شده را به حدود ۶ قاشق چای‌خوری در روز برای زنان و ۹ قاشق چای‌خوری برای مردان محدود کنید، آمریکایی‌ها بیش از حد آن را مصرف می‌کنند و به طور متوسط روزانه ۱۷ قاشق چای‌خوری شکر اضافه می‌کنند.

۷ نکته برای توقف میل به شکر

کمی تسلیم شوید. متخصصان تغذیه بر این باورند لذت بردن از اندکی از خوراکی‌های شیرینی که دوست دارید می تواند به شما کمک کند از احساس انکار دوری کنید؛ بنابراین سعی کنید به آستانه ۱۵۰ کالری پایبند باشید. اگر نمی توانید یک وعده کوچک پیدا کنید، غذای خود را با یک دوست یا دوستان تقسیم کنید.

غذاها را با هم ترکیب کنید. اگر ایده توقف در یک کلوچه یا یک شیرینی غیرممکن به نظر می رسد، هنوز هم می توانید خود را سیر کنید و ولع شکر را نیز برطرف کنید.

بوقلمون مصرف کنید؛ قطع کردن تمام قندهای ساده برای برخی افراد مفید است. اما آسان نیست و به گفته برخی کارشناسان بازه زمانی ۴۸ تا ۷۲ ساعت اولیه سخت است. برخی از مردم متوجه می شوند که مصرف بوقلمون سرد بعد از چند روز به کاهش هوس شیرینی کمک می کند. برخی دیگر متوجه می شوند که ممکن است همچنان هوس شکر داشته باشند اما با گذشت زمان می توانند جوانه های چشایی خود را طوری تربیت کنند که با کمترین میزان راضی شوند.

کمی آدامس بجوید. جویدن آدامس می‌تواند میل به غذا را کاهش دهد.

حرکت کنید و دور شوید. وقتی هوس شکر شروع شد، از آنجا دور شوید خود را مشغول به کار دیگری کنید تا ذهنتان را از غذایی که میل می‌کنید دور کنید.

کیفیت را به کمَیت ترجیح دهید. یاد بگیرید که مقادیر کم را در رژیم غذایی بگنجانید اما روی پر کردن شکم خود با گزینه های کمتر شیرین و سالم تر تمرکز کنید.

به طور منظم غذا بخورید. انتظار طولانی بین وعده‌های غذایی ممکن است شما را مجبور به انتخاب غذاهای شیرین و چرب کند که گرسنگی شما را کاهش می‌دهند. در عوض، غذا خوردن هر ۳ تا ۵ ساعت می تواند به ثابت نگه داشتن قند خون کمک کند و به شما کمک کند از رفتارهای غذایی غیرمنطقی خودداری کنید.

نظر شما