شناسهٔ خبر: 66209570 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استفاده سیاسی آمریکا از نهادهای بین‎المللی؛ تضعیف سازمان ملل در موضوع فلسطین

اقدام‌های آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و قرار دادن آن در سطحی بالاتر از قوانین بین‌المللی، سازمان ملل را تضعیف کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دولت آمریکا در طول ماه‌های اخیر و از زمان آغاز جنگ غزه چند قطعنامه سازمان ملل را که مدت‌ها به دنبال آتش‌بس در غزه بودند، به چالش کشیده و تضعیف کرده است؛ همین امر، برخی را به این پرسش وا می‌دارد که هدف سازمان ملل یا شورای امنیت سازمان ملل چیست؟

پس از وتوی سه قطعنامه جداگانه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش‌بس در غزه بودند، آمریکا در نهایت وتو آخرین قطعنامه آتش‌بس خودداری کرد و اجازه تصویب آن را داد.

این قطعنامه حاکی از پیشرفت در موضع آمریکا و برانگیختن واکنش شدید رژیم صهیونیستی است؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم، بلافاصله پس از اینکه واشنگتن برای بار چهارم از استفاده از حق وتو خودداری کرد، سفر برنامه‌ریزی شده هیئت اعزامی را به آمریکا لغو کرد.

اگرچه آمریکا از وتو قطعنامه اخیر در شورای امنیت سازمان ملل خودداری کرده، اما دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به سرعت برای تضعیف اهمیت قطعنامه حرکت کرد؛ ساعاتی پس از تصویب این قطعنامه، جان کربی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که رای ممتنع آمریکا «به معنی تغییر در سیاست ما نیست.»

همچنین در یک نشست مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا پس از رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل، متیو میلر، سخنگوی این نهاد ادعا کرد که «این یک قطعنامه غیرالزام‌آور است».

وی موضع آمریکا را آشکار و پیشنهاد کرد که قطعنامه آتش‌بس به جای یک قانون اساسی، نظر نهاد سازمان ملل است.

مت لی، خبرنگار آسوشیتدپرس، در یک تبادل نظر انتقادی با میلر، این پرسش را مطرح کرد که بسیاری از ناظران در مورد جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه این سوال را مطرح کرده‌اند که «هدف سازمان ملل یا شورای امنیت سازمان ملل چیست؟»

کارشناسان و مفسرانی مانند کریگ مخیبر، مقام سابق سازمان ملل و وکیل حقوق بشر، به سرعت انتقاد خود را از آمریکا به دلیل تضعیف این قطعنامه ابراز کردند؛ قطعنامه‌ای که پیش از این نیز به دلیل درخواست آتش‌بس صرفا در ماه رمضان، ضعیف بود.

مخیبر در اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ماه ۱۴۰۲) پس از استعفا از سمت خود به‌عنوان مدیر دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در نیویورک، با اشاره به ناکامی سازمان ملل در جلوگیری از «یک نسل‌کشی کامل و همه‌جانبه» در غزه، خبرساز شد.

در حالی که زبان قطعنامه پیش‌تر متعادل شده بود، تصویب آن به دلیل نیاز مبرم به رسیدگی به بحران انسانی در غزه که شامل سریع‌ترین قحطی است که تاکنون دیده شده است، با تشویق سازمان ملل مواجه شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، تصریح کرد که این قطعنامه صرفا یک اعلامیه غیرالزام آور نیست، «باید اجرا شود» و اجرا نشدن آن «غیرقابل بخشش» خواهد بود.

با این حال، هنگامی که خبرنگاران از میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پرسیدند که آیا فکر می‌کند این قطعنامه رژیم صهیونیستی را وادار به اعلام آتش‌بس می‌کند، وی پاسخ داد: من نمی‌کنم.

تردیدی نیست که تصویب قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل قابل توجه است؛ این اقدام مبنای قانونی بیشتری را برای پاسخگویی رژیم صهیونیستی در مورد اقدام‌هایش در غزه و شایستگی قانونی برای اتهام‌های همدستی برای کشور‌هایی مانند آمریکا که به تسلیح و حمایت از جنگ نسل‌کشی رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

مانند حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در ژانویه (بهمن ماه ۱۴۰۲)، قطعنامه آتش‌بس سازمان ملل به شواهد فزاینده و تعهدات قانونی رژیم صهیونیستی و حامیانش برای توقف جنگ در غزه می‌افزاید.

با وجود این، منتقدان درست می‌گویند که وقتی واقعیت میدانی برای فلسطینی‌ها تغییر نمی‌کند، این اقدام‌ها زیر سوال می‌روند.

رژیم صهیونیستی با ادامه اشغال سرزمین فلسطین، آپارتاید، گسترش شهرک‌ها و تصرف اراضی در کرانه باختری اشغالی، محاصره غزه، اجازه دادن به خشونت شهرک‌نشینان، جنایت‌های جنگی و فهرست بلندبالایی از جنایت‌‎های دیگر، چندین دهه قوانین بین‌المللی را نادیده گرفته است.

اکنون این رژیم با زبانی که مطابق با اقدام‌های نسل‎کشی است و با محدودیت‌های عمدی که باعث ایجاد قحطی در غزه شده است،  بیزاری خود را نسبت به حقوق بین‌الملل و حقوق بشر به بیشترین حد خود رسانده است؛ بنابراین، هدف سازمان ملل یا شورای امنیت چیست؟ با ایجاد آن در پی جنگ جهانی دوم، اساسی‌ترین اصول سازمان ملل حفاظت از نسل‌های آینده در برابر بلای جنگ و ابراز ایمان به حقوق اساسی بشر برای مردمان همه ملت‌ها بود.

این نهاد بین‌المللی می‌تواند قوانین را اعلام کند و اقدام‌های لازم را پیشنهاد کند، اجرای آن‌ها بر عهده دولت‌ها است؛ در حالی که رژیم صهیونیستی خود بی‌اعتنایی کامل به نظام بین‌الملل نشان داده است، مسئولیت دیگر کشور‌ها به‌ویژه حامیان و پشتیبانان رژیم صهونیستی است که آن را پاسخگو کنند.

می‌توان در مورد ریاکاری غرب و استاندارد‌های دوگانه که در سیاست‌های قدرت تقریبا رایج است صحبت کرد، اما تحقیر مطلق دولت بایدن نسبت به سیستم بین‌المللی که به آن می‌بالد، برای اینکه رژیم صهیونیستی را بالاتر از قانون نگه دارد، به سطوح جدیدی رسیده است.

با وجود اظهارات نهاد‌های بین‌المللی مانند شورای امنیت سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و دیوان بین‌المللی دادگستری، شهادت کارشناسان سازمان ملل، شواهد سازمان‌های کمک بین‌المللی و حقوق بشر مانند پزشکان بدون مرز، آکسفام و دیده‌بان حقوق بشر و شهادت خبرنگاران و امدادگران در غزه، آمریکا همچنان از اقدام‌های رژیم صهیونیستی دفاع می‌کند و هر گونه تخلف را در این زمینه رد می‌کند.

آمریکا با استفاده از سازمان ملل به‌عنوان ابزاری برای برنامه سیاسی خود، به جای ابزاری برای قوانین و عدالت بین‌المللی، این نهاد را بی‌معنا کرده است.

انتهای پیام/

نظر شما