شناسهٔ خبر: 66242373 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مصرف زکات برای رفع مشکلات اجتماعی + فیلم

رئیس شورای زکات کشور در استان قزوین گفت: زکات تنها بعد فقرایی ندارد بلکه می‌توان در زمینه رفع مشکلات اجتماعی و عمرانی و اقتصادی با اولویت‌های لازم از محل زکات اقدام کرد.

صاحب‌خبر -

مصرف زکات برای رفع مشکلات اجتماعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، رئیس شورای زکات کشور گفت: زکات فریضه مهمی است که باید در سال جاری در راستای احیا و اجرای آن حرکت‌هایی صورت پذیرد.
آیت الله ربانی در جلسه شورای زکات استان گفت: در راستای انجام فریضه زکات، بایستی فرهنگ سازی و اعتمادسازی صورت بگیرد تا این وجه شرعی دریافت و در محل مناسب هزینه شود و ائمه جمعه و مسئولان می‌توانند با هزینه کرد صحیح آن، باعث اعتمادسازی در میان مردم شوند.
وی تصریح کرد: زکات تنها بعد فقرایی ندارد بلکه می‌توان با مشکلات اجتماعی و عمرانی و اقتصادی با اولویت حل کرد. بخشی از آن برای فقرا و بخشی هم در عرصه‌های که مسائل اجتماعی دارند حل می‌شود.
رئیس شورای زکات کشور اظهار کرد: زکات برای مردم ما هنوز در برخی از قسمت‌ها احساس ضرورت نشده در حالی که ما بسیاری از مشکلات را می‌توانیم حل کنیم. بُعد مذهبی و دینی زکات را درکنار مسائل و مشکلات اجتماعی ببینم تا مردم تمایل بیشتری به این امر داشته باشند.

آیت الله رباتی گفت استان قزوین به لحاظ دریافت زکات از استان‌های دیگر بهتر است، اما با آنچه که باید باشد فاصله داریم و باید در این زمینه با همراهی مسئولان استان و همت ائمه محترم جمعه، کمیته امداد در این زمینه اهتمام مضاعفی بشود تا برای خدمت به محرومان و رفع برخی مشکلات اجتمایی و اقتصادی مردم موثر واقع شود.
رئیس شورای زکات استان هم در این‌نشست گفت: در استان قزوین به قدر همت ائمه جمعه و جماعات، وعاظ، مبلغان و صداوسیمای استان، مردم برای پرداخت زکات پای کار آمده اند و نشان داده اند که برای ادای دین خود، آماده هستند و پرداخت زکات را برکت مال و زندگی خود می‌دانند و، چون در این وادی قدم برداشتند خیر و برکت در زندگی و افزایش تولیدات کشاورزی مشاهده کرده اند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود به نظر می‌رسد مسئولیت ما طلبه‌ها برای آماده کردن و آگاه کردن مردم نسبت به این امر مهم دینی به درستی انجام نشده است با توجه به اینکه هرکجا درست انجام دادیم، جواب گرفتیم.
نماینده ولی فقیه در استان افزود: چندین سال است که با راهنمایی و تشویق مقام معظم رهبری و حاج آقای قرائتی، ما هرسال شاهد افزایش چشمگیر زکات هستیم و امیدواریم مردم را بیشتر در امر زکات مطلع کنیم و ببینند که با زکاتی که پرداخت می‌کنند مسکلات زیادی حل می‌شود. انسان‌های نیازمند که به نوایی می‌رسد، ازدواج‌هایی که با این اقدام خیر صورت میگیرد، جوان شدن جمعیت و فرزندآوری که اتفاق می‌افتد.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی افزود: زکات خیرات و برکات زیادی دارد که ما هنوز در آغاز کار هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد به همت رسانه ملی و استانی و هم به امت ائمه جمعه و جماعات، کاری شود که فرهنگ ایمانی زکات جدی‌تر شود.

محمدمهدی اعلایی استاندار قزوین در این جلسه اظهار کرد: در سایه مودت، برادری و رفاقت مجموعه خدمت گذران مردم در استان موضوع زکات مانند بسیاری از موضوعات دیگر با قوت و همت در دست انجام است و امیدواریم استقبال مردم هم در این زمینه روز به روز بیشتر شود.
وی افزود: فضا‌های اقناعی با کمک معتمدین و موجهین به ویژه ائمه جمعه و جماعات در سراسر استان در حال انجام است و منجر به نتایج خوبی هم شده است.
اعلایی گفت: با توجه به سیاست شورای زکات در سال‌های گذشته مبنی بر برگزاری همایش زکات در روستا‌های موفق، رقابتی در بین روستا‌ها و مراکز جمعیتی ایجاد شده است و برای روستا‌های موفق در این حوزه‌ها اختصاص امکانات دولتی بیشتر شده است.
استاندار تاکید کرد: باید این مدل برگزاری همایش زکات در روستا‌های موفق ادامه پیدا کند و حتی در موضوعات دیگر هم می‌توان از این مدل موفق در راستای استفاده از ظرفیت‌های مردمی بهره برد.

 

<div id="video-display-embed-code_11025380"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4210891/11025380?width=600&height=300"></script></div>

نظر شما