شناسهٔ خبر: 66323946 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

دبیرکل نهاد در نشست صمیمی کتابداران استان کردستان؛

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در نشست صمیمی با کتابداران استان کردستان گفت: در شناساندن کتابخانه های عمومی به مسئولان و مردم اتفاقات مهمی رقم خورده است و حفظ این شرایط منوط به گسترش و تعمیق خدمات و اقدامات است؛ اعتقاد دارم کتابدار، کارمند نیست؛ نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد پنجم اردیبهشت ماه در سفر استانی به کردستان، طی نشستی صمیمی با کتابداران و همکاران این استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور سفر به کردستان را نخستین سفر استانی در سال ۱۴۰۳ خواند و گفت: بنده تا وقتی در مسئولیتی مستقر هستم برای حل مسائل و پیشبرد آن، با تمام توان و انرژی کار و تلاش خواهم کرد. خانواده همکاران نهاد کتابخانه های عمومی کشور را خانواده خودم می دانم و برای رفاه، امنیت و آسایش آن تلاش خواهم کرد و به گمانم به لحاظ عملی نیز این موضوع را نشان داده ام. تنگناهای مالی و فشارهای اقتصادی در کل جامعه جریان دارد و ما وظیفه خود می دانیم که برای رفع آن تمام توان خود را به کار بگیریم.

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

وی اظهار داشت: در مسئله اداره کتابخانه های عمومی با چند موضوع اصلی و مهم مواجه هستیم. یکی از کلان مسئله های ما در این حوزه، بازگرداندن کتابخانه های عمومی یا ایجاد و تمرکز کتابخانه های عمومی بر نقطه اهمیتشان است. در گام نخست، جمع ما باید آگاه باشد به اینکه در چه محیطی کار می کنند. در گام دوم، کسانی که با کتابخانه عمومی مواجه می شوند، باید متوجه اهمیت آن باشند. قاطعانه عرض می کنم طی دو سال گذشته، در شناساندن کتابخانه های عمومی به مسئولان و مردم اتفاقات مهمی رقم خورده است. در حال حاضر بسیاری از مسئولین مرتبط و مؤثر در کشور با اهمیت کتابخانه عمومی آشنا هستند و نسبت به این مراکز دغدغه پیدا کرده اند. این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه تا زمانی که مسئله ما اهمیت پیدا نکند، دلیلی برای تلاش دیگران در مسیر رفع مشکلات آن وجود ندارد. معتقدم، به همت و با همکاری شما توانسته ایم میزان حساسیت به حوزه کتابخانه های عمومی را در سطح کشور افزایش دهیم.

رمضانی تصریح کرد: حفظ این شرایط منوط به گسترش و تعمیق خدمات و اقدامات ما است. اعتقاد دارم کتابدار، کارمند نیست؛ کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می کند. اساساً ساختار کتابخانه عمومی، ساختاری اداری نیست؛ بعضی از الزامات اداری تنها برای پیشبرد کار است نه اینکه ما را در چارچوب اداری محصور کند. نهاد عمومی غیردولتی شده ایم تا توان پیش برندگی، استفاده از ظرفیت های عمومی و قرار نگرفتن در محدودیت های اداری را داشته باشیم. کتابدار، تولیدکننده خدمت فرهنگی است در حالی که هیچ کارمندی محصول فرهنگی تولید نمی کند. بنابراین همکاران ما باید قدر موقعیت و جایگاه خود را بدانند؛ حوزه اقدامات فرهنگی، قطعاً یکی از اقدامات محوری حوزه کتابخانه ها خواهد بود؛ این نظر اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی ایران و مهمانان خارجی و مصوبات هیئت امنای کتابخانه های عمومی کشور است.

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

وی اضافه کرد: در حال حاضر کتابخانه های عمومی کشور بر اساس تحولات جهانی در این حوزه، عمل می کنند؛ این موضوع در تعریف خدمات متنوع در کتابخانه ها، بازطراحی کتابخانه ها و نگاه در حال ایجاد نسبت به موضوع کتابخانه های عمومی نمود می یابد که نتیجه همتی جمعی است. نهاد از معدود دستگاه های فرهنگی است که در ایجاد کتابخانه جدید، به سمت آمایش سرزمینی رفته ایم؛ در حال حاضر مسئولیت تعاریف استاندارد کتابخانه عمومی در سازمان استاندارد بر عهده نهاد است؛ این اقدامات در مبانی مدیریتی ساختار یک دستگاه مهم است. یکی از اولویت هایی که ان شاء الله امسال به سرانجام می رسد، بحث بازتعریف رتبه بندی کتابخانه های عمومی است. از دیگر اولویت های ما رتبه بندی کتابداران است؛ ما باید بر اساس میزان اقدامات همکاران، درجه بندی تعریف کنیم تا انگیزه برای رشد ایجاد شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در خصوص مشکلات معیشتی همکاران گفت: احکام همکاران ما در نهاد منطبق بر قانون مدیریت خدمات کشوری است. با این حال در مقایسه با سایر دستگاه ها، در بحث رفاهیات که مکمل پرداخت حقوق است؛ دچار ضعف در منابع مالی و در نتیجه در پرداخت ها هستیم و برای رفع این مشکل است که تلاش می کنیم. روز و لحظه ای نبوده که تیم مدیریتی نهاد از مسئله مالی به منظور رفع مسائل معیشتی همکاران، غفلت کرده باشند.

وی افزود: سال گذشته سالی پرتلاش بود و به اهدافی که طراحی کرده بودیم تا حد خوبی رسیدیم؛ تنها چند گام دیگر لازم است تا آن نکات به سرانجام برسد؛ یکی از آن موارد تثبیت حل نکات معیشتی همکاران است. ما باید نسبت به سازمانمان عرق و انگیزه داشته باشیم و از آن دفاع کنیم. سازمان هم باید نسبت به نیروهای خود غیرت داشته باشد. ما یک خانواده ایم و به گفتگو، محبت و همدلی نیاز داریم و باید برای تحقق اهداف خود هم پیمان شویم.

کتابدار، نیرویی خلاق و طراح است که محتوای فرهنگی تولید می‌کند

نظر شما