شناسهٔ خبر: 66216028 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاندار کرمان: ۱۰ همت پروژه استان در حال اجرا است

کرمان - ایرنا - استاندار کرمان گفت: ۱۰ همت پروژه در استان کرمان در دست اجرا است و  می توانیم خیلی از کارها را تعطیل کنیم و همین پروژه ها را رصد کنیم و نباید درگیر مسائل جزئی شویم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محمد مهدی فداکار روز پنجشنبه در نشست شورای توسعه و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: دستگاه ها به پروژه های در دست اجرا کمک کنند، تا آسیب نبینند، به عنوان مثال پروژه ای در استان وجود دارد که معطل ترخیص دستگاه از گمرک است که در صورت راه اندازی ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به شاخص هایی مانند کاهش بیکاری و افزایش اشتغال و بهبود شاخص کسب و کار ، باید برنامه ها معطوف به شاخص ها تنظیم و تهیه شود و دستگاه ها برنامه های خود را برای سال جاری بر اساس این شاخص ها مشخص کنند و شاخص ها در انتهای سال ارزیابی می شود.

استاندار کرمان بیان کرد: به طور مثال در حوزه معدنی یک واحد تولیدی جنوب کرمان فقط ۶۰ نفر اشتغال داشت، اما پس از برگزاری یک نشست و کمک به مجموعه، اشتغال آن به ۵۰۰ نفر افزایش یافت که آمار آن هنوز در جایی هم ثبت نشده است.

وی با اشاره به شعار سال اضافه کرد: ما تجربه مثبتی در این مورد داریم و سال گذشته فولاد سیرجان فعالیتی را شروع کرد و پذیره نویسی اوراق انجام شد که در اردیبهشت ماه منتشر می شود و نخستین تجربه در مورد بخش خصوصی در کشور است.

فداکار با بیان اینکه حقوق معادن بسیار مهم است خاطر نشان کرد: بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال سهم حقوق دولتی کرمان است که عدد بزرگی برای کمک به استان کرمان محسوب می شود و از نمایندگان مجلس درخواست می کنیم در این زمینه در لایحه بودجه به استان کمک کنند.

وی تاکید کرد: دستگاه هایی که مصوبه سفر رییس جمهور در رابطه با مولد سازی دارند حتما ظرف یک ماه آینده تعیین تکلیف کنند، ما هم در این زمینه کمک می کنیم.

استاندار کرمان اظهار داشت: برای حل چالش های توسعه باید زیرساخت هایی مثل گاز و برق و آب انجام شوند و کارگروه رفع موانع تولید نیز پس از تعطیلی یک ماهه حتما فعال شود که کمک زیادی به حل مشکلات می کند.

برنامه ۶۰۰ تخت جدید بیمارستانی

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد ۶۰۰ تخت بیمارستانی در سال جدید ادامه داد: در بحث تخت های بیمارستانی نیز با کمک خیرین و بخش خصوصی می توانیم تخت های بیشتری به ظرفیت استان اضافه کنیم.

فداکار با بیان اینکه پایانه صادراتی در جنوب استان با کمک اتاق بازرگانی با توجه به ظرفیت ها ایجاد می شود افزود: مرکز اتباع خارجی به طور موقت در ساختمان قدیم فرمانداری راه اندازی شود تا ساختمان جدیدی در خرداد ماه افتتاح کنیم.

وی بیان کرد: آمار خیلی از اشتغال ها ثبت نمی شود که باید دستگاه ها این مورد را مدنظر قرار دهند، در حوزه دانش بنیان ها به خاطر کارشکنی ها کار عقب افتاد، اما فعالیت ها در حال انجام است.

استاندار کرمان افزود: در حوزه مسکن واگذاری زمین بیشتر در سال جاری خواهیم داشت و در سال جدید حدود ۳۰ هزار زمین تا پایان سال پبیش بینی می شود که به مردم در استان کرمان واگذار شود.

وی با اشاره به بارندگی و سیلاب در برخی نقاط جنوب استان کرمان تصریح کرد: همه دستگاه ها به ویژه دستگاه های زیرساختی مانند راهداری و جهاد کشاورزی کمک کردند تا سیل مهار شود و خسارات آن کاهش پیدا کند که کار بسیار بزرگی بود.

فداکار تاکید کرد: بارندگی های گسترده ای در ۲ روز گذشته اتفاق افتاد و در برخی نقاط مانند رودبار جنوب ۴۰ میلی متر بارندگی در مدت کوتاهی داشتیم که خدا کمک کرد و اتفاقی رخ نداد.

وی بیان کرد: اصلاح سیلبندها و ترمیم دیوار بتنی در نواحی مانند رودبار جنوب به مهار سیل خیلی کمک کرد، دستگاه ها به ویژه بخش خصوصی بسیار کمک کردند و مجموعا در استان بیش از ۵۰۰ دستگاه تجهیزات سنگین مانند لودر و بیل مکانیکی برای مقابله با سیلاب داشتیم که در جنوب استان ۳۰۰ دستگاه بود.

استاندار کرمان خاطر نشان کرد: خسارت و تلفات جدی خوشبختانه نداشتیم و چهار نفر نیز از سیل نجات یافتند و حجم بسیار بالایی از آب در نقاطی مانند قلعه گنج در مسیر خود هدایت شد که این آب در ۲ سال قبل مساله ساز شده بود.

وی تصریح کرد: مردم خطر را جدی نمی گرفتند اما رسانه ها، صدا و سیما و فعالان مجازی بسیار به اطلاع رسانی و آگاه سازی کمک کردند، البته از دلهره سازی غیر ضروری نیز جلوگیری شد.

فداکار افزود: تناوب و فاصله بارش ها نیز به لطف خدا به مهار سیل کمک کرد و دستگاه ها پای کار بودند و حتی در جازموریان نگران تخلیه بودیم که خوشبختانه آب به آنجا نرسید.

وی تصریح کرد: البته آمار دقیق بارندگی هنوز مشخص نشد و این ضعف سیستم است که باید برطرف شود زیرا حجم زیاد بارندگی می تواند تخریب کننده باشد.

افزایش تعداد شهرک های صنعتی کرمان

معاون اقتصادی استانداری کرمان هم در این نشست گفت: افزایش رتبه کسب و کار در استان کرمان به دلیل همکاری شرکت های کوچک و مردم و استفاده از ظرفیت های استان اتفاق افتاد.

امیر حسن زاده افزود: ۲ هدف ایجاد شرکت تعاونی ها و شهرک های صنعتی صنایع کوچک و متوسط تعیین کرده بودیم که در نتیجه از ۴۵ شهرک صنعتی در استان به ۴۹ شهرک رسیدیم و امسال هم حتما افزایش پیدا می کند.

وی بیان کرد: نمایشگاه صنایع غذایی در بهار امسال در استان کرمان برگزار می شود و تمام دستگاه ها باید در این نمایشگاه شرکت کنند و ضمن پیش بینی انعقاد قراردادها مردم هم با محصولات داخل استان آشنا می شوند.

معاون اقتصادی استانداری کرمان خاطر نشان کرد: نمایشگاه تولیدات شرکت های دانش بنیان را نیز در استان خواهیم داشت و استانداری کرمان در نمایشگاه ایران اکسپو در تهران نیز غرفه دارد و شرکت می کند.

تحقق ۱۱۸ درصدی تعهد اشتغال در استان کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان هم با اشاره به اینکه برای سال جدید تربیت نیروی کار ماهر و آموزش فنی و حرفه ای در دستور کار قرار گرفته است گفت: در استان کمبود نیروی کار ماهر داریم و بنگاه های بزرگ نیاز به نیروی کار ماهر دارند.

محمد رضا وحیدی افزود: سند توسعه مهارت استان کرمان امسال باید نهایی شود و حداقل ۴۵۰ هزار نفر ساعت دوره های کوتاه مدت متناسب با بازار کار توسط دانشگاه فنی و حرفه ای برنامه ریزی شده است.

وی اظهار داشت: برای بهبود فضای کسب و کار با تمهیدات سال گذشته و همکاری دستگاه ها رتبه کرمان از ۳۱ به چهار رسید، اما تثبیت این رتبه بسیار سخت است و نقاط ضعفی وجود دارد که باید برطرف شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: نرخ بیکاری در زمستان به دلیل شرایط بخش کشاورزی افزایش پیدا می کند، اما نرخ مشارکت استان افزایش پیدا کرده است که با کمک همه دستگاه ها ۱۱۸ درصد از تعهد اشتغال استان در سال گذشته محقق شد.

وی تصریح کرد: برای تحقق ۴۰ هزار اشتغال در سال جاری، صحت سنجی و تفکیک اشتغال در دستگاه های شهرستانی، اختصاص تسهیلات، ثبت ۹۶ پایگاه مردمی اشتغال آفرینی و ایجاد پنج مرکز کار آفرینی و یک مرکز دستگاه شتاب دهنده، برنامه ریزی شده است.

وحیدی اشاره به مولد سازی دارایی های دولت خاطر نشان کرد: در سال گذشته شناسایی ۱۹۶ ملک مازاد دستگاه ها به ارزش ۹۰ هزار میلیارد ریال، فروش اموال مازاد و برگشت به دستگاه ذیربط را داشتیم و امسال باید املاک مازادی که شناسایی شده اند فروش آنها عملیاتی شود.

وی تاکید کرد: راه اندازی بازار آب استان، تکمیل زنجیره فولاد، فعالسازی واحدهای راکد، توسعه صادرات و بازریابی از طریق اتاق بازرگانی، تحول نظام اداری و ایجاد زیرساخت های نهضت ملی مسکن نیز برای سال جاری برنامه ریزی و پیش بینی شده است.

چهار هزار همت نیاز منابع برای جهش تولید

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در جهت فرمان مقام معظم رهبری برای تحقق شعار سال، جلساتی با وزارتخانه های مختلف برگزار شده است و سال گذشته نرخ رشد اقتصادی در بخش کشاوری منفی ۲.۳ درصد و در بخش صنعت ۷.۸ درصد و خدمات ۶.۱ درصد بود.

محمد رضا پور ابراهیمی افزود: برنامه ما امسال رسیدن به نرخ رشد اقتصادی هشت درصد است که برای تحقق آن باید رشد کشاورزی به ۲ درصد، حوزه صنایع و معادن ۱۱ درصد و خدمات به هشت درصد برسد.

وی با اشاره به اینکه برای جهش تولید مدنظر رهبر معظم انقلاب نیاز به منابع وجود دارد تاکید کرد: برای آن چهار هزار همت منابع برای تحقق رشد هشت درصدی برای سال ۱۴۰۳ نیاز داریم و حتما باید در استان برش منابع با توجه به نرخ رشد چهار درصد مشخص شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به نرخ رشد هشت درصدی کشور، ۲۲۰ همت به بخش کشاورزی، یک هزار ۶۰۰ همت در بخش صنعت و معدن و ۲ هزار و ۱۸۰ همت به بخش خدمات و فناوری اختصاص پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سال جاری تلاش می کنیم که حقوق دولتی معادن در استان کرمان از یک هزار و ۳۰۰ همت به سه هزار و ۸۰۰ همت افزایش پیدا کند ادامه داد:‌ استان سال گذشته رتبه اول سرمایه گذاری خارجی کشور را کسب کرد و حدود ۱۵۰ همت پروژه در سه سال اخیر در کرمان آغاز شده که بخشی از آنها نتیجه جذب سرمایه گذاری خارجی است.

پور ابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر ساخت ۶۵۰ هزار واحد مسکونی و ۴۰۰ هزار واگذاری زمین در سال ۱۴۰۳ در دستور کار دولت است که در نهضت استانی باید در سال جدید لحاظ شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشارکت در جهش تولید بسیار مهم است و در حال پیگیری هستیم تا اختیار مجموعه تعاونی سهام عدالت به استان ها واگذار شود.

وی بیان کرد: با وجود همه مشکلات سهم استان کرمان ۳۰ درصد تولید ناخالص کشور است و این باید حفظ شود و همچنین برش استانی برنامه هفتم توسعه آماده شود و جهش تولید را نیز در همین راستا برنامه ریزی کنیم.

نظر شما