شناسهٔ خبر: 66242749 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جمع آوری روزانه ۷۰۰ تن زباله و پسماند خانگی در قم

خبرگزاری صدا و سیما

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: روزانه ۶۲۰ تن زباله و پسماند خانگی به سایت البرز تحویل و ۸۰ تن نیز با تفکیک از مبدا به چرخه بازیافت منتقل می‌شود.

صاحب‌خبر -

جمع آوری روزانه ۷۰۰ تن زباله و پسماند خانگی در قم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری در نشستی که به مناسبت هفته زمین پاک (دوم تا هشتم اردیبهشت) برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: به طور متوسط روزانه ۶۲۰ تن زباله و پسماند خانگی به سایت البرز تحویل داده می‌شود و ۸۰ تن نیز با تفکیک از مبدا به چرخه بازیافت منتقل می‌شود.

میر ابراهیمی به تفکیک زباله‌های تولید شده خانگی در قم پرداخت و گفت: به طور متوسط ۵۵ درصد از پسماندهای خانگی زباله‌های تر هستند که قابلیت تبدیل به کود کمپوست دارند و این فرایند در سایت پسماند زباله شهری البرز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تولید روزانه ۱۰۰ تن کود کمپوست در سایت پسماند شهری البرز گفت: ۱۰ درصد از زباله‌های تولید شده در قم، مواد با ارزش بالا مانند زباله‌ها و لوازم پلاستیکی هستند و ۳۵ درصد نیز زباله‌هایی هستند که رطوبت پایینی دارند اما ارزش اقتصادی چندانی ندارند (مانند کیسه های پلاستیکی خرید) که به ناچار دفن می‌شوند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به هزینه بالای جمع آوری، تفکیک و دفن زباله‌های شهر قم پرداخت و گفت: سالانه بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه جمع آوری، پردازش و دفن زباله‌های شهری قم می‌شود در صورتی که اگر زباله‌ها در مبدا تفکیک و جداسازی شوند این هزینه‌ها به مراتب کاهش می‌یابد.

میر ابراهیمی به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان برای ترغیب هرچه بیشتر شهروندان به جداسازی و تفکیک زباله‌های تر و خشک (زباله‌های قابل بازیافت و غیرقابل بازیافت) گفت: نرم‌افزارهای تلفن همراه "نونا" و "بهروب" توسط این شرکت‌ها طراحی شده و شهروندان با استفاده از این نرم‌افزارها و با تفکیک زباله‌ها از منازل خود علاوه بر مشارکت در بهبود وضعیت محیط زیست، هدایا و جوایزی نیز دریافت می‌کنند.

وی همچنین به فعالیت غیر مجاز برخی افراد در جمع آوری زباله‌ها و زباله‌گردی در سطح شهر قم پرداخت و گفت: حدود ۳۰۰ گاراژ ضایعاتی با بیش از ۳۵۰ ماشین و خودروی حمل ضایعات در سطح شهر فعالیت می‌کنند که سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم به دنبال ساماندهی این افراد و ارائه آموزش‌های لازم به آنها است.

نظر شما