شناسهٔ خبر: 66333001 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خشت به خشت این هزار کلاس درس چهارمحال و بختیاری نیازمند سخاوت خیرین

شهرکرد- ایرنا- استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۱۹۴ هزار دانش‌آموز به احداث یک‌هزار کلاس درس جدید نیاز است که راه‌اندازی این کلاس‌های درس به کمک خیرین نیاز دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، پراکندگی و سخت‌گذربودن روستاها در چهارمحال و بختیاری باعث شده است، جمعیت دانش‌آموزی استان متراکم باشد و این مساله نیاز آموزش و پرورش را برای احداث مدارس در تمام مناطق روستایی افزایش داده است تا در سخت‌گذرترین و دورترین نقاط استان حتی با جمعیت دانش‌آموزی ۱۰ نفر نیز مدرسه احداث شود.

خشت به خشت این هزار کلاس درس چهارمحال و بختیاری نیازمند سخاوت خیرین

نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث یک‌هزار کلاس درس

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک‌هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی با ۱۰ هزار کلاس درس در سطح استان فعال است، گفت: هم‌اکنون یک‌هزار کلاس درس در قالب احداث و بازسازی و احداث مدارس جدید در مناطقی که کمبود مدرسه وجود دارد، نیاز است.

مهدی اسعد روز پنجشنبه در نشست خبری این اداره کل افزود: از این تعداد ۵۰۰ کلاس درس در قالب تخریب و نوسازی و ۵۰۰ کلاس درس در قالب احداثی جدید است که احداث این مدارس همت خیرین حقیقی و حقوقی را می‌طلبد.

خشت به خشت این هزار کلاس درس چهارمحال و بختیاری نیازمند سخاوت خیرین

سرانه فضای آموزشی در برخی مناطق استان در وضعیت نامطلوب است

اسعد گفت: با توجه به اینکه پراکندگی جمعیت دانش‌آموزی در استان به دلیل اقلیم و پراکنده بودن روستاها بسیار بالاست و هم‌اکنون مدرسه‌هایی با کمتر از ۱۰ دانش‌آموز راه‌اندازی شده است، این مساله باعث شده میزان سرانه فضای آموزشی بالا رود در حالی که در برخی مناطق آموزشی استان مانند شهر لردگان و منطقه منظریه شهرکرد، کمبود سرانه آموزشی وجود دارد و سرانه آموزشی در این مناطق زیر سه مترمربع است.

وی با اشاره به اینکه سرانه فضای آموزشی بر اساس میزان مترمربع فضای آموزشی بر تعداد دانش‌آموز محاسبه می‌شود، گفت: شناسنامه فنی فضاهای آموزشی استان مربوط به سال ۹۰ است و باید برای احداث مدارس استان اطلاعات جدید احصاء و بدست آورده شود.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون در محله منظریه شهرکرد به احداث ۱۶ مدرسه جدید نیاز است در حالی که وضعیت شهرستان شهرکرد در زمینه سرانه فضای آموزشی مطلوب است.

به گفته وی، در سال‌های اخیر اجرای ماده ۱۸ شورای آموزش و پروررش در زمینه احداث مدرسه در محله‌ها و شهرک‌های مسکونی که جدید احداث می‌شود، مغفول مانده اما باید در ابتدای اجرای این طرح‌ها زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، فضاهای ورزشی، فضای سبز، مسجد و اماکن فرهنگی در نظر گرفته شود.

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری مدارس کانکسی در سطح استان گفت: ۱۹ مدرسه کانکسی در سطح استان وجود داشت که احداث ۱۰ مدرسه از این تعداد آغاز شده است و ۹ مدرسه دیگر به دلیل تامین نشدن زمین مورد نیاز هنوز عملیات احداث آغاز نشده است.

خشت به خشت این هزار کلاس درس چهارمحال و بختیاری نیازمند سخاوت خیرین

۱۰۰ مدرسه چهارمحال و بختیاری تخریبی و خطر آفرین است

اسعد افزود: هم‌اکنون ۱۰۰ مدرسه استان تخریبی و خطرآفرین است، که اجرای طرح تخریب و بازسازی مدارس در این مدارس و همچنین استفاده از ظرفیت خیران ضروری است.

به گفته وی، قدمت و آثار مشهود مانند ترک‌های موجود بر دیوارهای این مدارس بیانگر وضعیت نامطلوب است که باید هرچه سریعتر تخریب و نوسازی شود.

سیستم گرمایشی ۱۱۰ مدرسه با ۷۸۰ کلاس درس استانداردسازی شده است

معاون توسعه اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه سیستم گرمایشی ۱۱۰ مدرسه با ۷۸۰ کلاس درس در دولت سیزدهم استانداردسازی شده است، گفت: این مدارس با اعتباری بیش از ۶۰۰ میلیارد ریال استانداردسازی شدند.

وی اظهار داشت: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار به اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اختصاص داده شد، که در بخش‌های مختلف از جمله توزیع قیر رایگان، احداث مدارس جدید و خرید تجهیزات هزینه شد.

به گفته وی، در این مدت ۴۲۰ میلیارد ریال برای قیر رایگان جهت ایزوگام و آسفالت مدارس هزینه شد.

اسعد با اشاره به اینکه در این مدت ۶۶ فضای آموزشی و ورزشی با ۲۲۵ باب کلاس درس تکمیل و راه‌اندازی شده است، گفت: برای تکمیل و راه‌اندازی این فضاهای آموزشی و ورزشی با زیربنای بیش از ۲۹ هزار و ۲۰۰ متر مربع بیش از سه هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال تخصیص داده شد و برای خرید تجهیزات نیز ۹۵۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد.

برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز ۱۹ اردیبهشت ماه در شهرکرد

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه مجمع خیران مدرسه‌ساز به عنوان بازوی توانمند برای جذب کمک‌های مردمی است، گفت: این مجمع از ۲۵ سال گذشته در استان فعال شده و تاکنون ۴۰۰ مدرسه با همت ۴۰۰ خیر احداث شده است.

علیمردان مردانی افزود: همه ساله برای جذب خیران مدرسه‌ساز جدید و همچنین تشویق خیران، جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای احداث مدارس جدید جشنواره خیران مدرسه ساز در استان و کشور برگزار می‌شود که بیست و ششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز استان در ۱۹ اردیبشهت‌ماه در شهرکرد برگزار می‌شود.

به گفته وی، مجمع خیران مدرسه‌ساز با هدف توسعه و ترویج فرهنگ خیری و جذب کمک‌های افراد نیک اندیش فعال شده است و در جشنواره سال گذشته در استان ۶۴۰ میلیارد ریال تعهد جمع‌آوری شد که بیش از نیمی از این میزان تاکنون محقق شده است.

مردانی افزود:هم‌اکنون انجمن خیران مدرسه‌ساز در تمام مناطق آموزشی استان فعال شده و برای جذب خیران از همه ظرفیت‌ها از جمله دیدار چهره به چهره، استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی و همچنین بانوان فعال استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۰ مووسسه و بنیاد با انجمن خیران مدرسه‌ساز همکاری دارند.

مدیرعامل مجمع خیران مدرسه‌ساز چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۸۲ طرح خیری نیمه‌تمام در سطح استان در حال ساخت است که برای تکمیل این طرح‌ها پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری در حال ساخت است

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۸۲ طرح خیری در استان در حال احداث است که از این تعداد ۷۰ مدرسه با ۱۵۱ کلاس درس و زیربنای ۴۶هزار مترمربع، ۲ نمازخانه و هشت سالن ورزشی و یک مجتمع آموزشی و پرورشی است.

محمد صفرزاده افزود: زیربنای کل طرح‌های خیری در دست اجرا در استان ۵۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع است که برای تکمیل این طرحها پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته وی،هم‌اکنون سرانه آموزشی کشور ۸.۳۹ متر مربع و استان ۸.۲۵ متر مربع است که این آمار براساس آمار طرح شناسنامه سال‌ها ۹۳ است و باید این اطلاعات به روز رسانی شود.

صفرزاده ادادکه داد: در سرانه فضای آموزشی در کل نسبت به کشور در وضعیت مطلوب قرار داریم، اما دربرخی مناطق آموزشیبا کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم و باید آمار مدارس براساس منطقه به منطقه استخراج شود تا بتوان وضعیت فضاهای آموزشی را در همه مناطق استان به سطح متوسط و استاندارد برسانیم.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از ۱۹۴ هزار دانش آموز و بیش از ۲ هزار فضای آموزشی است

نظر شما