شناسهٔ خبر: 66217219 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

نهج البلاغه راه هدایت نسل سرگشته و حیرت‌زده به سرچشمه اصلی آرامش و امنیت است

حوزه/ رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: جشنواره رسا می‌خواهد که در عرصه دانشگاهی یک یادآوری، ترویج، بازخوانی و توجهی به نهج‌البلاغه داشته باشد تا بتواند این نسل سرگشته و حیرت‌زده را به این سرچشمه اصلی آرامش و امنیت و هدایت کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی امروز در نشست دبیران و رابطان دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور) که ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی تربیتی حضرت معصومه (س) قم برگزار شد، ضمن تشکر و خدا قوت به همه فعالان و دست‌اندرکاران عنوان کرد: شهید مطهری در مقدمه سیری در نهج‌البلاغه در رابطه با نحوه‌ آشنا شدن شان با نهج‌البلاغه می‌گوید من تا حدودی آشنا بودم و برخی از خطبه‌ها را نیز حفظ بودم، اما در سفری که به اصفهان داشتم به محضر مرحوم شیخ میرزاعلی آقای شیرازی رسیدم و او با نهج‌البلاغه با علاقه زندگی می‌کرد و مرا با نهج‌البلاغه آشنا کرد. شخصیتی مانند شهید مطهری که خطبه‌ها را نیز حفظ بوده است بیان می‌کند من آن جا با نهج‌البلاغه آشنا شدم.

وی ادامه داد: شهید مطهری در رابطه با نهج‌البلاغه می‌گوید: نهج‌البلاغه مثل خود علی است کلام انسان مثل خود اوست، چون کلام تنزل روح است؛ تجلی روح انسان است یک روح پست کلامش پست و یک روح عالی کلامش عالی است. یک روح یک بعدی کلامش یک بعدی و یک روح چند بعدی کلامش هم چندبعدی است حضرت علی (ع) شخصیت جامع الاضدادی است که کلامش نیز جامع الاضداد است. در کلامش آزادی خواهی، حماسه، عرفان، فلسفه و اخلاق در اوج است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه نهج‌البلاغه برگزیده و بخشی از خطبا و نامه‌های امیرالمؤمنین(ع) است، گفت: این نعمت عظیم بخشی از کلام حضرت علی (ع) است که در قالب نهج‌البلاغه در اختیار ما قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی انسان بعضی از تعابیری که غیر مسلمان هایی که آشنایی با نهج‌البلاغه دارند را می‌بیند احساس می‌کند که خیلی کوتاهی کرده است و بیش از این‌ها می‌توانسته به این گنج عظیم توسل و تمسک کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی بیان کرد: گاهی به خاطر سنگینی مباحث تخصصی طلبه‌ها به سمت فقه و اصول گرایش داده شدند در حالی که از بسیاری از موضوعاتی که ضرورت جامعه است و طلبه باید با آن تربیت شود غفلت کردیم.

وی اضافه کرد: به خاطر اهمیت بحث تکلیف، فهم حکم شارع و دقتی که باید در احادیث فقهی صورت می‌گرفته از این قسمت غفلت شده است. باید همه ما به این موضوع بازگشت و تاملی داشته باشیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری افزود: جشنواره رسا می‌خواهد که در عرصه دانشگاهی یک یادآوری، ترویج، بازخوانی و توجهی به نهج‌البلاغه داشته باشد تا بتوانیم این نسل سرگشته و حیرت‌زده را به این سرچشمه اصلی آرامش و امنیت و هدایت کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از مسائلی که در جامعه می‌بینیم، تغییراتی که در سبک زندگی اتفاق می‌افتد، مسائلی که در رفتارها، باورها، هنجارها و ارزش‌های جامعه نگران کننده است قطعا ریشه و بنیاد در مسئله شناختی و معرفتی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی افزود: بسیاری از افرادی که ممکن است رفتارهای نامناسب داشته باشند همان کسانی هستند که اعتقادات و باورهایی مانند بهشت، جهنم، دعا و توسل دارند، اما اگر ایمان قوی شود در رفتار نیز خودش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: اولین توصیه‌ای که دارم اخلاص در این کار است. اگر می‌خواهیم کاری انجام دهیم اولین انگیزه مان باید کار برای خدا باشد. لازمه دوام، بقا و تأثیر این است که کار الهی باشد. در این راه با امیرالمؤمنین(ع) معامله کنید و بخواهید که به راه و کارتان نورانیت بدهند و بتوانید دست یک نفر را به اهل‌ بیت (ع) وصل کنید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری عنوان کرد: زمانی که در دانشگاه فنی برای دانشجویان معارف و انقلاب اسلامی تدریس می‌کردم ارتباط گیری با آن ها کمی سخت بود به همین خاطر تصمیم گرفتم کتاب خط امام (ره) که تعدادی از پیام‌ها، سخنرانی‌ها و وصیت نامه است را شروع کنم؛ همان نامه عرفانی امام خمینی (ره) به حاج احمد آقا احمد که صرفا نامه یک پدر به فرزندش اش هست باعث شد که همه بیدار شوند.

وی گفت: دانشجویان و جوانان ما علی‌رغم همه تنوعی که در فضای ذهنی و اغتشاشاتی که به واسطه انواع دسترسی‌ها دارند، اما فطرت و حقیقت وجودشان سرشته به فطرت الله است و به خاطر جوان بودن آماده‌تر هستند به همین خاطر نشان دادن این فضا به آن‌ها آسان‌تر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی اضافه کرد: در نمازهای جماعت، جلسات، تشکل‌های دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و مذهبی، هیئت‌های دانشجویی و کلاس‌های درس برنامه‌ای برای تشویق و حرکت دادن به سمت معارف اهل بیت(ع) داشته باشید تا جوانان با این منابع اصیل و هدایت آشنا شوند و انس بگیرند. قطعاً برکاتش در زندگی خودشان و در مسائل اجتماعی و زندگی اجتماعی دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: تحقق وعده صادق طلیعه وعده های صادقی است که خداوند در حق مؤمنین و مستضعفین جهان داشته است. این عملیات یکی از نشانه‌های چرخش‌های تمدنی در عصر جدید بود. به عنوان یک عملیات شبانه‌ای که چند صد پهپاد و موشک شلیک شده است و چندتا به هدف رسیده است نباید نگاه کرد، زیرا اتفاقی بزرگ‌تر بود.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد: رژیم غاصب را نماینده آمریکا، انگلیس، فرانسه، اتحادیه اروپا، جریان استکباری عالم و تمدن لیبرال دموکراسی در خاورمیانه ببینید، رژیم غاصب اسرائیل را به عنوان عزیز دردانه قوی ترین مراکز قدرت و ثروت دنیا که یهودیان و صهیونیسم هستند ببینید که هیچ کسی نباید به او تعرض می‌کرد و هر تعرضی را دندان شکن پاسخ می داد. اما امام (ره) از همان ابتدا موضوع نامشروع بودن این رژیم را مطرح می کند و تا آخر هم می ایستد.

وی افزود: خیلی از تحلیلگران، مسئولین و متفکران معتقد بودند این پاسخ نباید از داخل خاک جمهوری اسلامی رخ بدهد و برای این امر تحلیل ها و پیشنهادهای مختلفی داشتند اما رهبر معظم انقلاب معتقد بودند باید از خاک ایران اتفاق بیفتد و برکاتی که این شجاعت و این عزم در اقدام داشت بیشتر از آن چیزی است که بگوییم که فلان پایگاه زده شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رستمی یادآور شد: صدای سیلی‌هایی که جریان لیبرال دموکراسی و جریان نظام سلطه خورد بالاتر از آن موشکی بود که اصابت کرد. انتهای قدرت دفاع غرب در مقابل ابتدای قدرت هجومی ما بود، زیرا پهپادهای نسل یک فرستاده شد، اما این اتفاق لایه پایین دستاوردها است و دستاوردهای اصلی در جریان جنگ شناختی بود که شکل گرفته بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما