شناسهٔ خبر: 66335250 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کردستان:

بازگشایی بازارچه‌های مرزی هه‌نگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: اخیرا در شورای امنیت ملی مصوب شد که بازگشایی بازارچه‌های مرزی هه‌نگه‌ژال بانه و سیف سقز به عنوان مطالبه جدی ایران از دولت عراق پیگیری شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در اولین جلسه کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار کرد: موضوع بازگشایی بازارچه های مرزی هه‌نگه‌ژال و سیف را در تهران و شورای امنیت ملی دنبال کردیم و امسال با جدیت، این مطالبه ایران و مردم استان را از دولت عراق، پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه قاچاق نه فقط از لحاظ اقتصادی، بلکه در بعد امنیتی نیز تبعات منفی دارد، افزود: همه در برابر بحث قاچاق مسئول هستیم و باید پاسخگو باشیم.

استاندار کردستان بر لزوم راه اندازی و استقرار دستگاه ایکس ری(آشکارساز) در مرز باشماق اشاره و اضافه کرد: همه مرزهای کشور در این زمینه با مشکل مواجه هستند اما از گمرک استان درخواست داریم نبود دستگاه ایکس ری را که یک نقص بزرگ است، پیگیری کرده و برای راه اندازی آن اقدام کند.

زارعی کوشا عملکرد دستگاه‌های مرتبط با بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در سال گذشته مثبت ارزیابی و از تلاش نیروهای نظامی و امنیتی در این رابطه قدردانی کرد.

وی اجرای طرح باک پر را از دی ماه سال گذشته اقدامی خوب دانست و اضافه کرد: لازم است با استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه، برای مقابله با قاچاق سازمان یافته، هماهنگی صورت گیرد که رویه واحدی بین سه استان وجود داشته باشد.

استاندار کردستان خواستار برگزاری منظم جلسات کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در شهرستان ها با ریاست فرمانداران شد و ادامه داد: با توجه به وجود ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، قاچاق موضوع مهمی است و همه باید در این زمینه احساس مسئولیت کنند.

کشف بیش از پنج هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در سال گذشته

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان هم گفت: سال گذشته در مجموع پنج هزار و ۳۸۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۶۰۰ ریال کالای قاچاق کشف شد که نسبت به سال قبل از آن، ۴۲ درصد بیشتر بود.

علی خداویسی تعداد پرونده‌های مکشوفه را در سال قبل، هزار و ۵۳۸ مورد عنوان کرد و افزود: در همین رابطه هزار و ۱۸۶ متهم دستگیر شدند.

وی ادامه داد: سال گذشته ۹۶۱ دستگاه انواع لوازم خانگی قاچاق به ارزش ۶۲ میلیارد و ۳۷۱ میلیون و ۸۷۸ هزار و ۶۶۷ ریال کشف و ضبط شد.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان به کشف سه تن طلای قاچاق و دستگیری سه قاچاقچی در این رابطه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: پارسال، سه هزار و ۴۵۵ فقره پرونده قاچاق در شعب بدوی تعزیرات حکومتی استان تشکیل و برای سه هزار و ۱۷۱ پرونده رای محکومیت صادر شد.

خداویسی با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال مبلغ محکومیت پرونده‌های قاچاق سال گذشته بود، ادامه داد: ۲۶۸ پرونده نیز منجر به صدور رای برائت شد.

کشف ۳۳۸ هزار و ۸۶۷ عدد کالای آرایشی بهداشتی و کاهش پنج درصدی ان در مقابله با سال قبل از آن از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره داشت و افزود: پارسال ۵۶۸ هزار و ۲۲۰ لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، ۵۰ درصد افزایش داشت.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان یادآور شد: سال گذشته همچنین ۷۷ هزار و ۵۲۴ قلم داروی قاچاق در استان کشف شد که ۹۷ درصد کاهش یافت، ضمن اینکه ۷۰۲ راس دام قاچاق با ۶۸ درصد کاهش، کشف و صبط شد.

خداویسی به این هم اشاره کرد که کردستان دومین استان در کشور است که طرح باک پر را اجرا کرد و تاثیر زیادی در کاهش قاچاق سوخت داشته است.

نظر شما