شناسهٔ خبر: 66260437 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ظرفیت ها و موانع زندگی عشایری کهگیلویه و ویراحمد از نگاه کارشناسان

یاسوج - ایرنا -کارشناسان حوزه اقتصادی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد در نشستی که به همت حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در بلاد شاپور شهر دهدشت برگزار شد نقطه نظرات جالبی درباره ظرفیت ها و موانع زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد مطرح کردند و از مسوولان استان خواستند تا ضمن رفع موانع رفاه زندگی آنان از ظرفیت های این سبک زندگی برای توسعه گردشگری استفاده بهتری کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، این کارشناسان در این نشست که روز یکشنبه دوم اردیبشهت ماه برگزار شدتاکید کردند که زیست عشایری به عنوان یک سبک زندگی سنتی با وجود تمام سختی هایش هنوز هم جذابیت های خودش را دارد به طوری که در زمان حاضر ۱۲درصد از جمعیت استان زاگرس نشین کهگیلویه و بویراحمد همچنان به این شیوه روزگار می گذرانند و شهرنشینان زیادی علاقه مندند دستکم برای ساعت هایی این سبک از زندگی را تجربه کنند.

این صاحب نظران بر این باور هستند که اگرچه در زمان حاضر بخش عمده ای از مردمان ایران زمین یکجانشین شده اند ولی هنوز هم شماری از هموطنان به ویژه در خطه زاگرس و استان هایی مانند کهگیلویه و بویراحمد در سیاه چادرهایشان همسفران باد و هم نشینان خاک هستند که این امر ضرورت رفع مشکلات آنان و استفاده از ظرفیت مذکور برای توسعه گردشگری عشایر را بیشتر کرده است.

آنان اعتقاد دارند که برپا شدن سیاه چادرهای عشایری که همچون لاله های سیاه بر دامن سرسبز دشت های زاگرس روییده اند سندی بر زنده بودن این سبک زندگی ایرانی است راه و رسمی که خوداتکایی و سادگی در آن حرف نخست را می زند.

کارشناسان اقتصادی و فرهنگی کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه با وجود سادگی زندگی در سکونتگاه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد همه چیز طعم و مزه مثال زدنی دارد تاکید کردند: بخش های زیادی از زندگی عشایری می تواند الگویی برای سایر سبک های زندگی در استان باشد.

ظرفیت ها و موانع زندگی عشایری کهگیلویه و ویراحمد از نگاه کارشناسان

آنان تاکید کردند که صفا و صمیمیت، مهمان نوازی، قوی بودن حس نوع دوستی و تلاش برای کمک به یکدیگر باعث شده زندگی در طبیعت سرکش برای مردمان سخت کوش عشایر کهگیلویه و بویراحمد همراه با آرامشی دلچسب باشد.

البته کمبود برخی امکانات مانند آب و علوفه از دغدغه های کارشناسان در نشست امروز بود آنان خاطرنشان کردند که همین امر سبب شده تعدادی از خانوارهای عشایری استان به مناطق شهری و روستایی مهاجرت کنند که نیاز است در این خصوص تلاش بیشتری صورت گیرد.

اهمیت حفظ آداب و رسوم عشایری

یک فعال فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمدی در نشست بررسی جذابیت ها و موانع زندگی عشایری استان با اشاره به اهمیت حفظ فرهنگ عشایری، گفت: فرهنگ و سنت عشایری که از گذشتگان به یادگار مانده و نسل به نسل به ما منتقل شده جفظ شود اما در زندگی شهرنشینی امروز بخش زیادی از سنت‌های این قشر به فراموشی سپرده شده است.

علی سینا برقک افزود: فرهنگ همکاری از سنت های دیرینه و زیبای سکونتگاه های عشایری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می شود که اوج آن هنگام وقوع حوادث مشاهده می شود.

وی خاطرنشان کرد: همکاری های متناسب بین عشایر در همه ادوار زندگی عشایر وجود داشته باید ترویج شود.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد هم در این ویژه برنامه با اشاره به کاهش جمعیت عشایری گفت: به لحاظ آماری جمعیت عشایری رو به کاهش است و حدود۲ درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شود و عوامل مختلفی مثل شرایط معیشتی و اقتصادی در این کاهش جمعیت دخیل بوده است.

احمد پهلوانی با اشاره به اینکه رشد جمعیت شهرنشینی و مدرنیته، باعث جذابیت زندگی عشایری شده، تصریح کرد: آیین های عشایری در سرتاسر دنیا طرفداران زیادی دارد اما متاسفانه باید بگویم هیچ نهادی وظیفه نگهداری و حفظ این فرهنگ اصیل عشایری را بر عهده نگرفته است.

یک فعال دیگر حوزه گردشگری نیز در این نشست گفت: ظرفیت فرهنگی و اجتماعی زندگی عشایری در توسعه گردشگری استان مغفول مانده است.

ظرفیت ها و موانع زندگی عشایری کهگیلویه و ویراحمد از نگاه کارشناسان

مهدی پورانصاری ضمن اشاره به تاریخچه کوچ در ایران و جهان، به تعاریف پژوهشگران در رابطه با جوامع کوچ نشین و تشریح انواع گردشگری پرداخت و به پتانسیل های این سبک زندگی کم نظیر برای گردشگری فرهنگی اجتماعی و تجربه گرا، اشاره کرد و گفت: گردشگری و زندگی عشایری می توانند تاثیر متقابل بر کیفیت همدیگر داشته باشند.

وی اظهار کرد: امروزه سبک زندگی عشایری از جذابیت های کم نظیری برای گردشگران تجربه گرا و مردم شناسان برخوردار است که می تواند به عنوان نوعی از گردشگری، صنعت توریسم استان را متحول کند.

پورانصاری تاکید کرد: هنوز زندگی کوچ نشینی در آسیا و شمال آفریقا رواج دارد و کشورهای این مناطق از این ظرفیت به خوبی در توسعه صنعت گردشگری خود استفاده کرده اند.

اسحاق آقایی از عکاسان قوم نگار استان به بررسی عکاسی مردم نگاری در عشایر پرداخت و برخی از عکس های ثبت شده از زندگی عشایر کهگیلویه و بویراحمد و قشقایی را به نمایش گذاشت.

وی گفت: عشایر از قافله مدرن شدن عقب نیفتاده اند و بسیاری از ابزارهای زندگی عشایر ماشینی و مدرن شده است.

رییس حوزه هنری استان هم در این نشست با تاکید بر حفظ و تقویت مولفه های هویتی زیست بوم استان گفت: هیچ جامعه ای توسعه و رشد پایدار را تجربه نمی کند مگر آنکه این توسعه بر بستر هویت و فرهنگ آن جامعه بنا شود.

ظرفیت ها و موانع زندگی عشایری کهگیلویه و ویراحمد از نگاه کارشناسان

شریف اسلامی افزود: امروزه اغلب کشورهای توسعه یافته در کنار رشد و توسعه به هویت و فرهنگ خود اهمیت زیادی می دهند و در حال معرفی آن به جامعه جهانی هستند در صورتی که خیلی از این کشورها حتی به اندازه بلادشاپور دهدشت عمر ندارند.

وی بیان کرد: امروز کشورهایی همچون کره جنوبی و ترکیه و ... با تاریخ سازی از طریق سریال سازی در پی نفوذ فرهنگی خود در جهان هستند.

اسلامی با اشاره به ظرفیت های مختلف فرهنگ عشایری گفت: مسئله این نیست که جامعه به سمت روش زندگی عشایری برگردد و این اصلا نه امکان پذیر است و نه منطقی. بلکه تاکید براین این است که ارزشهای فرهنگی و میراث ناملموس فرهنگ عشایری که در زبان، موسیقی، آیین ها، باورها، رسوم و .. نهفته است،ترویج شوند.

۷۰ هزار نفر در قالب بیش از ۱۱ هزار و ۱۲۰ خانوار از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد عشایر هستند که این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی، ۱۶ تیره، ۱۸۱ طایفه و بیش از یک هزار و ۱۱۰ تش (اولاد) تشکیل شده است.

نظر شما