شناسهٔ خبر: 66328084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

جهش تولید در گناباد، در گرو کاهش هزینه سرمایه‌گذاری

گناباد- ایرنا- هزینه‌های تولید از مولفه‌های مهم در تولید کالا به شمار می‌رود و بدون شک وجود صرفه اقتصادی، می‌تواند به افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه تولید منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، اصطلاح «هزینه‌ تولید» به تمام هزینه‌هایی گفته می‌شود که شرکت تولیدی هنگام ارائه‌ خدمات یا تولید محصول متحمل می‌شود که ار آن جمله می‌توان به هزینه‌ مواد اولیه، حقوق و دستمزد کارکنان، تعمیر و نگه‌داری کارخانه و هزینه‌ حمل‌و نقل و مالیات‌ بر درآمد که مربوط به فرایندهای تولید یا تسهیلات شرکت‌ها است،‌ اشاره کرد.

با وجود ظرفیتهای بسیار شهرستان گناباد در بخش های اقتصادی و سرمایه گذاری صنعتی، معدنی و کشاورزی، هزینه های تولید در این شهرستان بالا است و باید با مشوق ها و پرداخت تسهیلات از کارآفرینان و فعالان اقتصادی و تولید کنندگان این شهرستان بیشتر حمایت و آنان را به ادامه فعالیت دلگرم کرد.

به عقیده کارشناسان، جذب سرمایه های داخلی و خارجی می تواند به توسعه این شهرستان جنوبی خراسان رضوی و نیز مجموعه استان کمک کند.

وجود استعداد بسیار در زمینه تولید محصولات کشاورزی از جمله پسته و زعفران، داشتن ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی، ۱۸۸ واحد صنعتی فعال در بخشهای صنایع کانی فلزی و غیرفلزی، غذایی، شیمیایی و سلولزی و از ظرفیتهای مهم سرمایه گذاری در گناباد محسوب می شود.

جهش تولید در گناباد، در گرو کاهش هزینه سرمایه‌گذاری

دوری از بازارهای هدف هزینه‌زا است

مسائل و مشکلاتی مانند دوربودن از بازارهای هدف و تامین مواد اولیه هزینه های تولید را در شهرستان گناباد افزایش داده است و برای مشارکت مطلوب مردم در فرآیند تولید، گناباد نیازمند حمایت بیشتر مسوولان از طریق پرداخت تسهیلات و مشوقهای حمایتی برای سرمایه گذاران است.

حسن باصری، رییس خانه صنعت و معدن گناباد گفت:‌ با توجه به شرایط خاص گناباد و بالا بودن هزینه های تولید و فرآوری محصولات، جلب سرمایه گذار در این شهرستان نیازمند حمایت و مشوق های بیشتر از سوی مسوولان است.

یکی از تولید کنندگان گنابادی نیز تحقق جهش تولید و سرمایه گذاری و جلب مشارکت مردم در فرآیند تولید و سرمایه گذاری را نیازمند رفع موانع تولید دانست و خواستار توجه بیشتر مسوولان به رفع تنگناهای این بخش شد.

حسین شرفی تصریح کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب در نامگذاری سال جاری به عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نشان دهنده آن است که بخش خصوصی و آحاد جامعه از ارکان مهم و زیربنایی تولید به شمار می روند و بدون مشارکت آنان جهش تولید به معنای واقعی محقق نمی شود.

مدیر عامل شرکت تعاونی مرغداران متشکل گناباد افزود: به دلیل دوری گناباد از بازارهای هدف، تولید کنندگان بخش های مختلف و از جمله بخش کشاورزی مجبورند مبالغی بابت کرایه حمل تولیدات خود به دیگر نقاط بپردازند و این مساله هزینه تولید را افزایش می دهد.

وی افزود: باید نگاه به تولید کننده در گناباد نسبت به دیگر شهرها و به خصوص کلانشهرها متفاوت باشد.

یک کارشناس بخش کشاورزی گناباد هم محدودیت منابع آبی را از موانع توسعه کیفی سرمایه گذاری در بخش های فرآوری بعد از تولید در این بخش و از جمله صنایع لبنی ، گوشت، دام و طیور ذکر کرد.

علیرضا حسین زاده اضافه کرد: افزایش هزینه های تولید متاثر از افزایش قیمت نهاده های دامی و بخش کشاورزی و هزینه های مکانیزاسیون و غیره است و باید با پرداخت تسهیلات از فعالان این بخش حمایت کرد.

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت گناباد نیز جهش تولید در بخش های مختلف این شهرستان را نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم و کاهش هزینه‌های تولید برشمرد.

هادی ایزدی تصریح کرد: هر اندازه هزینه‌های تولید افزایش یابد به همان نسبت قیمت کالاهای تولیدی افزایش می یابد که این مساله در کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولید کنندگان در بازار هدف نقش زیادی دارد.

وی با اشاره به تاثیر مستقیم بالارفتن هزینه‌ های آب، برق و گاز توسط شرکتهای دولتی در افزایش هزینه های تولید، از مسوولان خواست که از افزایش زیاد هزینه های فوق در بخش تولید جلوگیری کنند.

وی گفت: قیمت زمین در شهرکهای صنعتی شهرستان گناباد در سال گذشته سه مرتبه افزایش یافت و میزان بهره تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی از ۱۸ به ۲۳ درصد رسید که این مساله هم در افزایش هزینه های تولید نقش زیادی دارد.

وی مهمترین رویکردها برای رشد و رونق اقتصادی بخش تولید در گناباد را فعال کردن واحدهای تولیدی راکد، حفظ واحدهای موجود و بهسازی و نوسازی واحدهای صنعتی و معدنی در این شهرستان ذکر کرد.

ایزدی ایجاد مشوقهای سرمایه‌گذاری در شهرستان های کوچک را همچون اصلاح تعرفه‌های انرژی، کاهش حق بیمه سهم کارفرما، کاهش نرخ بهره تسهیلات بانکی و افزایش مدت زمان بازپرداخت، کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده و همچنین افزایش میزان معافیت مالیاتهای مستقیم را ضروری دانست.

بیشتر بخوانیم:

بررسی چالشها و فرصتهای توسعه گناباد در میزگرد ایرنا

امام جمعه گناباد: جلب مشارکت مردم در جهش تولید نیازمند اعتماد آفرینی است

امام جمعه موقت گناباد: مردمی سازی اقتصاد این شهرستان متفاوت از سایر نقاط دیده شود

جهش تولید در گناباد، در گرو کاهش هزینه سرمایه‌گذاری

توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی گناباد نیازمند جلب مشارکت مردم

شهرستان گناباد از کمبود صنایع فرآوری و بسته بندی رنج می برد و کمبود صنایع فعال در این بخش باعث شده که بخش زیادی از کالاهای تولیدی گناباد به صورت خام به سایر نقاط کشور و استان خراسان رضوی ارسال شود.

از حدود ۲۰۰ تن شیری که روزانه در گناباد تولید می شود، ۷۰ تن در گناباد مصرف شده و بیش از ۱۰۰ تن دیگر به دیگر نقاط کشور و به خصوص استان گلستان حمل می شود.

از مجموع ۱۷۸ هزار تن تولید سالانه محصولات کشاورزی گناباد نیز ۹۰ هزار تن در این شهرستان فرآوری و مصرف می شود و بقیه به دلیل نبود توان بسته بندی و سرمایه گذاری ناکافی در این بخش، به صورت خام به دیگر نقاط کشور و حتی خارج کشور صادر می شود.

وجود ۲۰ ماده معدنی به ویژه کائولن، سنگهای ساختمانی، مس، آهن، سرب، قلع و روی دیگر قابلیتهای اقتصادی گناباد به شمار می رود که به دلیل نبود صنایع بسته بندی و فرآوری بخش زیادی از آن به صورت خام و فله با دیگر نقاط ارسال می گردد.

مسوول شرکت صنایع شیر پگاه گناباد گفت:‌ دامداران منطقه مجبورند به ازای هر کیلوگرم شیر ۲۰ هزار ریال بابت کرایه حمل پرداخت کنند و این خود صرفه اقتصادی را برای این قشر کاهش می دهد.

اسماعیل حکمتیان گفت: با توجه به سود کم فعالیت در صنایع لبنی تسهیلات با سود ۲۳ درصد برای فعالان این بخش توجیهی ندارد و مسوولان با پرداخت تسهیلات با بهره کمتر از محل منابع توسعه ملی از تولید کنندگان حمایت کنند.

فرماندار گناباد هم گفت: ارزش شیر تولیدی که سالانه از گناباد به صورت خام به دیگر نقاط کشور ارسال می شود، هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

رضا نصیری با اشاره به ظرفیتهای اقتصادی این شهرستان از جمله وجود فرودگاه و فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری آن با مرز افغانستان، خواستار ایجاد بسترهای لازم برای جذب سرمایه گذار در زمینه توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی شیر و لبنیات، از جمله تولید پودر شیر و شیر خشک در گناباد شد.

بیشتر بخوانیم:

توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی حلقه مفقوده رونق کشاورزی در گناباد است

حل معضل خام‌فروشی در گناباد نیازمند افزایش واحدهای فرآوری است

محصول تمامی معادن گناباد خام فروشی می شود

جهش تولید در گناباد، در گرو کاهش هزینه سرمایه‌گذاری

افزایش ۸۰ درصدی ارزش افزوده محصولات کشاورزی با بسته بندی

یکی از فعالان اقتصادی و متصدی یک واحد صنایع بسته بندی محصولات کشاورزی گناباد گفت: توجه به صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و صنعتی و معدنی علاوه بر افزایش ۳۰ تا ۸۰ درصدی ارزش افزوده تولیدات این بخش در بازارهای هدف و رونق اشتغال و سرمایه گذاری، در ارتقای ماندگاری و کیفیت کالاهای تولیدی هم نقش مهمی دارد.

علی آخوندی ادامه داد: عرضه محصولات کشاورزی به صورت فله علاوه بر بروز خسارت هایی در این تولیدات موجب می شود که بازارهای هدف داخلی و خارجی را از دست بدهیم.

وی گفت: با توجه به اهمیت بخش تولید، وضع قوانین کارآمد در این بخش در مجلس شورای اسلامی از حساسیت خاصی برخوردار است و هر گونه نگاه غیر کارشناسی در قانونگذاری بر دامنه مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه می افزاید.

وی یکی از مشکلات بخش تولید را کم توجهی به اجرای سند توسعه در سطوح استانی و منطقه ای و به تبع آن شهرستانی دانست و گفت: مجلس باید ضمن تدوین و به روزرسانی سندهای توسعه متناسب با اقتضائات منطقه ای و با افزایش نظارت های لازم، مسوولان ذیربط را نیز ملزم به اجرای این سند کنند.

جهش تولید در گناباد، در گرو کاهش هزینه سرمایه‌گذاری

اهمیت بخش تعاون در افزایش مشارکت مردم در جهش تولید

تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی مردم‌پایه نقشی بی بدیل دارند و بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید، فعال شدن تعاونی‌ها است که امسال این بخش باید بسیار پررنگ شود.

فعالیت بالغ بر ۵۰۰ شرکت تعاونی با اشتغال حدود هفت هزار نفر در گناباد، بستر مهمی برای مشارکت پذیری مردم در فرآیند جهش تولید به شمار می رود.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد گفت: مهمترین راهکار افزایش مشارکت مردم در جهش تولید، توسعه بخش تعاون و مشارکت بیشتر شرکتهای تعاونی در فرآیند تولید و اشتغال است.

سیدحسن شریفی مقدم افزود: با توجه به ظرفیتهای زیاد بخش تعاون باید سرمایه های مردم به صورت منسجم در قالب شرکتهای تعاونی تجمیع شود و از این طریق مشارکت بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی و تولیدی افزایش یابد.

وی با اشاره به این که ۸۰ درصد اقتصاد کشور دولتی و ۲۰ درصد خصوصی است ادامه داد: باید با کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد، بستر مشارکت مطلوب مردم در فعالیت های اقتصادی و تولیدی بیشتر فراهم کرد.

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی فرماندار گناباد افزایش بهره وری نیروی کار، کاهش خام فروشی از طریق توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی را در رونق تولید در این شهرستان موثر دانست.

مرکز شهرستان گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما