شناسهٔ خبر: 66234002 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

عادت‌های خوبی که برای سلامتی مضر هستند

اگر به تغذیه و روتین روزانه خود اهمیت می‌دهید باید بدانید که عادت‌های خوبی که برای سلامتی مضر هستند را باید مدیریت کنید.

صاحب‌خبر -

اگر به سلامتی خود اهمیت نمی‌دهید این مطلب برای شما مناسب نیست. در این مطلب از الف درباره عادت‌های خوبی که برای سلامتی مضر هستند صحبت خواهیم کرد.

گاهی اوقات کاری که انجام می‌دهید خوب است اما به دلایلی مضر می‌شود. مسواک زدن در شرایطی می‌تواند مضر باشد، داشتن شغل برای داشتن یک زندگی سالم ضروری است ولی گاهی هم می‌تواند مضر شود. شرایط انجام دادن یه عادت مهم است و همچنین نباید فراموش کنیم که رعایت نکردن تعادل می تواند یک عادت خوب را تبدیل به یک عادت مضر برای سلامتی کند.

۱. استفاده از دهان‌شویه و تأثیرات آن

دهان‌شویه‌ها گاهی حاوی موادی هستند که می‌توانند باعث خشکی دهان شوند، که این خود می‌تواند به افزایش باکتری‌ها و بوی بد دهان منجر شود. بهتر است از دهان‌شویه‌های درمانی که حاوی منتول یا فلوراید هستند و این مواد را ندارند، استفاده شود.

۲. پوشیدن لباس‌های تنگ و تأثیرات آن بر سلامت

لباس‌های تنگ و مد روز ممکن است زیبا به نظر برسند، اما می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. به عنوان مثال، شلوار جین‌های تنگ می‌توانند در زنان به عفونت‌های قارچی منجر شوند، به‌ویژه اگر تعریق زیادی داشته باشند. بنابراین، استفاده از لباس‌هایی که گردش خون را تسهیل می‌کنند توصیه می‌شود.

۳. مصرف اسفناج و کلسیم

اسفناج هرچند حاوی کلسیم است، اما به دلیل وجود اگزالات، ممکن است مانع جذب این ماده معدنی شود. مصرف اسفناج را می‌توان با مواد غذایی دیگری که حاوی کلسیم هستند، مانند پنیر، ترکیب کرد تا از این محدودیت جلوگیری کرد.

۴. مصرف لوبیا و تأثیر آن بر کلسیم

لوبیا منبعی از فیتات است، یک اسید که می‌تواند جذب کلسیم را مختل کند و به استخوان‌ها آسیب برساند. اگرچه نیازی به حذف کامل لوبیا از رژیم غذایی نیست، خیساندن آن پیش از پختن می‌تواند به کاهش این اثرات کمک کند.

۵. دوچرخه‌سواری و سلامت استخوان‌ها

هرچند دوچرخه‌سواری مزایای بسیاری برای سلامت دارد، اما مطالعات نشان می‌دهند که ممکن است بر استخوان‌ها تأثیر منفی بگذارد. از آنجا که این ورزش به صورت نشسته و بدون درگیر کردن وزن بدن انجام می‌شود، فشار وارد شده به پدال‌ها به گونه‌ای نیست که به تقویت استخوان‌ها کمک کند و می‌تواند در طولانی‌مدت خطر شکستگی استخوان‌ها را افزایش دهد.

۶. صبح را با نوشیدن قهوه شروع نکنید

تحقیقات نشان‌می‌دهند که کافئین کمک‌می‌کند تا سوخت‌و‌ساز بدن بالا رود. همین‌طور احتمال ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و حتی خطر مرگ زودرس را تا حد زیادی پایین می‌آورد. اما این فواید به این معنی نیست که اولین چیزی که اول صبح به سراغ آن می‌روید، یک لیوان قهوه بزرگ باشد.

زمانی‌که شما می‌خوابید، مثل این است که روزه گرفته‌اید. در این مدت ممکن است بدن شما دچار بی‌آبی شود. مخصوصا در فصل زمستان که دما تغییر می‌کند و هوا بسیار خشک است. نوشیدن قهوه به عنوان اولین نوشیدنی در صبح، بی‌آبی بدن را بدتر می‌کند. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود که صبح‌ها قبل از نوشیدن قهوه، چند لیوان آب بنوشید.

۷. زیاد کار کردن چندان خوب نیست

کار فراوان در شرکت و محل کار، ممکن است باعث شود که بهترین اتاق شرکت را بدست آورید، اما هزینه آن به‌خطر‌افتادن سلامتی شما است. در جامعه ما کار زیاد طبیعی به نظر می‌رسد و معمولا انسان‌ها را به کار‌کردن بیشتر ترغیب می‌کنند. اما وقتی برای مدت زیادی به‌شدت کار می‌کنید، کورتیزول و میزان آدرنالین شما به شکل خطرناکی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش می‌تواند منجر‌به فشار خون بالا، افزایش وزن، سندرم روده تحریک‌پذیر، حمله قلبی، اضطراب و افسردگی شود.

۸. خیره شدن به مانیتور برای کل روز

نور نمایشگر آیفون و دستگاه‌های الکتریکی دیگر شما، می‌تواند به سلامت چشمان‌تان آسیب برساند. نور آبی که از محصولات الکترونیکی منتشر می‌شود، یکی از علائم خطر اصلی «دژنراسیون ماکولا یا تباهی لکه زرد» است که منجر‌به کاهش دید شدید می‌شود. همچنین قرار‌گرفتن در معرض این نور، منجر‌به خستگی دیجیتالی چشم (Digital Eye Strain)  می‌شود که به شکل تاری دید، چشمان قرمز و خشک و همچنین سردرد خود را نشان‌می‌دهد.

بعد از کار و تمرکز روی یک صفحه‌ی نمایشگر، لازم است برای مدت کوتاهی در بازه‌های ۲۰ دقیقه‌‌ای به چشمانتان استراحت دهید. این استراحت می‌تواند در حد ۲ تا ۳ دقیقه باشد. با‌این‌حال نباید در این مدت استراحت کوتاه، تلفن یا تبلت‌تان را بردارید و مشغول پاسخ‌دادن به پیغام‌ها شوید. چرا که با این‌کار تنها محصولی که از آن استفاده می‌کردید را عوض کرده‌اید و کماکان به یک صفحه دیجیتالی خیره شده‌اید.

۹. مسواک زدن

مسواک زدن خوب است ولی مسواکی که هر روز از آن استفاده می‌کنید، ممکن است پر از جرم و باکتری باشد. جرم باقی‌مانده در مسواک را با جرمی که با هر بار مسواک‌زدن از روی دندان‌تان تمیز می‌شود، ترکیب کنید و تصور کنید که ممکن است چه میزان جرمی وارد دهان شما شود.

یکی از اشتباهات رایج این است که مسواک خود را بدون محافظ در محیط سرویس بهداشتی قرار دهید. این محیط پر از باکتری‌هایی است که در هوا پخش می‌شوند و می‌توانند جذب مسواک شما شوند.

همواره پیشنهاد می‌شود که هر ۳ تا ۴ ماه یک بار مسواک خود را تعویض کنید. همچنین اگر در ظرف نگه‌داری مسواک شما، مسواک‌های دیگری هم هست، دقت‌کنید که به هم نچسبیده باشند.

گاهی اوقات مسواک زدن با مسواک نامناسب می‌تواند اندازه مسواک نزدن مضر باشد.

۱۰. شلوغی و کار بیش از حد

در جامعه امروز که همه وسواس بهره‌وری بیشتر در روز را دارند، طبیعی است که سعی کنید تا حد ممکن کارهای بیشتری انجام‌دهید. اما وظایف بیش از اندازه و انجام کارهای پیاپی و مختلف، می‌تواند منجر‌به فرسودگی شغلی یا کارزدگی شود. زندگی با استرس کار فراوان، وضعیتی است که بسیار رایج شده‌است. اگر هر روز حس می‌کنید سرتان خیلی شلوغ است، بیش از اندازه کار دارید و عصبی هستید، در‌واقع دارید مقدمات استرس مزمن را فراهم می‌کنید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید سرتان را خلوت کنید، لغو دعوت‌های‌تان است. در واقع تمرین کنید که «نه» بگویید و وقتتان را تا حد ممکن آزاد نگه‌دارید.

برچسب‌ها:

نظر شما