شناسهٔ خبر: 66277733 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

تعزیه خوان پیشکسوت خمین درگذشت

نصرت الله میرزایی از شبیه خوانان پیشکسوت شهر خمین پس از تحمل سالها بیماری ، روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403درگذشت. نصرت الله میرزایی از شبیه خوانان پیشکسوت شهر خمین پس از تحمل سالها بیماری ، روز یکشنبه 2 اردیبهشت ماه 1403درگذشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا از مرکزی ، اسماعیل مجللی تعزیه خوان و پژوهشگر تعزیه  در گفتگوی اختصاصی با برنا ضمن اعلام این خبر گفت: مرحوم میرزایی که خود بنده نیز سال‌هایی را با ایشان تعزیه خوانده ام از شبیه خوانان فعال تعزیه استان مرکزی بود ، که بیش از پنج دهه در عرصه تعزیه خوانی فعالیت داشت.

وی با اشاره به اینکه مرحوم میرزایی درآمد زندگی اش از طریق  فعالیت در شبیه خوانی تامین می‌کرد افزود: این مرحوم در کسوت مخالف خوانی فعالیت داشت.

مجللی اضافه کرد: مرحوم میرزایی یک تعزیه خوان حرفه ای بود و شبیه خوانی شغل اصلی او بود و برای تامین مخارج زندگی خود فقط از همین راه فعالیت میکرد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر بیماری برای او مشکلات بسیاری ایجاد نمود.

مجللی خاطر نشان کرد: تعزیه خوان های بیشماری همانند مرحوم نصرت الله میرزایی در حال حاضر در کشور وجود دارند که فقط از طریق شبیه خوانی ارتزاق زندگی می‌کنند و خودبخود مشکلات بسیاری در زندگی شان وجود دارد.

پژوهشگر تعزیه کشور  اظهار داشت: مرحوم نصرت الله میرزایی با توجه به اینکه یک تعزیه خوان دوره گرد بود لذا برای اجرای تعزیه با مشقات بسیاری به نقاط مختلف کشور سفر میکرد و تا حدودی می‌توان مدعی شد که گنجینه ای از هنر تعزیه محسوب می‌شد به گونه ای که هزاران بیت شعر تعزیه را حفظ بود و بنده خاطرات بسیاری از وی شنیده ام .

این شبيه خوان افزود : خوشبختانه در سال‌های اخیر  صندوق اعتباری هنر و بیمه هنرمندان که بخشی از آنها را شبيه خوانان تشکیل می‌دهند تا حدودی در رفع نیاز و برطرف نمودن مشکلات هنرمندان خوب عمل کرده اما باید بگویم تا نقطه مطلوب فاصله بسیاری داریم.

وی تاکید کرد: انتظار می‌رود وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامی نسبت به رفع مشکلات خانواده وی گامی بردارد.

  گفتنی است پیکر این شبیه خوان پیشکسوت استان صبح روز دوشنبه ۳اردیبهشت در خمین تشییع و به خاک سپرده خواهد شد .

نظر شما