شناسهٔ خبر: 66339207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز برنامه‌های گرامیداشت هفته سنه در سنندج

سنندج-ایرنا- آیین افتتاحیه برنامه‌های فرهنگی، هنری،اجتماعی و ورزشی هفته سنه پنجشنبه شب با حضور استاندار کردستان و  جمعی دیگر از مسئولان و مردم در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شهردار سنندج در این آیین اظهارکرد: در راستای گرامیداشت هفته سنه برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است و درتمام برنامه‌ها توجه به مسائل و مباحث فرهنگی بیشتر مدنظر قرار گرفته است.

سیدانور رشیدی افزود: سنندج دارای مردمانی فرهنگی و فرهنگ دوست است، براین اساس همواره اقدامات لازم برای رفع مسائل فرهنگی در طول سال انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در برنامه‌های هفته سنه، هنر از تمام زوایا از جمله مباحث کودک و نوجوان، برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی،حضوری نویسی خوشنویسی و دیگر برنامه‌های فرهنگی هنری مورد توجه قرار گرفته است.

آغاز برنامه‌های گرامیداشت هفته سنه در سنندج

شهردار سنندج ادامه داد: در بخش ورزشی نیز برای این هفته کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را انتخاب کردیم و عصر روز جمعه هفتم اردیبهشت مسابقه ورزش پهلوانی در پارک روجیار سنندج برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی شناخته شده است بنابراین در این زمینه نیز برنامه‌های متنوع و متعددی در این هفته تدارک دیده شده است.

وی رونمایی از سردیس استاد نام آشنای کردستان استاد عباس کمندی را از دیگر برنامه‌های شاخص هفته سنه بیان کرد و گفت: طی روزهای اخیر شاهد ایثار جان یکی از شهروندان به نام آرمان بنفشی که برای نجات چهار شهروند گرفتار در چاه بودیم با پیشنهاد استاندار مسیری به نام این جوان ایثارگر در این مراسم فرهنگی خواهیم بود.

سنندج شهر مفاخر علم و هنر است

رییس شورای شهر سنندج نیز گفت: سنندج، شهر شعر و موسیقی، شهر خلاق موسیقی جهان، شهر آزاداندیشی و زادگاه مستوره اردلان نخستین زن تاریخ نویس جهان اسلام و شهر مفاخر علم و ادب و هنر و فرهنگ است.

آغاز برنامه‌های گرامیداشت هفته سنه در سنندج

عزت رضایی افزود: سابقه سکونت در شهر سنندج به گذشته‌های دور باز می‌گردد و سنندج فعلی در دوره صفوی و در روزگار شاه صفی در سال ۱۰۴۶ هجری قمری پایه‌گذاری شد.

وی گفت: در بیان جایگاه تاریخی و فرهنگی سنندج همین بس که سنندج زادگاه اساتید و اسطوره‌ها و بزرگ مردانی است که تکیه‌گاه فرهنگ و هنر ایران است.

رییس شورای شهر سنندج با بیان اینکه سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی در ایران است، اظهار کرد: سنندج از دموکراسی‌ترین شهرها در ایران است که نقش مهمی در پازل هنر و فرهنگ این سرزمین کهن داشته و دارد.

رونمایی از سردیس عباس کمندی

در حاشیه این مراسم از سردیس استاد نام‌آوزه کردستان عباس کمندی رونمایی شد.

زنده یاد عباس کمندی متولد سال ۱۳۳۱ در شهر سنندج است، او از همان سنین کودکی با ادبیات فولکلور کردی آشنا و آثار نبوغ وی برای آشنایان نمایان شد.

آغاز برنامه‌های گرامیداشت هفته سنه در سنندج

در ۱۶ سالگی به شعر سرایی، قصه نویسی، قصه پردازی مشغول می‌شود.

بر اساس آنچه عنوان کرده است هرگز از هیچ کس تقلید نکرده و سبک مخصوص به خود را دارد. سال ۱۳۴۹ در سن ۱۸ سالگی در یک مسابقه داستان نویسی در رادیو سنندج مقام اول را کسب کرد و با توجه به کسب این مقام توسط مدیر وقت رادیو به کار در رادیو سنندج دعوت شد.

در سال ۱۳۵۰ پس از شرکت در یک شب شعر با حضور جمعی از بزرگان ادبیات ایران از جمله رحیم معینی کرمانشاهی که با ارایه تنظیم شعر حافظ مسئولیت ترانه سرایی خانه فرهنگ و هنر به عهده وی گذاشته شد.
تا سال ۱۳۵۶ نود و پنج درصد ترانه‌هایی که در رادیو سنندج ضبط می شد از خانه فرهنگ و هنر ارایه می شود.
پس از انقلاب با همکاری گروه کامکارها کارهای نوای را شروع کرد.

سرودن اشعار بیش از ۱۵۰ ترانه، ساخت و اجرای بیش از ۶۰ آهنگ و ترانه، اجرا و ارایه مجموعه آهنگ‌های گلاویژ، پرشنگ، اورامان و کیژی کورد در سه شماره، گردآوری مظاهر فرهنگ فلکلوریک (فرهنگ مردم)، گردآوری و تحقیق زندگی نامه شخصیت‌های کرد و تبدیل آن به فیلمنامه از آن جمله سنجرخان، سید عطا کل، زندگی پهلوان حسین گلزار کرمانشاهی، غارت آثار زیویه و میر نوروزی از جمله فعالیت‌های عباس کمندی در طول ۶۲ سال زندگی هنری‌اش است.

این هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی استان کردستان صبح روز پنجشنبه اول خرداد ماه سال ۱۳۹۳ در سن ۶۲ سالگی به دلیل ایست قلبی در بیمارستان توحید سنندج دار فانی را وداع گفت.
در راستای هویت بخشی شهری و رونق فعالیت‌های فرهنگی و هنری و با همت شهرداری و شورای اسلامی، ششم اردیبهشت با نام روز سنه در تقویم محلی ثبت شده است.

شهر سنندج مرکز استان کردستان با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت با سه ناحیه شهرداری اداره می شود.

نظر شما