شناسهٔ خبر: 66310578 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مفدا | لینک خبر

برگزاری سلسله کارگاه های پیشگیری از سوء مصرف مواد

به همت مرکز مشاوره مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت هفته ملی سلامت سلسله کارگاه های پیشگیری از سو مصرف مواد  با موضوع "  لین" برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مفدامشهد، سلسله کارگاه های پیشگیری از سو مصرف مواد با موضوع " لین" توسط دکتر حمیده صمدی مدیر مرکز مشاوره سبک زندگی اسلامی ایرانی مشهد روز سه شنبه مورخ ۴ اردیبهشت جهت دانشجویان در مجتمع خوارزمی برگزار شد.
دکتر صمدی در رابطه با لین تصریح کرد کرد: لین (lean) یا شربت بنفش، نوعی ماده مخدر است که علائم سرخوشی در فرد ایجاد می‌کند. کدئین داروهای مخدر و مسکن از گل خشخاش استخراج شده و برای مصارف پزشکی در دوزهای کنترل شده تجویز می‌شود بنابراین حضور چنین ماده در دوزهای بالا و کنترل نشده و ترکیب آن با نوشیدنی‌های دیگر عوارض خطرناکی در پی خواهد داشت. به همین علت مصرف نوشیدنی لین نیز ممکن است باعث تشنج، یبوست، تهوع و استفراع، آسیب کبدی و… شود. متاسفانه به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه این نوشیدنی، مصرف آن میان نوجوانان بسیار متداول است.
شربت لین به دلیل دوز نامعلوم کدئین در آن باعث بروز عوارض ناگواری خواهد شد، مثل مسمومیت فنتانیل که ناشی از اوردوز کدئین می‌باشد. حتی افراد ممکن است این نوشیدنی را در کنار ماریجوانا، الکل و مواد مخدر دیگر استفاده کنند تا تاثیرات آن چند برابر شود و در صورت مصرف همزمان لین با دیگر مواد محرک و مخدر، عوارض آن قابل پیش‌بینی نخواهند بود.
مخدر لین یا نوشیدنی بنفش ممکن است ترکیبات ساده و به ظاهر بی‌ضرری داشته باشد، اما متاسفانه ترکیب نمودن آنان می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. به خاطر بسپارید که این نوشیدنی اغلب در مهمانی‌ها و توسط افراد جوان مصرف می‌شود، پس در صورت مشاهده مصرف لین حتما به افراد هشدار دهید و اگر فردی لین مصرف نمود، او را نزد پزشک ببرید. اعتیاد به لین ممکن است منجر به عوارض خطرناک کبدی و قلبی شود و یا زمینه‌ای برای اعتیاد فرد به موادی چون هروئین و شیشه باشد، پس همواره نسبت به استفاده دوستان و اطرافیان خود از این ماده هشیار باشید.

نظر شما