شناسهٔ خبر: 66308533 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

نگاه توسعه محور به عملیات وعده صادق

نکته مهم این است که اگر سطح بازدارندگی به نوعی باشد که سایه جنگ را دور نماید، حتی تحولات، آشوب‌ها و ناامنی‌های داخلی نیز به راحتی نمی‌تواند زمینه‌ساز دفع یا فرار سرمایه شود

صاحب‌خبر -

 جوان آنلاین: علی محمدی در کانال ایتای خود نوشت: رشد و توسعه اقتصادی در امنیت پایدار شکل می‌گیرد و بدون امنیت ملی، جذب سرمایه‌گذاری که موتور تولید است دچار اختلال می‌شود و مزیت‌های بالقوه کشور‌ها امکان فعلیت نمی‌یابند. چنانچه کشوری بتواند به بازدارندگی و اقتدار کامل برسد، در این صورت اعتماد سرمایه‌گذار خصوصی و دولتی را جذب کرده و موتور اقتصادش را به حرکت درآورده است. شاخص ریسک کشوری (ICRG) وضعیت ریسک سرمایه‌گذاری برای کشور‌ها را نشان می‌دهد که از این حیث ایران جزء کشور‌های با ریسک بسیار بالا است. 
نکته مهم این است که اگر سطح بازدارندگی به نوعی باشد که سایه جنگ را دور نماید، حتی تحولات، آشوب‌ها و ناامنی‌های داخلی نیز به راحتی نمی‌تواند زمینه‌ساز دفع یا فرار سرمایه شود. این ادعا دقیقاً در خصوص اسرائیل صادق است. رژیمی که با وجود ناامنی‌های متعدد داخلی و پیرامون، از آن جهت که توانسته بود سطح بالایی از بازدارندگی را ایجاد کند، مقصد بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در هفت‌ونیم دهه اخیر شده بود. در خصوص امریکا در جنگ جهانی نیز همین است. آنجا که امریکایی‌ها با انتفاع حداکثری در دو جنگ جهانی و استفاده از بمب اتم سطح اقتدار و بازدارندگی خود را چنان بالا بردند که زیربنای جذب سرمایه‌گذاری عمده جهانی را در دهه‌های بعد فراهم کردند. بخش زیادی از تلاطمات بازار‌های مالی و اقتصاد ایران نتیجه انتظارات تورمی از بعد سیاسی و امنیتی متأثر از تحولات منطقه و جهان است. بدیهی است که عمده مخاطرات سیاسی و امنیتی پیرامون محیط امنیت ملی ایران از ناحیه تخاصم امریکا و اسرائیل می‌باشد. 
درخصوص ایران، چنانچه تهران بتواند در مقابل امریکا و اسرائیل سطح بازدارندگی را ارتقا دهد و سایه جنگ را از کشور دور کند، این پیام به فعالان اقتصادی مخابره می‌گردد که حاکمیت در تأمین امنیت در اوج اقتدار است و این دقیقاً یعنی ایجاد اطمینان برای جذب سرمایه‌هایی که به ترسو بودن معروف هستند. ایران با حمله به عین‌الاسد در سال۹۸ و با عملیات وعده صادق در برابر هر دو کشور متخاصم به سطح بالایی از بازدارندگی و توان تولید امنیت رسید و زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری در سال‌های آینده فراهم کرد. اکنون اگرچه شاهد تلاطم بازار‌های مالی در کوتاه‌مدت هستیم ولکن تردید نکنیم که در صورت حفظ بازدارندگی، بازار‌ها و اقتصاد پیام لازم را دریافت می‌کنند و در بلندمدت به اقتدار تولیدشده از این عملیات واکنش مثبت نشان خواهند داد و مسیر رسیدن به توسعه هموارتر خواهد شد.

نظر شما