شناسهٔ خبر: 66214055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در اصفهان آغاز شد

اصفهان-ایرنا- مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اصفهان از آغاز دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در اصفهان برای بخش استانی و ملی خبر داد.

صاحب‌خبر -

مرضیه استکی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دومین رویداد اهدای جایزه استانی و ملی جوانی جمعیت در بخش های هفتگانه آماده دریافت آثار علاقه مندان در محورهای خانواده، رسانه، سازمان های مردم نهاد، دستگاه های اجرایی، شرکت ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان است.

وی افزود: امکان شرکت همزمان متقاضیان در هر دو سطح استانی و ملی فراهم شده و مهلت ارسال آثار تا ۱۰ اردیبهشت است.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اصفهان افزود: متقاضیان شرکت در سطح ملی از طریق وبگاه جمعیت و متقاضیان شرکت در سطح استانی می توانند با استفاده از رایانامه آثار خود را به این رویداد ارسال کنند.

به گفته وی تعداد فرزندان، تعداد فرزند به دنیا آمده از زمان تصویب قانون جوانی جمعیت، مجموع فرزندان مادر زیر ۲۳ سال، مدرک تحصیلی (مادر و فرزندان هر یک امتیاز مجزا)، تحصیلات و موفقیت علمی، فرهنگی و اجتماعی مادر و فرزندان، فعالیت تبلیغی و ترویجی، تعداد فرزندان متأهل جوان (پسر زیر ۲۵ سال و دختر زیر ۲۳ سال) و سن زوجین حین ازدواج (مرد زیر ۲۵ سال و زن زیر ۲۳ سال) از شاخص های مهم داوری در بررسی آثار ارسال کنندگان است.

ارسال اثر به دومین رویداد «اهدای جایزه جوانی جمعیت» در اصفهان آغاز شد

به گزارش ایرنا، این رویداد نخستین بار با هدف فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت، همزمان با روز جوانی جمعیت در ۳۰ اردیبهشت سال گذشته در سطح ملی و استانی برگزار شد. در مرحله نخست این رویداد حدود ۹۰ از به عنوان آثار ارسالی دریافت و از سوی کمیته داوری در استان اصفهان مورد ارزیابی قرار گرفت و در هر بخش سه فرد یا سه نهاد به دبیرخانه رویداد ملی «جایزه جوانی جمعیت»جهت شرکت در این رقابت کشوری معرفی شدند.

به گفته مسوولان اگر هفت یا هشت سال آینده نرخ رشد منفی جمعیت جبران نشود، بین سال‌های ۱۴۲۵ تا سال ۱۴۳۰ ، یک سوم جمعیت استان در سن سالمندی قرار می‌گیرند.

استان اصفهان اکنون با بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از لحاظ شاخص جمعیتی روند کاهشی دارد.حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تندتر از میانگین کشور است.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مشتمل بر ۷۳ ماده و ۸۱ تبصره در جلسه مورخ بیست و چهارم مهرماه ۱۴۰۰ در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی طبق اصل هشتاد و پنجم (۸۵) قانون اساسی تصویب شد و پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت هفت سال در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ به تایید شورای نگهبان رسید که در این قانون وظایف دستگاه‌های مرتبط اعلام و همچنین به مشوق های جمعیتی نیز پرداخته شده است.

اهمیت فرزندآوری و نگرانی‌ها از گسترش جمعیت سالمندی موجب شد تا رییس جمهور در نخستین نشست ستاد ملی‌ جمعیت تاکید کند که همه رسانه‌ها باید همت کنند تا قانون جمعیت به خوبی در جامعه انعکاس پیدا کند و مشوق‌ها برای افزایش و جوان‌سازی جمعیت به روشنی برای مردم تبیین شود.

براساس این گزارش زنگ خطر نرخ «رشد جمعیت ایران» به صدا درآمده است و به گفته جمعیت‌شناسان تا سال ۱۴۲۰ این نرخ به «صفر» می‌رسد، این در حالی است که گفته می‌شود، ایران وارد مرحله اول سالخوردگی جمعیت شده و موالید نیز مانند کشورهای دیگر کاهش یافته است، این عوامل دست به دست هم داده تا مسوولان سیاست‌های تشویقی جهت افزایش جمعیت را اتخاذ کنند.

نظر شما