شناسهٔ خبر: 66239675 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۸۵ میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

مهاباد- ایرنا- مدیر امور آب بوکان گفت: ۲۸۵ میلیون متر مکعب از آب سد شهید کاظمی این شهرستان طی سال آبی جاری برای مصارف مختلف رهاسازی شده است.

صاحب‌خبر -

عباس عباسی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این رهاسازی در راستای اجرای مفاد ابلاغی مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی و با توجه به پایش وضعیت بهره برداری سد بوکان و تحقق حجم آب ورودی و تراز پیش بینی شده و همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون حجم سد شهید کاظمی بوکان به ۶۷۵ میلیون متر مکعب شامل ۸۷ درصد ظرفیت سد رسیده و باتوجه به پیش بینی بارش ها امکان سرریز سد تا پایان اردیبهشت ماه وجود دارد.

مدیر امور آب بوکان گفت: در حال حاضر خروجی این سد ۷۲ مترمکعب بر ثانیه بوده که شامل بخش شرب، کشاورزی، زیست محیطی و سهم احیای دریاچه ارومیه خواهد شد.

عباسی با بیان اینکه ورودی به مخزن سد بوکان نیز هم اکنون ۱۰۳ مترمکعب بر ثانیه ثبت شده است، گفت: بارش های هفته گذشته که ۴۳ میلی متر بارندگی بود، ورودی مخرن سد را به ۵۴۰ مترمکعب بر ثانیه رسانده بود که متناسب با آن خروجی نیز به بیش از ۴۰۰ مترمکعب رسید.

به گزارش ایرنا، سد بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب است که بر روی رودخانه زرینه رود احداث شده است.

سد شهید کاظمی که بیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان در آذربایجان غربی قرار دارد.

سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب ‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد؛ طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴، حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید.

این سد علاوه بر تامین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.

زرینه‌رود نیز به طول ۲۳۰ کیلومتر طولانی‌ترین رودخانه‌های آذربایجان غربی است که از کوهستان های زرینه، بانه، مریوان در کردستان سرچشمه می گیرد در طول مسیر خود از شاهین دژ و میاندوآب عبور و به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

نظر شما