شناسهٔ خبر: 66297449 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

با تصویب مجلس

اشخاص تجاری الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی برای فعالیت‌های خود در خارج از کشور ندارند

منیرسادات سیدرضا

با تصویب مجلس، اشخاص تجاری در خصوص فعالیت‌های خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز و در جریان بررسی ایرادت شورای نگهبان در طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی، بندهای (ج)، (خ) و (د)، (ذ) و (ر) ماده ۳ و بخش هایی از مواد ۴ و ۵ را اصلاح کردند.

بر این اساس بند «ت» این ماده به‌ شرح زیر اصلاح شد:

ج- اشخاص مشمول:

۱- اشخاص تجاری: کلیه اشخاص حقیقی موضوع فصل دوم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم و کلیه اشخاص حقیقی که از طریق اشتغال به مشاغل موضوع «فصل چهارم از باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم» درآمد تحصیل می‌کنند و کلیه اشخاص حقیقی مشمول «ماده (۷۷) قانون مالیات‌های مستقیم» و همچنین کلیه اشخاص حقوقی ایرانی دارای فعالیت‌های انتفاعی یا غیرانتفاعی و کلیه اشخاص حقوقی غیرایرانی که در ایران دارای شعبه، نماینده یا کارگزار و یا امثال آن‌ها هستند. در این قانون هرگاه از عبارت‌های «مؤدی» و «مؤدیان» استفاده میشود، مراد اشخاص مذکور در این جزء است.

۲- اشخاص غیرتجاری: کلیه اشخاص حقیقی در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری– صنعتی و ویژه اقتصادی که دارای «شماره ملی» یا «شماره اختصاصی (فراگیر) اتباع خارجی» هستند. در این قانون هرگاه از عبارت «مصرفکننده نهایی» استفاده می‌شود، مراد اشخاص مذکور در این جزء است. هر شخص غیرتجاری در صورت ثبت نام در نظام مالیاتی، نسبت به فعالیت‌های موضوع جزء (۱) این بند شخص تجاری محسوب می‎شود.

خ- کارپوشه تجاری: کارپوشه‌ای که در سامانه مؤدیان صرفاً به «اشخاص تجاری» اختصاص می‌یابد. در این قانون هرجا واژه‌ «کارپوشه» بکاررفته، منظور کارپوشه تجاری این اشخاص است. به هر شخص تجاری صرفاً یک «کارپوشه تجاری» تخصیص می‌یابد.

د- کارپوشه غیرتجاری: کارپوشه‌ای که در سامانه مؤدیان به «اشخاص غیرتجاری» اختصاص مییابد؛ به هر یک از اشخاص مذکور صرفاً یک کارپوشه غیرتجاری تخصیص می‌یابد. به هر شخص غیرتجاری، در صورت فعالیت اقتصادی موضوع جزء (۱) بند «ج» این ماده، کارپوشه تجاری نیز تخصیص داده می‌شود.

بندهای (خ) و (د) ماده (۳) به شرح زیر اصلاح شد:

خ- کارپوشه تجاری: کارپوشه‌ای که در سامانه مؤدیان صرفاً به «اشخاص تجاری» اختصاص می‌یابد. در این قانون هرجا واژه‌ «کارپوشه» بکاررفته، منظور کارپوشه تجاری است. به هر شخص تجاری صرفاً یک «کارپوشه تجاری» تخصیص می‌یابد.

د- کارپوشه غیرتجاری: کارپوشه‌ای که در سامانه مؤدیان به «اشخاص غیرتجاری» اختصاص می‌یابد؛ به هر شخص غیرتجاری صرفاً یک کارپوشه غیرتجاری تخصیص می‌یابد.

بندهای (ذ) و (ر) ماده (۳) به شرح زیر اصلاح شد:

ذ- حساب‌ تجاری: هرگونه حساب اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص تجاری نزد اشخاص موضوع بند (الف) ماده (۱۱) این قانون، حساب تجاری محسوب می‌شود.

ر- حساب غیرتجاری: هرگونه حساب اعم از ارزی و ریالی متعلق به اشخاص غیرتجاری نزد اشخاص موضوع بند (الف) ماده (۱۱) این قانون، حساب غیرتجاری محسوب می‌شود.

همچنین ماده (۴) به شرح زیر اصلاح شد:

«ماده ۴- در تبصره ماده (۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان عبارت‌های «ارائه کالا و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده و نیز» و «عضویت در سامانه مؤدیان و» حذف می‌شود.

همچنین تبصره فوق به عنوان تبصره (۱) و عبارت زیر به عنوان تبصره (۲) ماده (۲) قانون مذکور الحاق می‌شود:

کلیه اشخاص تجاری موظف‌اند برای وجوه دریافتی خود که بابت فروش کالا و خدمت نیستند، صورت حساب الکترونیکی صادر نمایند یا به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، اطلاعات این موارد را در سامانه مودیان ثبت کنند. در صورت عدم انجام این تکلیف، اشخاص فوق مشمول جریمه‌ای به میزان ده درصد (۱۰%) وجوه دریافتی می‌شوند.

تبصره (۴) ماده (۵) نیز به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره ۴- اشخاص تجاری در خصوص فعالیت‌های خود در خارج از ایران، الزامی به صدور صورتحساب الکترونیکی ندارند.

انتهای پیام

نظر شما