شناسهٔ خبر: 66274936 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مدیرکل استاندارد استان تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با «شهروند» مطرح کرد:

استاندارد ایران اعتبار جهانی دارد

محمدحسین طاهری در گفت‌وگو با «شهروند»: پس از عضویت در IAFگواهینامه‌های سیستم مدیریت، اشخاص و گواهینامه‌ها و نشان محصول، فرآیند و خدمت صادره تحت اعتبار مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران دارای پذیرش بین‌المللی خواهد شد

صاحب‌خبر -

  [ ملیحه محمودخواه ]  نظام تأیید صلاحیت ایران پس از ۲۶ سال، عضو اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آسیا اقیانوسیه شد. این استاندارد در ۱۱۰ کشور جهان مورد پذیرش است و زمینه‌ای برای ورود به بازار‌های جهانی و تجارت با دنیا براساس امضای استاندارد ایران است. جهانی شدن امضای استاندارد ایران علاوه بر اینکه میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی به همراه دارد، خدمت‌دهی به صنعت ایرانی را تسهیل و دسترسی آنان برای برخورداری از تأییدیه‌های استاندارد جهانی را آسان و کم‌هزینه می‌کند.

محمدحسین طاهری، مدیرکل استاندارد استان تهران، به «شهروند» می‌گوید: «در راستای اجرای اصل 23قانون اساسی قانون تصویب و توسعه نظام استاندارد در 11مهر ماه سال 1396به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از تأیید در تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد. مطابق ماده 2قانون تصویب سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی، مستقل است و زیرنظر مستقیم رئیس‌جمهوری قرار دارد.
براساس ماده 3قانون سازمان ملی استاندارد، مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاستگذاری، حُسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید یا ارائه شده یا به کشور وارد یا از کشور صادر می‌شود و بر سیاست‌های کلی نظام از قبیل سیاست‌های کلی سلامت و بند 24سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الزامی است.»
او توضیح می‌دهد که ماده 6این قانون فعالیت سازمان را در 4محور تقسیم می‌کند، استاندارد‌سازی‌، اندازه‌شناسی، تأیید صلاحیت و ارزیابی انطباقی.
مطابق ماده 9فعالیت‌های اعتباربخشی در مرکز ملی تأیید صلاحیت انجام می‌شود. براساس ماده 8نهادهای اعتبار ملی که به‌صورت مستقل از فعالیت‌های استاندارد‌سازی‌ فعالیت می‌کنند، در چهارچوب الزامات بین‌المللی موظف به تأیید صلاحیت مؤسسات ارزیابی انطباقی در جهت پذیرش گواهینامه‌های صادره در سطوح بین‌المللی است.

دستاورد مهم مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران
او توضیح می‌دهد که با یاری خداوند، پشتیبانی و حمایت مدیران و تلاش جهادی کارکنان مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، این مرکز موفق به کسب اعتبار آسیا، اقیانوسیه و دریافت گواهینامه شناسایی چندجانبه APACMRAدر دامنه‌های زیر شده است؛ تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های آزمون، تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های کالیبراسیون، تأیید صلاحیت آزمایشگاه تشخیص طبی، تأیید صلاحیت برگزارکنندگان آزمون مهارت تخصصی، تأیید صلاحیت نهادهای بازرسی و تأیید صلاحیت نهادهای گواهی‌کننده اشخاص. همچنین این مرکز موفق به تمدید عضویت و اعتبار خود در دامنه و زیردامنه‌های ذیل شده است.  سیستم‌های مدیریت کیفیت، مدیریت زیست‌محیطی، مدیریت ایمنی مواد غذایی، سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی، مدیریت انرژی و سیستم مدیریت کیفیت تجهیزات پزشکی.

تنها نهاد اعتباردهی در کشور
طاهری به این موضوع اشاره می‌کند که مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به‌عنوان تنها نهاد اعتباردهی در کشور پس از پشت‌سرگذاشتن موفقیت‌آمیز ارزیابی همترازی به عمل آمده توسط اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا و اقیانوسیه در آبان ماه سال گذشته موفق به کسب اعتبار در بین 61نهاد اعتباربخشی در کشورهای حوزه آسیا و اقیانوسیه شده است. اتحادیه منطقه‌ای تأیید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه مستقر در کشور استرالیا یک اتحادیه متشکل از نهادهای تأیید صلاحیت و طرف‌های ذی‌نفع است که با هدف تسهیل فعالیت‌های تجاری و بازرگانی در منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده است.
هدف این اتحادیه ایجاد یک سیستم جهانی است که صدور گواهینامه تحت اعتبار نهادهای تأیید صلاحیت معتبر را به‌صورت بین‌المللی به رسمیت می‌شناسد. این سازمان پذیرش بین‌المللی تأیید صلاحیت شده را به وسیله اعضا از طریق همترازی ایجاد می‌کند.  
مطابق با ضوابط و قوانین بین‌المللی نهادهای تأیید صلاحیتی که موفق به کسب اعتبار منطقه‌ای شده‌اند، می‌توانند اقدام به کسب اعتبار بین‌المللی و امضای موافقتنامه شناسایی چندجانبه با اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی و موافقتنامه چندجانبه با مجمع بین‌المللی تأیید در دامنه‌های دارای اعتبار از APAC کنند. به این طریق پس از کسب عضویت کامل مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران در اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی گزارش، گواهی صادره تحت اعتبار مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران توسط آزمایشگاه‌های آزمون، کالیبراسیون، تشخیص طبی، نهادهای بازرسی و برگزار‌کنندگان آزمون تخصصی در بیشتر از 156نهاد اعتباربخشی سراسر جهان دارای اعتبار بین‌المللی خواهد بود.

تأیید امضای ایران، باعث ارزآوری است
طاهری به این موضوع اشاره می‌کند که پس از عضویت در IAFگواهینامه‌های سیستم مدیریت، اشخاص و گواهینامه‌ها و نشان محصول، فرآیند و خدمت صادره تحت اعتبار مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران دارای پذیرش بین‌المللی خواهد شد.
ارائه خدمات تأیید صلاحیت دارای اعتبار بین‌المللی، از طریق کاهش موانع غیرفنی در تجارت و کسب پذیرش جهانی گواهینامه صادره از دوباره‌کاری و صرف هزینه و وقت اضافه می‌کاهد و باعث ارتقای قابلیت اعتماد کلیه طرف‌های ذی‌نفع درون و برون‌مرزی می‌شود. مهم‌تر اینکه از خروج ارز در زمینه تأیید صلاحیت‌ها پیشگیری کرده و باعث ارزآوری برای کشور در قبال صدور خدمات تأیید صلاحیت در دیگر کشورها می‌شود.
او ادامه می‌دهد: «هرگاه کالا یا خدمات تأییدصلاحیت‌شده‌ای به‌طور رسمی در یک کشور یا منطقه اقتصادی پذیرفته شده باشد، می‌تواند بدون نیاز به آزمون، بازرسی و گواهی مجدد به‌طور آزادانه بین کشورها گردش داشته باشد.»
طاهری این موضوع را توضیح می‌دهد که با توجه به صدور گواهینامه و امضای موافقتنامه شناسایی متقابل مرکز با اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه نتایج آزمون، بازرسی و گواهینامه‌های صادره توسط نهادهای ارزیابی انطباق تحت اعتبار مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران، اعتبار بین‌المللی پیدا کرده و مورد تأیید جامعه جهانی است.
مدیرکل استاندارد استان تهران خاطرنشان می‌کند که نظام تأیید صلاحیت ایران پس از 26سال در شرایط سخت و شکننده تحریمی با عضویت در اتحادیه بین‌المللی تأیید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه زمینه‌ساز جهش تولید شد.
او ادامه می‌دهد: «همانطور که می‌دانید برای ورود به بازارهای جهانی و تجارت با دنیا که بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی کشورها را به‌خود اختصاص داده، توجه به کیفیت کالاها با الزامات استاندارد کشورها بسیار تعیین‌کننده و حیاتی است.»

فلسفه شکل‌گیری نهادهای استاندارد چیست
طاهری به این موضوع اشاره می‌کند که فلسفه شکل‌گیری نهادهای اعتباربخشی و تأیید صلاحیت در دنیا پذیرش محصولات و خدمات همدیگر در سراسر مرزهای ملی و بین‌المللی با هدف حذف موانع فنی ازجمله حذف آزمون و بازرسی مجدد محصول یا خدمت جهت ورود به بازارهای بین‌المللی که این امر زمان و هزینه را برای صنعت و تجارت کاهش می‌دهد. ازجمله آثار این رویداد ملی و بین‌المللی برای دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه و ارتقای توافقات تجاری بین‌المللی دوجانبه و چندجانبه و به رسمیت شناختن نهادهای بازرسی و آزمایشگاه‌های معتبر تأییدصلاحیت شده توسط دولت‌ها و بخش خصوصی همه کشورهای عضو است.
این تحول فنی و اقتصادی برای تولید‌کنندگان تجار و بازرگانان اطمینان از پذیرش محصولات و خدمات خود در کشورهای مختلف و صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌ها را تضمین می‌کند و به‌دنبال آن به جای متحمل شدن هزینه‌های آزمون و بازرسی مجدد یا بازگشت محصول به دلیل نتایج متفاوت از مزایای دسترسی به بازارهای جهانی بهره‌مند می‌شوند.

نظر شما