شناسهٔ خبر: 66309812 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

‌طی سال ۱۴۰۲ صورت گرفت

تولید بیش از ۱۳ هزار تن آبزی در خراسان رضوی

زهره ابراهیمی

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۳ هزار تن آبزی در سطح استان تولید شده است که بیشترین تولید مربوط به ماهی قزل‌آلا است.

صاحب‌خبر -

مجید طاهرپور  در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ تولید ماهیان سردآبی یعنی قزل‌آلا با ۹۴۱۸ تن، از ۱۳۰۲۰ تن تولید آبزی، مقام اول را کسب کرده است و بیشترین تولید استان ماهی قزل‌آلا بوده است. طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید سالانه آبزیان باید به ۱۶ هزار تن برسد که در سال گذشته آمار تولید ۱۳ هزار تن بوده است، بنابراین برای افزایش تولید اقدامات مختلفی از سال ۱۴۰۱ صورت گرفته اما باید در نظر داشت که افزایش تولید امری گروهی است و همت بسیاری از مسئولین و همچنین مردم را می‌طلبد.

وی افزود: افزایش تولید آبزیان در خراسان رضوی در حوزه مصرف، ارتقای بهره‌وری و افزایش واحدهای تولیدی استان، نیازمند حمایت و کمک است. بنابراین در تلاش هستیم که در سال جدید تسهیلات مطلوبی را در اختیار پرورش آبزیان قرار دهیم تا بتوانند تولید را در استان افزایش دهند و به تولید مطلوب نزدیک شوند. دومین اقدام ما در خصوص تسهیل صدور پروانه است که برای این امر تاکنون چندین جلسه برگزار شده و طی آن بنا شده است که هرچه سریعتر کسانی که پروانه ترخیص دارند به مرحله پروانه بهره‌برداری برسند و تولید را آغاز کنند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تصریح کرد: همچنین در حوزه آموزش و ترویج، اقدامات بسیاری برای امسال در نظر گرفته شده است که در قالب کلاس‌های آموزشی و بازدیدهای خارج از استانی صورت خواهد گرفت. یکی دیگر از اقدامات ارائه تسهیلات با سود مطلوب است که پرورشگاه‌ها بتوانند با کمک آن مشکلات و چالش‌های خود را حل کنند. بنابراین امیدوار هستیم که با جمع‌بندی تمامی این موارد در سال ۱۴۰۳ افزایش تولید مناسبی را شاهد باشیم و به حد مطلوب نزدیک شویم و شعار «جهش تولید با مشارکت مردمی» را عملیاتی سازیم.

طاهرپور گفت: متاسفانه میانگین سرانه مصرف آبزیان در استان نسبت به کشور عدد کمی است و نسبت پایینی را به خود اختصاص داده است، اما لازم به ذکر است که استان خراسان رضوی از برخی از استان‌های ایران میانگین سرانه بهتری دارد. در طول دو سال گذشته ما توانسته‌ایم حدود ۰.۵ درصد میانگین سرانه مصرفی آبزیان در استان را تغییر دهیم و از عدد ۶.۸ کیلوگرم به ۷.۳ کیلوگرم دست یابیم و این اوامر در صورتی است که میانگین سرانه مصرفی آبزیان در کشور ۱۳ کیلوگرم است.

مهمترین مشکل امور شیلات و آبزیان، عدم فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها است

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: مهم‌ترین مشکل و چالش در امور شیلات و آبزیان تولید نیست زیرا تولید در حد قابل قبولی صورت می‌گیرد، بلکه مهمترین مشکل عدم فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها است، زیرا مصرف ماهی در میان خانواده‌ها استقبال زیادی ندارد و علی‌رغم قیمت پایین آن نسبت به فراورده‌های دیگر استقبال مطلوبی از آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین برگزاری دوره‌های آموزشی، نصب و ایجاد بنرهای ترویجی در سطح استان، توزیع تراکت و فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها و فضای مجازی در این امر تاثیرگذار است که امیدواریم در سال ۱۴۰۳ به صورت مطلوبی برای شهروندان استان خراسان رضوی ارائه شود. البته این برنامه‌ها از سال ۱۴۰۲ در سطح استان انجام شده و در سال ۱۴۰۳ شدت و حدت بیشتری پیدا می‌کند.

وی اضافه کرد: تولیدات سال ۱۴۰۲ در سطح استان به‌گونه‌ای بوده است که تولید هیچگونه آبزی نسبت به سال گذشته کاهش نداشته است و قزل‌آلا، کپور، تیلاپیا و خاویار به ترتیب بیشترین افزایش تولید نسبت به سال گذشته را دارا بوده‌اند. پرورش ماهی تیلاپیا در قوچان نیز حدودا از دو ماه پیش به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم تا یک ماه آینده تولید بچه‌ماهی مطلوب را آغاز کند و بعد از آن تولید کامل را شروع می‌کند.

طاهرپور در خصوص راه‌اندازی دومین مرکز کروکدیل در استان افزود: دومین مرکز کروکدیل به بهره‌برداری رسیده است و حدود ۴ ماه است که مردم از آن بازدید می‌کنند و فعالیت آن آغاز شده است. در این مرکز حدود ۲۰ کروکدیل وجود دارد و در نوبت‌های صبح و بعد از ظهر جنب باغ گیاه‌شناسی مردم می‌توانند از این مجموعه بازدید کنند. همچنین به دلیل وجود حجم زیادی از مسافرین و مجاورین فعالیت این مرکز مطلوب بوده است و استقبال خوبی از آن صورت گرفته است، زیرا این امر در توسعه فرهنگ ‌«آبزی‌پروری توریستی» بسیار تاثیرگذار است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در خصوص رستوران‌های دریایی در سطح استان عنوان کرد: دو الی سه رستوران دریایی به صورت پراکنده در سطح شهر مشهد وجود دارد، اما با جدیت تلاش می‌کنیم  که تعداد این رستوران‌ها را افزایش دهیم و فرهنگ مصرف آبزیان را در میان مردم استان تقویت کنیم. قرار است که در سال ۱۴۰۳ یک رستوران دریایی در سطح طرقبه راه‌اندازی شود. بنابراین اگر مباحث مالی آن تامین شود در سال ۱۴۰۳ این رستوران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: از تمامی اهالی رسانه و افراد فعال در فضای مجازی تقاضا دارم که فرهنگ آبزی‌مصرفی را در سطح جامعه و استان تعمیم دهند و در توسعه این امر کوشا باشند، زیرا ظرفیت تولید بیشتر در سطح استان وجود دارد و تقاضایی برای آن ارائه نمی‌شود. بنابراین مردم باید همکاری کنند تا این امر در حد مطلوبی افزایش یابد و جایگاه مناسبی در سطح ایران کسب کنیم.

انتهای پیام

نظر شما