شناسهٔ خبر: 6621634 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

راه حل فيلم رستاخيز چيست؟!

نويسنده : مرتضي نجفي‌قدسي‌*

صاحب‌خبر -

خداي متعال مي‌‏فرمايد براي هر امتي شريعت و مذهبي قرار داديم تا به آن عمل کنند، پس نبايد کسي در امر دين با تو (اي پيامبر) به ستيزه برخيزد و تو (مردم را) به سوي پروردگار دعوت کن که تو قطعاً بر هدايت و راه مستقيم قرار داري. در پي بيانيه سازمان سينمايي مبني بر تعويق اکران فيلم «رستاخيز» تا تأمين نظر علما و مراجع عظام تقليد که بسيار کار شايسته و در‌خور تحسين بود، متاسفانه برخي اين رويکرد دولت محترم را بر نتافتند و در اظهار نظرهايي ستيزه‌جويانه به مخالفت برخاستند و حتي در اظهاراتي بي ادبانه مخالفان اين فيلم را به جهالت متهم کردند و به انحاي مختلف به وزارت ارشاد و رياست جمهوري فشار مي‌آورند که تعويق فيلم را ملغي اعلام کند و در حقيقت مي‌خواهند با اين فضا سازي‌ها دولت را به نحوي در مقابل مرجعيت قرار دهند.

آنچه که مبرهن است مراجع عظام تقليد بر اساس وظيفه ديني و حفظ حرمت اهل بيت عليهم السلام با توجه به محتواي فيلم رستاخيز و ايرادات وارده به آن و مخصوصاً راجع به تصوير سازي و نماياندن چهره‌هاي اهل بيت امام حسين (ع) و بويژه حضرت ابوالفضل العباس و يا حضرت علي اکبر (عليهما السلام) بياناتي و يا مکتوباتي در تنوير افکار عمومي و اطلاع جامع? ديني و مقلدان در منع اين کار و جايز ندانستن آن مطرح فرموده‌‏اند و موضوع اختصاص به يک يا دو نفر هم ندارد و قاطب? آنان را شامل مي‌شود و آناني هم که بلا اشکال دانسته‏اند اين جواز را منوط به آن کرده‏‌اند که موجب وهن نباشد و مسلماً اين شرط به اين آساني محقق نمي‌شود، پس بنابراين هيچ جوازي بر اين موضوع نيست و تهيه‌کنندگان اين فيلم نبايد بيش از اين بر انجام اين کار مقاومت کنند.

اين تصور باطلي است که برخي فکر مي‌کنند مي‌توانند در اين کشور اسلامي از مرجعيت عبور کنند! رهبري معظم انقلاب اسلامي‌حضرت آيت‌الله خامنه‌‏اي (مدظله العالي) همواره بر حفظ حرمت مراجع معظم تقليد تأکيد داشته و هيچ دولتي هم توان تقابل با مرجعيت را ندارد و اگر هم زماني و افرادي چنين قصدي و اراده‏اي داشته‌اند، عِرض خود را بردند!

بنابراين اکران فيلم رستاخيز هيچ راه حلي جز اصلاح موارد مورد درخواست مراجع معظم تقليد ندارد و مشخصاً تصوير چهر? حضرت ابوالفضل (ع) بايستي به شکلي نامعلوم و نوراني نشان داده شود و تصويري به عنوان سيماي حضرت ايشان مطرح نگردد و هم? اين تأکيدها براي حفظ حرمت مقام و عظمت حضرت عباس (ع) است که تمام اولياي الهي در پيشگاه با عظمت او سر تعظيم دارند.

به هر حال مراجع معظم تقليد واکنش صريحي داشته‌‏اند و اين کار را نه تنها جايز ندانسته بلکه در حکم شکستن قداست مقدسات و عبور از خطر قرمزها مي‌دانند، پس بنابراين عوامل و تهيه‌کنندگان اين فيلم وقت خود را بيهوده تلف نکنند و فکر هم نکنند که با زمان خريدن اين مشکل حل مي‌شود! مراجع معظم خود را پاسدار حريم اهل بيت (ع) مي‏دانند و مردم مسلمان هم تبعيت از آنان را بر خود فرض و واجب مي‌شمرند.

برخي هم گفته‏‌اند چون مجوز اين فيلم را وزارت ارشاد صادر کرده است، بايد پاي حرف خود بايستد و عدول نکند که اين حرف هم واقعاً منطقي نيست، يعني اگر وزارتخانه‏‌اي پي برد که مجوز غلطي صادر کرده است، هيچوقت نبايد در صدد جبران برآيد و اصلاح کند، اين انتظار نابجايي است و البته در گذشته هم مسبوق به سابقه بوده است و اينطور نيست که چنين مسئله‏‌اي براي اولين بار رخ داده باشد.

در اينجا بسيار مناسب مي‌دانم به قضيه فيلم «خانه‏ اي روي آب» ساخته بهمن فرمان آرا اشاره کنم، اين فيلم در زمان وزارت جناب آقاي مسجد جامعي پس از آنکه در جشنواره فيلم فجر يکبار به نمايش در آمده بود، مجوز اکرانش هم صادر شده بود. اين فيلم به قصد تخريب قرآن آموزان و نو‌نهالاني که اهتمام به آموزش و فراگيري قرآن دارند، ساخته شده بود و مطالبي به دروغ و غير واقعي در آن مطرح شده بود که اگر به همان نحو پخش مي‌شد، تبعات بسيار منفي براي جامعه قرآني داشت!

در همان هنگام بنده اشکالات مترتب بر اين فيلم را حضوراً به آقاي مسجد جامعي وزير ارشاد وقت متذکر شدم، ايشان از بنده خواستند يکبار ديگر اين فيلم را در معاونت سينمايي ارشاد ببينم و عجولانه نظر ندهم که بلافاصله هماهنگي شد و اين فيلم را مجدداً ديدم و اين بار با دقت بيشتر اشکالات آن را مکتوب کردم و از باب اتمام حجت به ايشان عرضه داشتم و ايشان نيز تدبير مناسبي کردند، نامه‏‌اي به جناب حجت‌الاسلام نظام زاده که نمايند? ولي فقيه در سازمان اوقاف و امور خيريه بودند، نوشتند و از ايشان درخواست کردند، لُجنه‌‌اي از کارشناسان قرآني تحت اشراف ايشان اين فيلم را مشاهده کنند و پس از جمع‌بندي نظر خود را اعلام نمايند.

جناب حجت‌الاسلام نظام‌زاده نيز عده‌‌اي را گزينش کردند، بنده هم در آن جمع بودم، پس از مشاهده فيلم و بحث و نظرهايي که انجام شد، نامه‏‌اي رسماً از سوي نماينده ولي فقيه و رئيس سازمان اوقاف و امور خيريه به وزير ارشاد نوشته شد و موارد اصلاحي ضروري آن ذکر گرديد و آقاي مسجد جامعي نيز دستور انجام اصلاحات فيلم را صادر کردند و قضيه ختم به خير شد.

اين رويه مي‌تواند الگوي مناسبي براي سازمان سينمايي وزارت ارشاد باشد، فيلم‌هايي که مضامين و محتوايي ديني و مذهبي دارند، رسماً با مديريت حوزه‌هاي علميه مکاتبه شود و از فيلتر و نقد و نظر کارشناسان خبر? حوزوي بگذرد و آنها فيلم نامه‌هاي اينگونه فيلم‌ها را با نظر جمعي ملاحظه کنند و در حقيقت فيلم ديني با نظر کارشناسان ديني ساخته شود. مردم مسلمان ما و حتي ديگر کشورها نيز به فيلم‌هاي مذهبي و ديني علاقمندند و اين اقبال را در فيلم مختارنامه و برخي ديگر از سريال‌ها شاهد بوده‌ايم و اميدواريم با تلاش هنرمندان متعهد و با همياري عالمان و فرهيختگان حوزوي از عنصر هنر بويژه در عرص? سينما و تئاتر براي تبليغ و ترويج اسلام و مکتب اهل بيت عليهم‌السلام بهره‌مندي بيشتري داشته باشيم.

نظر شما