شناسهٔ خبر: 66254659 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دوگانگی مدیریتی در اجرای طرح مسکن شیروان

بجنورد- ایرنا- عملیات اجرایی ۲ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن میدان معلم شهرستان شیروان خراسان شمالی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و بعد از مدتی بدلیل مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری زمین های کشاورزی و پس از حدود سه سال بلاتکلیفی منتفی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سهمیه شهرستان از طرح نهضت ملی مسکن، ساخت ۶ هزار و ۹۰۰ واحد در طی چهار سال است و برای اجرای این طرح زمینی به مساحت ۸۵ هکتار برای ساخت ۲ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی نهضت ملی واقع در ابتدای ورودی میدان معلم شیروان که از نقاط بسیار مناسب در ورودی این شهرستان محسوب می شود به این پروژه اختصاص یافت و در سال ۱۴۰۱ کلنگ آن بر زمین زده شد.

اگرچه جانمایی این مکان بسیار مناسب بود و رضایت متقاضیان را به همراه داشت ولی این زمین ها کاربری کشاورزی داشتند و پس از گذشت چندین ماه توافق نهایی با ۱۹۱ مالک انجام شد که این خود روزنه امیدی برای خانه دار شدن بسیاری از متقاضیانی که مبلغ اولیه را واریز کرده بودند شد ولی بعد از مدتی جهاد کشاورزی با تغییر کاربری این اراضی مخالفت و این طرح بی نتیجه ماند و در نهایت به محل دیگری برای اجرا منتقل شد.

ساخت واحدهای مسکونی جدید در این طرح با زیربنای ۹۰ متر مربع برای هر طبقه و به هر متقاضی تسهیلات بانکی سه میلیارد ریالی با آورده اولیه ۴۰۰ میلیون ریال تعلق می گرفت.

طی سه سال اخیر شورای مسکن شهرستان شیروان با حضور مسوولان شهرستانی و استانی با محوریت بررسی آخرین اقدامات صورت گرفته برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن و همچنین بررسی دیگر مسائل حوزه مسکن در سالن اجتماعات فرمانداری شیروان برگزار شد که ثمرات اثربخشی برای زمین های میدان معلم به دنبال نداشت.

دلیل معطلی: مخالفت جهاد کشاوری با تغییر کاربری

فرماندار شهرستان شیروان در این خصوص گفت: اجرای طرح نهضت ملی در میدان معلم بدلیل مخالفت جهاد کشاورزی با تغییر کاربری اراضی بی نتیجه ماند و این طرح به زمین های محدوده فنی و حرفه ای منتقل شد.

دولت اسماعیل زاده ادامه داد: اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان نیاز به تامین ۳۰۰ هکتار زمین دارد که انتظار می‌ رفت دستگاه‌های مختلف در این باره همکاری و هم‌افزایی داشته باشند و تنها حدود چهار هکتار زمین برای اجرای این طرح تامین شد که عملیات تسطیح آن به اتمام رسیده است.

وی با انتقاد از اینکه در ۲ سال گذشته هیچ اقدام موثری برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این شهرستان انجام نشده است افزود: تامین زمین در این زمینه با مشکل قانونی روبه رو است و زمین های اطراف شهر شیروان؛ مرغوب و درجه یک و ۲ کشاورزی محسوب می شود که براساس اعلام جهاد کشاورزی، قانون اجازه واگذاری این زمین ها برای ساخت و ساز و اجرای مسکن را نداده است.

وی با بیان اینکه پیگیری های بسیاری برای تامین زمین مورد نیاز اجرای مسکن دولتی در این شهرستان انجام شد افزود: سال گذشته احداث بیش از هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی در جنب سازمان فنی حرفه ای شیروان با محوریت خانواده های تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و ایثارگران آغاز شد.

فرماندار شیروان خاطرنشان کرد: از ابتدای اجرای این طرح، ۱۰ هزار نفر در این شهرستان با ثبت نام در سامانه متقاضی دریافت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن شدند.

لغو کامل طرح میدان معلم

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان نیز در خصوص مشکلات طرح نهضت ملی این شهرستان گفت: عملیات ساخت نهضت ملی مسکن در میدان معلم شیروان به دلیل واقع شدن در اراضی کشاورزی کاملا رد شده است و به تایید شورای عالی مسکن استان نرسید و نهایی نشد.

وی افزود: ساخت هزار و ۱۶۱ واحد مسکن توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) جنب اداره فنی و حرفه ای شیروان به جای میدان معلم در حال ساخت است و متقاضیانی که بخشی از آورده خود را برای ساخت مسکن در میدان معلم واریز کردند و تمایل به مکان جدید داشتند در اولویت نخست این طرح قرار دارند.

سرپرست اداره راه و شهرسازی شهرستان شیروان گفت: عملیات ساخت پروژه مسکن قائم از ۹ دی ماه سال گذشته جنب اداره فنی و حرفه ای شیروان آغاز شده که تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

صادقی بیان کرد: تسهیلات پرداختی به هر متقاضی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با کارمزد ۱۸ درصد است که طبق قرارداد در صورت واریز به موقع آورده متقاضیان و تعهدات بانک این طرح باید طی ۲ سال به اتمام برسد.

وی ادامه داد: متقاضی برای پروژه مسکن قائم زیاد است ولی دیگر واحد خالی نیست، ولی اکنون ۳۰۶ واحد مسکونی در کوی وحدت در دست ساخت است و در صورت تمایل می توانند برای این مکان اقدام کنند.

طرح نهضت ملی شیروان بدون کار کارشناسی

منتخب مردم شهرستان شیروان در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: اقدامات کارشناسی لازم و به موقع در اجرای طرح میدان معلم انجام نشده است.

عباس قدرتی؛ هفته گذشته در نشست رسانه‌ای خود با انتقاد از عدم اجرای این طرح پس از حدود سه سال از عملیات کلنگ زنی افزود: متقاضیان بسیاری امید به خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن واقع در میدان معلم را داشتند ولی این طرح بعد از مدتی رد و به مکان جدید منتقل شد.

وی بیان کرد: ارزش پول متقاضیان مسکن پس از سه سال از انجام عملیات کلنگ زنی از بین رفته است و تنها مردم در این حالت متضرر شده اند.

قدرتی بیان کرد: موضوع تخصیص زمین در حاشیه میدان معلم به مسکن ملی که به طور کامل منتفی شده و تمامی تمرکز این پروژه در شیروان به منطقه کوی وحدت و جنب سازمان فنی و حرفه ای شیروان محدود شده است را پی گیری خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، شهرستان شیروان به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت خراسان شمالی در ۶۰ کیلومتری شرق بجنورد قرار دارد.

خراسان شمالی با ۱۰ شهرستان و یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع شده است.

نظر شما