شناسهٔ خبر: 66212476 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مبارزه علیه آفت سن گندم در مهاباد به بیش از ۱۵ هزار هکتار رسید

مهاباد- ایرنا- معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد گفت: ۱۵ و ۴۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم این شهرستان علیه بیماری سن و علف های هرز سمپاشی شد.

صاحب‌خبر -

رسول سعیدیان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: گندمکاران این شهرستان با مساعد شدن شرایط آب و هوا، مبارزه با علف‌های هرز و بیماری سن را در مزارع خود شروع و تاکنون ۱۱ هزار هکتار از مزارع گندم دیم و چهار هزار و ۴۰۰ هکتار از مزار گندم آبی را علیه آن سمپاشی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید حین مبارزه با علف‌های هرز به مرحله رشد گیاه و علف هرز توجه داشته باشند و با هماهنگی و مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی از سموم مناسب و موثر متناسب با نوع علف‌های هرز استفاده کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی مهاباد اظهار کرد: با فرارسیدن زمان مبارزه علیه «پوره سن» نیز عملیات سمپاشی در مزارع این شهرستان با همکاری جهاد کشاورزی انجام خواهد شد.

سعیدیان با اشاره به بازدیدهای دوره‌ای کارشناسان جهادکشاورزی از مزارع این شهرستان افزود: ارایه راهکارهایی برای کاهش مقاومت علف‌های هرز به علف‌کش‌ها، معرفی سموم جدید به کشاورزان و جمع‌آوری بذر علف‌های هرز مشکوک به مقاومت از خدمات کارشناسان کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری بیش از ۵۰ هزار هکتار از مزارع این شهرستان به کشت گندم اختصاص یافت، گفت: از این میزان ۴۵ هزار هکتار به مزارع دیم گندم و پنج هزار و ۵۰۰ هکتار نیز به گندم آبی اختصاص یافته است.

وی به کشاورزان توصیه کرد با مراجعه به مراکز جهادکشاورزی دهستان‌ها و دریافت راهنمایی‌های فنی لازم نسبت به خرید سموم مورد نیاز خود از فروشگاه‌های مجاز اقدام و مزارع خود را علیه این آفت سمپاشی کنند.

به گزارش ایرنا، مبارزه نکردن با علف‌های هرز خسارت بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی به مزارع وارد می‌کند و می‌تواند افت کمی و کیفی محصول را در پایان فصل برداشت به همراه داشته باشد، خردل‌وحشی، یولاف، جودره، چچم، خاکشیر دم روباهی، خارشتر و شلمی از مهمترین علف‌های هرزی هستند که در کنار مزارع غلات این شهرستان رشد می‌کند.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است.

آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد

نظر شما