شناسهٔ خبر: 66309520 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مراسم رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» برگزار شد

اصفهان- آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات بخش مقدس» اثر «محمدعلی خرمی» در سالن اجتماعات شرکت آب و فاضلاب کاشان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، سید محمد مسافری مدیر دفتر فرهنگی دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان سه شنبه شب در آیین رونمایی از کتاب «آب، حیات بخش مقدس» گفت: این کتاب به بررسی ۵۰ آیه قرآن که در از کلمه آب استفاده شده پرداخته و تلاش کرده با استناد به آیات قرآن برای حل مشکلات محیط زیستی راهکار ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه کمتر به تدوین و تبیین موضوعات مطرح شده در ادبیات دینی خود پرداخته‌ایم از دین به عنوان دریای بی‌کرانی از آموزه‌های معنوی نام برد و افزود: اگر اعتقاد داریم که «لارطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» در کجای زندگی خود به آن تمسک کرده‌ایم، قرآن یک کتاب آسمانی است که برای استفاده زمینیان نازل شده است.

مسافری ادامه داد: برای قرائت قرآن فضیلت‌هایی بیان شده و قطعا همین قرائت در روح و روان انسانی تاثیر می‌گذارد، اما امروز باید قرآن وارد زندگی و مدیریت جامعه شود.

به گفته وی بسیاری از تئوری‌های مدیریتی را می‌توان از کلام امیرمومنان(ع) استخراج کرد و این موضوع مستلزم تلاش دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی است.

مدیر دفتر فرهنگی دینی شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: نباید در این حوزه کلی گویی کرد بلکه باید به صورت مصداقی به موضوعات با رفرنس به منابع دینی پرداخت و با این روش می‌توان با دنیا وارد دیالوگ شد.

مسافری گفت: کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» با همین رویکرد مورد حمایت دفتر امور فرهنگی و دینی شرکت آب و فاضلاب قرار گرفت و محمد علی خرمی نویسنده این اثر از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه است که به سبب فعالیت‌های پژوهشی و آگاهی از موضوعات حوزه آب توانسته اثر کم نظیری را خلق نمایند که امیدواریم مورد استفاده جامعه دینی و دانشگاهی قرار گیرد.

به گفته وی در راستای سیاستی که سال گذشته اتخاذ شد، هزینه انتشار کتاب توسط شرکت دلتا نیروی گامرون که یک شرکت خصوصی است پرداخت شده است.

محمدعلی خرمی نویسنده کتاب «آب حیات‌بخش مقدس» نیز در آیین رونمایی این کتاب گفت: تاکنون در ظرف دین بیشتر از «حق الله»، «حق الناس» و «حق النفس» سخن گفته شده است، حال آنکه در ظرف جامعه مدرن باید با استناد به منابع اصیل دینی از «حق الخلق» سخن بگوییم و این تعبیر با قواعد فلسفی نیز مطابقت دارد.

وی گفت: وقتی از حق الخلق سخن گفته می‌شود، پس ذیل این عنوان باید از حق زمین، حق آب، حق دریا و ... نیز سخن گفت و، چون ما در ظرف دین بحث می‌کنیم، برای بررسی این حقوق ابتداء باید تصور کامل از نگاه دین به این موضوعات پیدا کرد و سپس حقوق مورد نظر را استخراج کرد.

نویسنده کتاب حیات بخش مقدس تصریح کرد: این کتاب با همین نگاه به بررسی پنجاه آیه‌ای پرداخته که در آن کلید واژه «ماء» وجود داشته است و البته آیات آب در قرآن بیشتر از این تعداد است و برای داشتن تصور صحیح از نگاه دین به این حیات بخش مقدس باید تمام این آیات و همچنین آیاتی که در آن موضوعات مرتبط به آب مطرح شده، بررسی شود، اما هدف ما در این اثر، تنها طرح بحث بوده است.

خرمی گفت: بشر  امروز نباید گمان کند که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند، تا او نانی به دست آورد و به غفلت یا بی غفلت بخورد، بلکه هر کدام از اجزاء جهان خلقت سیر خود را طی می‌کنند و انسان برای داشتن زندگی سالم، گریزی از همزیستی مسالمت آمیز با همه بخش‌های خلقت ندارد، فساد اختلال در هرکدام از اجزاء خلقت دامن‌گیر کل سیستم و از جمله خود بشر خواهد شد./۱۳۰۷/

نظر شما