شناسهٔ خبر: 66335176 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه اصفهان: موزه بزرگ شهر را با همت جمعی تأسیس کنیم

اصفهان-ایرنا-نماینده ولی‌ فقیه و امام‌جمعه اصفهان گفت: پیشنهاد می‌کنم با خِرد جمعی و همت مسوولان، موزه بزرگ اصفهان تأسیس شود تا آثار پدرانمان در معرض دید همگان قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبائی نژاد روز پنشجبه در دیدار با مدیرکل و شورای مدیران این اداره‌ کل افزود: امیدواریم با همفکری یکدیگر، میراث‌ فرهنگی اصفهان را دوباره زنده کنیم.

وی تصریح کرد: بی‌تردید وظیفه همگی ما حفاظت از میراث‌ فرهنگی است، زیرا این آثار بخشی لاینفک از فرهنگ ماست و ما از طریق آنها می‌توانیم آنچه پدرانمان ایجاد کردند را به سایر مردمان جهان نشان دهیم.

نماینده ولی‌ فقیه در اصفهان تأکید کرد: باید تلاش کنیم در کنار حفاظت از میراث‌ فرهنگی، مردم هم بتوانند طبق نیازهای روز، زندگی خوبی داشته باشند، لذا پیشنهاد می‌کنم با تلفیق مناسب میراث‌ فرهنگی و هنرهای سنتی با علم روز، شرایط مناسبی را برای زندگی مردم بخصوص مالکان خانه‌های تاریخی فراهم سازیم.

آیت‌الله طباطبایی نژاد همچنین با اشاره به اهمیت صنایع‌ دستی اصفهان گفت: با توجه به اینکه اصفهان قلب هنر ایران است از همگی شما درخواست دارم تا همانگونه که به هنر می‌پردازید، هنرمندان بویژه هنرمندان پیشکسوت را نیز مورد تفقد و دلجوئی قرار دهید.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان نیز در این دیدار گفت: بی‌تردید توجه به زنده نگه‌داشتن میراث‌ فرهنگی بویژه میراث‌ فرهنگی ایران دوران اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

امیر کرم‌زاده ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب همواره تأکید داشته‌اند که این بناها فارغ از اینکه چه کسانی در آنها زیسته‌اند، مرهون و حاصل دسترنج مردم مسلمان ایران است.

وی فزود: اصفهان نگین گردشگری و صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی کشور است، لذا با توجه به کمبود اعتبارات تقاضا می‌کنیم تا با جلب حمایت شرکت‌های بزرگ همچون ذوب‌آهن و نیز مجامع خیرین استان در قالب جلب مسوولیت‌های اجتماعی، آنها را به سمت مرمت و حفاظت از آثار تاریخی منطقه، تشویق و هدایت کنیم.

به گزارش ایرنا، کارخانه ریسباف در شمار زیباترین بناهای صنعتی و تاریخی ایران قرار دارد که در دوران پهلوی اول، زمانی که ایران رو بسوی صنعتی شدن گذارده بود، ساخته شد.

این بنا سال ۸۱ به ثبت آثار ملی رسید و در اختیار بانک ملی قرار داشت، ریسباف پس از کشمکش‌های فراوان زمستان سال گذشته در اختیار وزارتخانه میراث فرهنگی قرار گرفت تا پس از احیا با مشارکت شهرداری اصفهان به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.

استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی(یک هزار و ۹۴۰ اثر ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی) و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.

اصفهان یکی از بزرگترین مراکز تولید انواع مختلف صنایع دستی ایران به شمار می‌رود و از ۲۹۹ رشته صنایع دستی مربوط به ایران ۲۰۰ رشته مربوط به این استان است.

نظر شما