شناسهٔ خبر: 66213904 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

بانک جهانی تایید کرد: رشد اقتصاد ایران با فروش نفت تخفیفی

روزنامه اعتماد نوشت: به گفته بانك جهاني، اقتصاد ايران در سال گذشته (2024-2023) حدود 5.1 درصد رشد داشته كه عمدتا ناشي از بخش نفت و خدمات بوده است. ارزش افزوده بخش نفت در سال گذشته بيش از 17 درصد رشد داشته كه ناشي از رونق بازار جهاني و موفقيت در بازاريابي صادرات نفت از جمله از طريق تخفيف قيمتي بوده است

صاحب‌خبر -
بانک جهانی تایید کرد: رشد اقتصاد ایران با فروش نفت تخفیفی
کد خبر: 657598
|
۱۴۰۳/۰۱/۳۰ ۱۲:۴۵:۲۶

روزنامه اعتماد گزارش پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی درباره اقتصاد ایران را مرور کرده است. 

به گزارش اعتماد، در بخش‌هایی از این گزارش آمده است: 

 

  • رشد اقتصادی ایران در سال گذشته 7/4درصد برآورد شده اما برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵، به ترتیب رشد اقتصادی 3/3 و 1/3درصدی پیش‌بینی شده است. بنابراین پیش‌بینی رشد ایران در سال پیش رو 4/0واحد درصد و برای سال ۲۰۲۵، 1/0واحد درصد کم شده است. صندوق بین‌المللی پول علت این کاهش چشم‌انداز رشد را کند شدن رشد اقتصاد غیرنفتی و درآمد نفتی ایران اعلام کرده است.
  • عواملی مثل هزینه تأمین مالی همچنان بالا، اثرات بلندمدت همه‌گیری کووید-۱۹، جنگ روسیه و اوکراین، رشد ضعیف بهره‌وری و کاهش پیوستگی اقتصادی کشورها باعث شده‌اند سرعت احیای اقتصاد جهانی نسبت به مشابه‌های تاریخی پایین‌تر باشد.
  • به گفته بانک جهانی، اقتصاد ایران در سال گذشته (2024-2023) حدود 5.1 درصد رشد داشته که عمدتا ناشی از بخش نفت و خدمات بوده است. ارزش افزوده بخش نفت در سال گذشته بیش از 17 درصد رشد داشته که ناشی از رونق بازار جهانی و موفقیت در بازاریابی صادرات نفت از جمله از طریق تخفیف قیمتی بوده است. بخش غیرنفتی نیز رشد قوی 3.8 درصدی را نشان داده است که سبب شده اشتغال در سه ماهه سوم سال گذشته به سطح پیش از کرونا باز گردد، چرا که ایجاد اشتغال حدود 3 درصد رشد کرد و نرخ بیکاری به کمترین رکورد خود یعنی 7.6 درصد رسید.

برچسب‌ها:

نظر شما