شناسهٔ خبر: 66330472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون پژوهش اسناد و کتابخانه ملی کشور:

۴۲ هزار نسخه خطی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی نگهداری می شود

رشت - ایرنا - معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور گفت: ۴۲ هزار نسخه خطی در این سازمان نگهداری می‌شود که برخی نادر و جهانی بوده و به عنوان اثر علمی و فرهنگی ثبت یونسکو شده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه صدر روز پنجشنبه در دیدار با اسدالله عباسی استاندار گیلان در رشت اظهار کرد: همچنین یک هزار و ۵۰۰ تاریخ شفاهی از شخصیت‌ها در حوزه دولتمردان، سیاستمداران، ادیبان و اهالی فرهنگ و هنر نیز در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور نگهداری می شود.

وی در ادامه با تشریح جایگاه و قدمت سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عنوان کرد: بخش کتابخانه ملی این سازمان قدمت ۹۰ ساله دارد؛ ضمن اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور عضو فدراسیون بین‌المللی کتابخانه‌های ملی و عضو فدراسیون بین المللی آرشیوهای ملی است.

وی با بیان اینکه این سازمان در دنیا بسیار بیشتر از داخل ایران شناخته شده‌است اضافه کرد: حفظ و نگهداری میراث مستند و مکتوب کشور وظیفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور است که بخشی مربوط به اسناد اداری است.

صدر با بیان اینکه سازمان اسناد و کتابخانه ملی در اصطلاح حافظه ملی ایران نامیده می‌شود اظهار کرد: تمام منابع ایران شناسی و اسلام شناسی در خارج از کشور با تولید به هر زبانی و منابع غیرکتابی شامل فیلم، صوت و انواع صفحات گرامافون در این سازمان نگهداری می‌شود.

وی با اشاره به نگهداری تمام اسناد سازمان برنامه و بودجه از دهه‌های گذشته، امور استخدامی و وزارت نفت و غیره در سازمان یادشده ادامه داد: اطلاع دستگاه‌ها از وظایف این سازمان و همکاری آنان ضرورت دارد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بیان کرد: به غیر از نگهداری اسناد اداری کشور تعدادی اسناد تاریخی از دوران قاجار و پهلوی نیز در این سازمان نگهداری شده‌است.

وی با بیان اینکه اسناد ضمن نگهداری در سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور بر اساس مصوبات شورای اسناد ملی تعیین تکلیف و ارزش‌گذاری شده و بعد از فرآیند ضدعفونی ثبت و ضبط می‌شوند ادامه داد: همه اسناد در فرآیندی دیجیتال شده و در کتابخانه دیجیتال کشور که بزرگترین کتابخانه کشورست نگهداری می‌شوند.

صدر خواست تا در شهرهای با قدمت و دارای منابع و اسناد هویت بخش کشور، مردم با کمک متولیان برای تحویل اسناد تشویق شوند تا پس از دریافت، اسناد با استانداردهای لازم ضدعفونی و نگهداری شوند؛ ضمن اینکه به صورت امانت نیز حاضر به نگهداری اسناد هستیم.

وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور به مردم معرفی شود

استاندار گیلان نیز با اشاره به جایگاه سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور در حفظ و نگهداری اسناد هویت بخش ایران گفت: وظایف و فعالیت این سازمان با استفاده از افراد تاثیرگذار و با همکاری رسانه‌ها باید بیش از پیش به مردم معرفی شود.

اسدالله عباسی با بیان اینکه نگهداری اسناد هویت‌دار اهمیت زیادی دارد و موجب حفظ فرهنگ و هویت هر ملت می‌شود اضافه کرد: بازدید دانش‌آموزان از سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان برای شناخت و آگاهی آنان از وظایف این سازمان در دستور کار متولیان قرار گیرد.

وی نگهداری نسخه‌های خطی و تاریخ شفاهی شخصیت‌ها در حوزه‌های مختلف را از کارهای ارزشمند سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور خواند و بر ضرورت همکاری بیش از پیش دستگاه‌ها با مدیریت سازمان اسناد و کتابخانه ملی در گیلان تاکید کرد.

عباسی در خاتمه برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان قول مساعد داد.

نظر شما