شناسهٔ خبر: 66219054 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان:

نقش مردم در بسیاری از حوزه‌ها و مخصوصا سلامت مهم و تاثیر گذار است

مرتضی عسگری

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: جوانی جمعیت کار یک شبه نیست و علاوه بر برطرف کردن مسائل و معضلات زیربنایی مانند مسکن، معیشت، تسهیل ازدواج، جلوگیری از طلاق، شغل و... باید روی فرهنگ سازی مردم جامعه نیز کار شود.

صاحب‌خبر -

حسن ذبیحی، امروز(پنجشنبه ۳۰ فروردین) در نشست خبری هفته سلامت، اظهار کرد: شعار هفته سلامت ۱۴۰۳ (یکم تا هفتم اردیبهشت) «سلامت خانواده و مردمی‌سازی سلامت» نامگذاری شده است که قطعا نقش مردم در بسیاری از حوزه‌ها و مخصوصا سلامت مهم و تاثیر گذار است. قرارگاه جوانی جمعیت با مشارکت مردم در شهرستان اردستان تشکیل شده است و به‌صورت میدانی پیگیر موضوعات طرح حمایتی جوانی جمعیت هستیم.

وی با ارائه گزارش عملکرد واحد بهداشت محیط در حوزه سلامت گفت: سال گذشته ۳۷۴۰ مورد بازرسی از اماکن خصوصی و عمومی شهرستان انجام شده که از این تعداد ۶۱ مورد معرفی به مراجع قضایی، ۱۱ مورد پلمب و حدود ۲۱۱۰ کیلوگرم مواد غذایی تاریخ گذشته و فاسد معدوم شده است.

بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان مبتلا به دیابت هستند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی شهرستان ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: ارئه خدمات داندانپزشکی مانند معاینات، ترمیم سطحی دندان و کشیدن در مراکز جامع سلامت شبکه بهداشت و درمان به جز ویزیت رایگان جهت جمعیت گروه هدف (کودکان زیر ۶ سال – کودکان ۶-۱۲سال – خانم های باردار) با تعرفه دولتی جهت سایرین انجام می‌شود.

ذبیحی با اشاره به اجرای طرح ملی غربالگری دیابت و فشارخون در این شهرستان بیان کرد: با تلاش پرسنل بهداشت تاکنون ۸۴ درصد جمعیت شهرستان اردستان خطرسنجی شدند که نتیجه آن نشان داد بیش از ۱۶ درصد جمعیت شهرستان اردستان که حدود ۳۹۵۹ نفر می‌شوند، مبتلا به دیابت و تقریبا ۳۰ درصد جمعیت که حدود ۶۹۳۸ نفر می‌شوند، دچار فشارخون هستند.

وی مهمترین عامل مرگ و میر در شهرستان اردستان را بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد و گفت: به طور کلی فشار خون، مصرف دخانیات، کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن و مصرف چربی‌های مضر مهم‌ترین علت بروز این بیماری است.

۲۰ درصد جمعیت اردستان را سالمندان تشکیل می‌دهند

به گزارش ایسنا، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان تصریح کرد: شهرستان سالمند استان اصفهان است و نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت که ۸۶۵۹ نفر می‌شود را گروه سنی سالمند تشکیل داده است، از این تعداد ۳۴۰ نفر سالمند در گروه بسیار پرخطر قرار دارند و نمی‌توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند و شرایط سختی دارند.

ذبیحی با بیان اینکه سالمندان با مشکلات بسیاری چون مشکلات شخصی، روان‌شناختی، اجتماعی و... دست و پنجه نرم می‌کنند، خاطرنشان کرد: مراقبت به موقع از سالمندان و توجه به نیازهای آنها از مهمترین فاکتورهایی است که فرزندان آنها باید مورد توجه قرار دهند. به‌طورکلی تنهایی و کم توجهی خانواده‌ها و فرزندان از مهمترین معضلات گروه سالمندان است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان با اشاره به اجرای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردستان گفت: جوانی جمعیت کاری یک شبه نیست زیرا دهه‌های زیادی روی کم جمعیت شدن خانواده‌ها کار شد و شعار دادند، بنابراین برای بازسازی و بازنگری فرهنگی در مقوله فرزندآوری باید علاوه بر برطرف کردن مسائل و معضلات زیربنایی مانند مسکن، معیشت، تسهیل ازدواج، جلوگیری از طلاق، شغل و... روی فرهنگ‌سازی مردم جامعه نیز کار شود.

ذبیحی با اشاره به آمار موالید شهرستان اردستان در دو سال  گذشته اضافه کرد: سال ۱۴۰۱ در سطح شهرستان ۴۲۹ تولد ثبت شده که این تعداد در سال ۱۴۰۲ به ۳۹۹ تولد رسیده که تعداد ۳۰ تولد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم کاهش موالید در سطح شهرستان ولی تعداد موالید نسبت به مرگ و میرها بیشتر بوده بنابراین شاهد رشد جمعیت در شهرستان هستیم. نرخ باربری کلی شهرستان براساس سامانه سیب افزایش داشته و به ۱ و ۴۴ رسیده است، ولی همچنان فاصله زیادی با حد جانشینی دارد.

انتهای پیام

نظر شما