شناسهٔ خبر: 66213447 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

برداشت خاکشیر از سطح ۳۰۰ هکتار کشتزار شهرستان داورزن ، به عنوان قطب تولید این محصول در غرب خراسان رضوی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

برداشت خاکشیر از قطب تولید این محصول در خراسان آغاز شد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،  مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: برداشت محصول خاکشیر در این شهرستان همه ساله با پایان فروردین و در نخستین روزهای اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

سعید خسروجردی افزود :نزدیک به ۳۰۰ هکتار از کشتزارهای شهرستان داورزن، زیر کشت گونه دارویی خاکشیر است که با توجه به میانگین عملکرد ۹۰۰ کیلوگرم در هکتار، انتظار می رود حدود ۳۵۰ تن محصول از این سطح برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: کار کشت خاکشیر از اوایل آبان‌ماه آغاز می‌شود و با گذشت ۶ ماه، از دهه دوم فروردین‌ به مرحله برداشت می‌رسد.خسروجردی گیاه دارویی خاکشیر را دارای خواص التیام دهندگی زخم و جراحات، ادرارآوری، تب‌بُری، رفع التهابات کلیه، سرخک و مخملک، رفع گرفتگی صدا، کهیر و التهابات پوستی اعلام کرد.

 

شهرستان داورزن در غرب استان خراسان رضوی، مهد تولید گیاهان دارویی است و در چند سال اخیر همواره با تولید ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن خاکشیر، رتبه نخست استان را داشته است.فلفل، شیربادیون، مرزه، شوید، خاکشیر، کنجد، زیره سبز، آویشن، رازیانه، گل گاوزبان، نعنای فلفلی، گل محمدی، شیرین بیان و خار شتر عمده ترین گیاهان دارویی است که در شهرستان داورزن کشت و تولید می شود.

 

حدود چهار هزار بهره بردار در بخش های کشاورزی، باغداری و دامپروری داورزن فعالیت دارند.

این شهرستان دارای ۲۰ هزار هکتار عرصه کشاورزی شامل ۱۷ هزار هکتار کشتزار و سه هزار هکتار باغ است.

شهرستان ۲۱ هزار نفری داورزن با ۲ بخش، چهار دهستان و ۲ شهر در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

داورزن در ۳۱۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

 

نظر شما