شناسهٔ خبر: 66234489 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پس از هشت سال کش‌وقوس انجام شد؛

تصمیم کبرا برای یک سه‌راهی مهم کرمان

کرمان- ایرنا- بعد از هشت سال کش‌وقوس فراوان بر سر سه‌راهی شرف‌آباد و طرح‌های متعددی که برای آن پیشنهاد شد، در نهایت اعضای شورای شهر کرمان با تصویب ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی این نقطه مهم شهری موافقت کردند اما باید دید در مقام عمل دچار چه سرنوشتی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از مهمترین مسیرهای ارتباطی برای هشت هزار نفر جمعیت شهر زنگی‌آباد در ۱۷ کیلومتری شمال شهر کرمان و شرف‌آباد به عنوان توابع آن، مسیر سه‌راهی موسوم به شرف‌آباد یا شهید حاج یونس زنگی‌آبادی است که بر روی بزرگراه امام رضا (ع) واقع شده و حلقه ارتباط‌دهنده پیرامون و حاشیه شهر کرمان نیز محسوب می‌شود.

سال ۹۵ برنامه‌ریزان و مدیران شهری برای حل ترافیک‌ پُرشمار سه‌راهی شرف‌آباد راهکارهایی از جمله ساخت روگذر، اصلاح هندسی به‌صورت همسطح و ایجاد دوربرگردان غیرهمسطح را پیشنهاد کردند که از میان پیشنهادهای مطرح شده در همان سال، ساخت روگذر با اقبال بیشتری روبه رو بود اما همه چیز در حد یک ایده تا سال ۹۹ باقی ماند.

بهمن سال ۹۹ کارشناسان شهری و مسئولان وقت شهر کرمان اعلام کردند ساخت تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد کرمان در حال مطالعه است و به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود؛ خیلی نگذشت که وعده بهمن ۹۹ در ۹ تیر ۱۴۰۰ عملیاتی شد و اجرای این پروژه تقاطع غیرهمسطح در دوره پنجم شورای شهر کلنگ‌ خورد تا در دوره ششم شورا ساخت آن به اتمام برسد و افتتاح شود.

اما با روی کارآمدن مدیریت شهری دوره ششم، ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد دوباره با اما و اگرهایی روبه‌رو شد؛ سعید شعرباف شهردار سابق کرمان اعتقادی به ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف آباد نداشت و ششم اردیبهشت ۱۴۰۱ در نشست علنی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی این شهر که به‌منظور بررسی وضعیت این تقاطع با حضور چند نفر از کارشناسان و استادان دانشگاه در رشته‌های معماری، شهرسازی و حمل‌ونقل و ترافیک برگزار شده بود به‌صراحت گفت که "نظر اعضای شورا برای ما مطاع است، اما تا زمانی که به این یقین نرسیم که مطالعات کامل است، هزینه نخواهیم کرد."

البته غیر از شهردار، بعضی اعضای شورای دوره ششم نیز بر ساخت تقاطع غیرهمسطح ایردهای فنی داشتند و وجود سه تقاطع غیرهمسطح به فاصله سه کیلومتر در طرح تفصیلی را دُرست نمی‌دانستند.

بعد از این مخالفت‌ها بود که عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح در سه راهی شرف آباد متوقف شد و شورا به شهرداری تاکید کرد که بررسی «فوری و دقیق» انجام دهد تا راه‌حل موقت پیشنهادی برای این سه راه پیدا کند و به این پرسش نیز پاسخ دهد که آیا مشکل این سه راه با اصلاح هندسی حل می‌شود یا خیر؟.

در این شرایط، از این اتفاق زیاد نگذشته بود که شهرداری با وقفه‌ای چندماهه در نهایت مهر ۱۴۰۱ اعلام کرد اصلاح هندسی سه راهی شرف آباد به‌صورت همسطح در قالب تعریض مسیرها و کُندروها و باز کردن دو راست‌گرد اجرا خواهد شد.

اما این پایان ماجرای این سه راهی پُرحاشیه نبود، در نهایت آذر ۱۴۰۱ مقرر شد برای سه‌راهی شرف‌آباد سناریوهای بیشتری ارائه و مطالعات کامل شود تا اینکه ۱۹ دی همان سال رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در نشست علنی شورای شهر از اتمام مطالعات اجرای سه راهی شرف‌آباد تا ۴۵ روز خبر داد.

همه اینها گذشت تا به مرداد ۱۴۰۲ رسیدیم؛ منصور ایرانمنش عضو شورا اعلام کرد که مطالعات فاز یک تقاطع غیرهمسطح در سه راهی شرف‌آباد انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حال انجام است که این پروژه کم کم به سمت مرحله فراخوان برای انتخاب پیمانکار خواهد رفت.

بعد از آن ما دیگر از سه راهی شرف‌آباد و ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی آن نشنیدیم تا اینکه فروردین امسال موضوع ساخت این تقاطع به عنوان یکی از موضوعات محوری نشست فوق العاده شورای شهر کرمان مطرح شد.

در این جلسه که با حضور رییس و اعضای شورای اسلامی شهر کرمان، سرپرست شهرداری کرمان، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار و مشاور طرح طی بعدازظهر دوشنبه ۲۷ فروردین برگزار شد، با تشریح پروژه توسط مشاور، اعضای شورای اسلامی شهر، دلایل موافقت و مخالفت خود را برای اجرا یا اجرا نکردن پروژه اعلام کردند.

در نهایت در نشست فوق‌العاده عمومی شورای اسلامی شهر کرمان با ۹ رای موافق و یک رای مخالف، ساخت تقاطع غیرهمسطح «شهید زنگی آبادی» (سه‌راهی شرف‌آباد)، به‌صورت روگذر از طریق مناقصه عمومی، با مبلغ برآورد اولیه حدود ۲هزار میلیارد ریال، به مدت ۶ ماه با نحوه پرداخت به‌صورت تهاتر با زمین، موافقت شد.

آنچه در جلسه گذشت

در ادامه این گزارش جزییاتی از ساخت تقاطع غیرهمسطح سه راهی شرف آباد در نشست فوق العاده شورای شهر کرمان مطرح شد. اعضای شورا در این نشست رویکردهای مختلفی نسبت به ساخت تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف‌آباد داشتند؛ بعضی از اعضای شورا باوجود اینکه تصمیم برای این اتفاق را علمی می‌دانستند اما در نکوهش خودرومحوری هم حرف‌ها داشتند و احداث تقاطع غیرهمسطح را دم‌دستی‌ترین پاسخ به مساله ترافیک شهر کرمان می‌دانستند.

این افراد اعتقاد داشتند با ساخت چنین تقاطع هایی خودروهای شهری افزایش می یابد و شاهد ترافیک های بیشتری در سطح شهر کرمان خواهیم بود.

البته بعضی از اعضای شورا هم تنها راه حل رفع گره‌های ترافیکی شهر کرمان در این نقطه را تقاطع سه راهی شرف آباد می دانستند و بعضی ها البته بر کار دقیق و بدون خطا تاکید داشتند تا تجربه تلخ شهر کرمان در زیرگذر آزادی که چندسال پس از احداث، همچنان محل انتقاد است، دوباره تکرار نشود.

شهر نباید به سمت خودرو محوری برود

تصمیم کبرا برای یک سه‌راهی مهم کرمان

در همین زمینه رییس کمیسیون هوشمندسازی و شفافیت شورای اسلامی شهر کرمان، ضمن تشکر از مطالعات مشاور برای انجام کار علمی در حوزه ترافیک، گفت: به این موضوع نگاه متفاوت دارم چراکه شهر نباید به سمت خودرو محوری سوق داده شود.

سیدمحمدصادق تقوی با اشاره به رویکرد حوزه سلامت در جامعه و اینکه حضور خودورها رو به افزایش است و با احداث خیابان جدید، تقاطع غیرهمسطح و تعریض معابر، تقاضا برای حضور خودرو همچنان افزایش می یابد، بیان کرد: نشاط اجتماعی مردم با پروژه‎‌های اجتماع‌محور رضایت‌بخشی بیشتری به همراه دارد، اما از آنجا که طرح مذکور، در رینگ شهری است و شرایط خاصی دارد، موافقت خود را اعلام می‌کنم، ولی باید به پیاده‌مدارکردن شهر توجه بیشتری شود.

البته بعضی از اعضای شورا هم بر اولویت اجرای تقاطع غیرهمسطح بر روی سه راهی شرف آباد تاکید ویژه‌تری داشتند؛ در همین زمینه رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر گفت که البته تقاطع‎‌های دیگر نیز وجود دارد اما «شرف‎ آباد»، اولویت داشت و این دغدغه برطرف شد. همچنین با ارائه مدل‌های مشابه دیگر، خوشبختانه آسیب‌های طرح قبلی نمایان شد؛ بنابراین، این اطمینان وجود دارد که بهترین طرح اجرا خواهد شد.

محمود بابایی، ایجاد توازن در پروژه‌های شهری در هر دوره از مدیریت شهری را متذکر شد و بر تقویت سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری برای اجرای این پروژه تأکید کرد و از شهردار و مشاور طرح خواست بُعد اجتماعی کار دیده شود و به‌منظور همراهی مردم، اطلاع‎ رسانی کامل صورت گیرد.

تقاطعی که ترافیک را سبک می‌کند

البته بعضی از اعضای شورا تاکید داشتند سه راهی شرف آباد به طور قطع ترافیک رینگ اصلی شهر را کم می‌کند؛ منشی شورا ضمن تشکر از شهرداری این دوره بابت پیگیری کارهای زیربنایی و مهم در شهر و اجرای آنها در حداقل زمان ممکن، در نشست تصویب ساخت تقاطع غیر هم سطح شرف آباد گفت که مسائل ترافیکی شهر بر کسی پوشیده نیست و با توجه به اینکه آخرین طرح جامع ترافیک به سال ۸۸ برمی‌گردد و به‌دلیل زمان‌بر شدن، قابلیت اجرایی ندارد، بنابراین، داشتن نگاه تخصصی به این موضوع، بسیار پسندیده است.

موسوی، با اشاره به اینکه این تقاطع از معضلات اصلی شهر است و امیدوارم در مورد آن درست تصمیم گرفته شود، اظهار کرد: اعضای شورا به‌دنبال ارائه دادن نظر فنی نیستند و ما از بُعد نظارت به این طرح ورود کردیم چراکه این طرح مصوبه شورای ترافیک دارد و به سبک شدن ترافیک منجر می‌شود.

وی ادامه داد: حمل‌ونقل عمومی مناسبی برای سرویس‌دهی به مردم نداریم؛ بنابراین، نمی ‎توانیم به مردم بگوییم خودرو به خیابان نیاورید.

موسوی تاکید کرد: مشاور بررسی کاملی داشته و با توجه به تایید شورای ترافیک، این طرح نباید معطل بماند.

دغدغه مردم

نایب رییس شورای اسلامی شهر کرمان نیز گفت: منتظر جمع‌بندی نهایی و تصویب طرح هستیم.

محمدرضا کُمساری با اشاره به اینکه این طرح اولویت اول شهر کرمان است، با اعلام موافقت خود برای اجرای طرح، ابراز امیدورای کرد کار با سرعت خوب پیش برود و رفت‌وآمد مردم در این نقطه تسهیل شود.

وی تاکید کرد: گره‌های ترافیکی در مرکز شهر داریم و مردم رینگ شهر را برای سفرها انتخاب می‌کنند؛ بنابراین، تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌ آباد برای رفع دغدغه اعضای شورا و مردم است.

حسین چناریان رییس کمیسیون بودجه، منابع پایدار و سرمایه‌گذاری شورا نیز به اجرای این پروژه با تاخیر سه‌ساله اشاره و خاطرنشان کرد: به طور معمول پروژه‌‎هایی که توسط دستگاه‌های مسئول در هر جایی کلنگ زده می‌شود، دیگران آنها را به سرانجام می‌رسانند؛ نه اینکه آنها را تعطیل کنند. بنابراین، با توجه به اینکه ۲ ورودی شهر یکی از سمت شرف ‎آباد و دیگری از سمت شهر زرند به کرمان، به این تقاطع می ‎رسد، سه‌راهی شرف‌آباد، تقاطع شهری نیست؛ بلکه نقطه تعدیل ورود و خروج و تقاضای سفر است و نباید در اجرای این پروژه تاخیر کرد.

رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورا نیز درخصوص اینکه اولویت با کدام تقاطع است، این اقدام را مبتنی بر مطالعات دقیق‎ تر و ارائه آن به‌صورت مستند دانست و گفت: درخصوص اینکه این طرح اولویت دارد یا خیر، با چه مدلی ساخته شود و اینکه چقدر هزینه دربر دارد و چگونه خواهد بود، باید پاسخ روشنی داده شود.

محمد امینی‌زاده یادآور شد: درخصوص اینکه اجرای پل توجیه فنی و تخصصی برای صرف هزینه هنگفت دارد یا خیر، باید بررسی بیشتر شود.

همچنین نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا گفت: برای اجرای تقاطع غیرهمسطح، باید مطالعات ترافیکی کاملی پیرامون آن انجام شود تا مانند زیرگذر آزادی تبعاتی به‌دنبال نداشته باشد.

عشرت کردستانی افزود: همچنین درخصوص اینکه آیا این طرح از نظر فنی بهترین طرح است یا خیر، نیاز است توضیحات بیشتری ارائه و فرصت بیشتری برای تامل داده شود.

همچنین رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورا با اشاره به اینکه مردم موافق اجرای این تقاطع هستند گفت: حرکت خوبی برای رفع گره‌های ترافیکی در رینگ شهر از گذشته شروع شده و تنها چند نقطه دیگر مانده است.

ایرانمنش بیان کرد: تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد باوجود وجود شبهاتی در مورد آن، کاری زیربنایی است و اگر چندسالی معطل شده، اما کار در مرحله شروع قرار گرفته و ما در شورای شهر پیگیر شروع و پایان این پروژه هستیم.

فتح‌الله مویدی رییس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط‌زیست شورا نیز گفت: در دوره پنجم هم در مورد این پروژه نظر داده شد و کار بدون کارشناسی نبود؛ اعضا در آن دوره نیز نسبت به موقعیت شهر آگاه بودند اما معطل‌ ماندن پروژه منجر به تحمیل هزینه‌‎های بیشتری است و طرح با اصلاح، همان موقع قابل اجرا بود.

رییس شورای اسلامی شهر کرمان هم گفت: در خصوص اینکه با اجرای طرح مشکل ترافیک رینگ شهر حل می‌شود و طرح موجود بهترین طرح است، شکی نیست، اما نیاز است به طور کامل با این موضوع منطقی برخورد شود.

علیرضا نادری افزود: طرح سه سال معطل مانده بود و در خصوص اینکه منابع را صرف خدمات دیگر یا بلوکه کرده‌ایم، باید تأمل کرد و اگر منابع شهرداری را صرف کار عمرانی دیگر کردیم، خدمت کردیم نه خیانت؛ بنابراین، هم اکنون باید پروژه را به‌گونه‌ای جلو ببریم که مشمول هزینه‌های مضاعف نشود.

وی همچنین بر تکمیل پروژه «شهدای خلبان» (حلقه اتصال شرق به غرب شهر) تاکید و اظهار کرد: باید این طرح را به نتیجه برسانیم و اطمینان داشته باشیم با شروع اجرای تقاطع غیرهمسطح در سه‎ راهی شرف‌آباد، آن پروژه به‌موقع تمام می‌شود.

نادری همچنین داشتن دقت نظر در پرداخت منابع پروژه‌ها به پیمانکار را ضروری دانست.

سرپرست شهرداری کرمان نیز سه‌راهی شرف‌آباد را از جمله نقاط ترافیکی مهم شهر و ساماندهی آن را همواره از جمله مطالبات مردم دانست و گفت: با مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده، با درنظرگرفتن وضعیت بودجه شهرداری، تصمیم گرفته شد با هم‌اندیشی و مصوبه شورا، عملیات عمرانی آن رقم بخورد.

محسن تویسرکانی با بیان اینکه مشاور انتخاب و پیشنهادهای لازم گرفته شده افزود: آنچه مسلم است پروژه مذکور بار ترافیکی شرف‌آباد به سمت بلوار «جهاد» و بار ترافیکی شرق به غرب را کاهش می‌دهد.

وی با تأکید براینکه با توجه به مطالعات عمیق، ابعاد پروژه مدنظر بوده و با حضور پیمانکار بومی کار در اسرع وقت اجرا خواهد شد گفت: ما در شهرداری و شورای اسلامی شهر عهد بستیم که برای رفع مشکلات مردم با نگاه علمی و دقیق، کیفیت کار را درنظر بگیریم.

تویسرکانی با بیان اینکه پروژه‌‎ها به‌صورت روزانه رصد می‌شود و جای نگرانی برای تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح شهدای خلبان وجود ندارد، یادآور شد: با توجه به قول مساعد قرارگاه خاتم(پیمانکار پروژه) و تعامل با اداره‌کل اوقاف، نوید می‌دهیم مسیر طرح به میدان کوثر رفع معارض و به‌زودی خط پروژه نهایی شود.

وی از افتتاح راست‌گرد «هوانیروز» به پل کوثر تا اواسط خردادماه خبر داد و بیان کرد: طبق گفته پیمانکار در اسفندماه سال‌جاری، پروژه نهایی خواهد شد؛ بنابراین، می‌توانیم پل «شهید حاج‌ یونس زنگی‎آبادی» را شروع کنیم و در این خصوص مانعی وجود ندارد.

طرح جامع ترافیک

تصمیم کبرا برای یک سه‌راهی مهم کرمان

در ادامه، معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان نیز به گرفتن استعلام از مشاور طرح جامع ترافیک برای ضرورت اجرای کار اشاره کرد و گفت: مشاور طی مکاتبه‌ای این اقدام را تایید کرده و براساس آمار تردد و ترافیک، ضرورت اجرای پروژه در این سه‌راهی را ضروری‌تر از انتهای خیابان «۲۴ آذر» دیده است.

محمدرضا یحیی‌زاده، افزود: از بین چند الگوی پیشنهادی، الگوی تقاطع به‌صورت روگذر بهترین گزینه بود و الگوی اجرای همسطح ‎سازی در تقاطع، به‌دلیل ایجاد مشکل و جوابگو نبودن برای ۱۰ سال آینده، رد شده است.

نظرات کارشناسی

در ادامه، مشاور طرح، به طرح‌های پیشنهادی مختلف از جمله حفظ وضعیت موجود با ایجاد دوربرگردان و اجرای طرح به‌صورت همسطح اشاره کرد و گفت: اجرای دوربرگردان ایمن، نه‌تنها امکان‌پذیر نبود بلکه با بررسی طرح‌ها در شورای ترافیک استان، امکان مدیریت آن حجم از ترافیک با این الگو مشکل ساز تشخیص داده شد.

امیرحسین زارع کارشناس راه و ترابری نیز افزود: دوربرگردان های غیرهمسطح نه‌تنها پاسخ‌گو نیستند بلکه احتمال بروز تصادفات را افزایش می‌دهند.

وی، گزینه روگذر و زیرگذر را ۲ طرح پیشنهادی دیگر اعلام کرد و ادامه داد: در طرح پیمانکار(خاتم) در ابتدا یک رابط تعریف شد که به‌دلیل اختلال با تیرهای برق اصلی شهر و نداشتن امکان جابه‌جایی، غیرقابل اجرا تصور می‌شد.

زارع افزود: برای اجرای زیرگذر نیز با استعلام از شرکت آب و فاضلاب با خط اصلی فاضلاب و تداخل آن با پروژه مواجه شدیم که به‌دلیل هزینه‌‎بربودن جابه جایی تأسیسات، به طرح اجرای تقاطع روگذر رسیدیم؛ چراکه این الگو، تمامی حرکات را از جوانب مختلف کنترل می‏‌کند.

وی با اشاره به اینکه طرح روگذر در شورای ترافیک استان مصوب شده است، یادآور شد: این الگو، تمامی گردش‌ها را پوشش می‌دهد و تا حدودی شبیه پل «شهید بهشتی» (سیدی) است؛ با این تفاوت که در طرح سه‌راهی شرف‌آباد، چراغ نیز تعریف شده است.

مشاور طرح تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف آباد بیان کرد: تقاطع مذکور سه دهانه است که با وجود کندروها، وضعیت موجود در تقاطع نیز حفظ می‌شود و تا ۲۰ سال دیگر گره ترافیکی در حرکات مختلف، به سمت خیابان ‎های همجوار وجود ندارد.

تقاطع، قسمت اصلی رینگ شهر

تصمیم کبرا برای یک سه‌راهی مهم کرمان

وی با بیان اینکه با اجرای این تقاطع، قسمت اصلی رینگ شهر بدون توقف و ترافیک سبک می‌شود، از انجام ترددشماری در این تقاطع خبر داد و بیان کرد: در طرح جامع ترافیک، اجرای تقاطع در انتهای خیابان «۲۴ آذر» حذف می شود و نیازی به آن نخواهیم داشت.

نظر شما