شناسهٔ خبر: 66208498 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

اتحاد کشورهای اسلامی باید اسرائیل را از کرانه باختری و غزه عقب بزند

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا: کارشناس مسائل آمریکا گفت: اینکه کشورهایی مانند اسپانیا تاکید بر عضویت کامل فلسطین و رسمیت دادن به آن می‌کنند، نشانه مثبتی است اما فعلاً این پرونده درگیر مؤلفه‌های سیاسی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل رد درخواست فلسطین برای عضویت دائمی در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: بدون شک عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل حق طبیعی آن به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که در تاریخ فلسطین بخش‌هایی از این سرزمین تصاحب و اشغال شده است و در مورد آن باید تصمیم‌گیری جدی شود. در این میان بحث جریان‌های فلسطینی و اختلاف نظر آنها با اسرائیل و همچنین حضور یهودیان تندرو که خواهان تمامیت این سرزمین برای خود هستند هم از یک سو به یک معضل جدی تبدیل شده و این اختلاف‌ها مانع اصلی عضویت فلسطین در سازمان ملل به شمار می‌رود. در شرایط فعلی جنگ غزه که حدود ۳۴ هزار نفر شهید و تعداد زیادی مجروح شده‌اند هم یک وضعیت تقابلی به وجود آمده که به هر جهت این موضوع در سطح سیاسی معنای خاصی را به تصویر می‌کشد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر باید گفت که ادامه جنگ مانع از توافق و تفاهم بر سر استقلال فلسطین شده و باید متوجه بود که غزه در شرایط فعلی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. اهمیت امروز غزه صرفاً به دلیل وجود جنگ و درگیری در این منطقه نیست بلکه مسائلی مانند اهمیت کشتیرانی در دریا و همچنین وجود انرژی در پهنه ساحل آن موجب شده تا غزه اهمیت پیدا کند و اسرائیل هم دقیقاً به این مسائل اشراف دارد. به همین دلیل مذاکراتی باید توسط تمامی کشورهای عربی و اسلامی برگزار شود تا بتوانند اسرائیل را از ساحل غربی و غزه عقب بزنند و از جهت دیگر توان آن را داشته باشند که بتوانند در سازمان ملل کنشگری مثبت انجام دهند. اگه تحت هر شرایطی ترک مخاصمه انجام شود و آتش‌بس پایدار به وجود بیاید، شاید بتوان اقدامی در این راستا انجام داد که خروجی آن مثبت باشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در این بین دفاع اروپا از اسرائیل هم بدون شک هزینه‌زا بوده و باعث دوری از بازارهای خاورمیانه شده است. توجه داشته باشید که کشورهای اروپایی چشم خود را باز کرده و متوجه شده‌اند که از بازار خاورمیانه دور شده‌اند و حالا به دنبال بازگشت به خاورمیانه هستند. این مسائل را باید موضوعاتی دانست که اروپا را مجبور به سازگاری با خاورمیانه می‌کند و نخوت اسرائیل که به صورت کامل می‌گوید حق با تل‌آویو است را کنار می‌زند. اسرائیل نیاز به اعراب را به صورت کامل حس کرده و به همین دلیل توافق ابراهیم را امضا کرد. معتقدم که تل‌آویو راهی جز به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک عضو دائم در سازمان ملل ندارد و از سوی دیگر کشورهای عربی هم بهتر است که در شرایط کنونی شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به نفع فلسطینی‌ها خریداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: واقعیت این است که صلح قیمت دارد و اسرائیل و فلسطین باید بهای صلح را بپردازند. به نظرم پذیرش عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل کمی طول خواهد کشید؛ چراکه مؤلفه‌هایی در این میان وجود دارد که از حیث سرزمینی و سیاسی باید مورد نظر و تایید قرار بگیرد و به همین جهت باید متوجه بود موانع همچنان وجود دارد. اینکه کشورهایی مانند اسپانیا در این راستا تاکید بر عضویت کامل فلسطین و رسمیت دادن به آن می‌کنند، نشانه مثبتی به حساب می‌آید اما به نظرم فعلاً این پرونده درگیر مؤلفه‌های سیاسی در داخل اراضی اشغالی خواهد بود و باید دید که مذاکرات اسرائیل و حماس به کجا می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما