شناسهٔ خبر: 66207841 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

دولت خود را موظف می‌داند به شکلی جدی به یارانه فرهنگی بپردازد

حوزه/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند به شکلی جدی به یارانه فرهنگی بپردازد و در این باره برنامه های مهمی در دست اقدام داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دکتر محمد مهدی اسماعیلی طی سخنانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به برنامه هفتم توسعه اظهار داشت:در ماده ۷۵ برنامه هفتم توسعه با همکاری دوستانمان در دولت و سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی براساس بند (ب) پیش بینی شده تا به منظور احصای دقیق و برخط داده‌های آماری مورد نیاز به جهت تسهیل پردازش، تحلیل دقیق و ایجاد بستر مناسب برای آینده‌پژوهی روندهای سبک زندگی جامعه ایرانی، شناخت تحولات فرهنگی - ارتباطی و همچنین انتشار آنها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف شود با همکاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مرکز آمار ایران و راهبری و نظارت مرکز رصد و برنامه‌ریزی و ارزیابی دبیرخانه شورای-عالی انقلاب فرهنگی و با رعایت اصل بیست و پنجم (۲۵) قانون اساسی و قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی نسبت به راه اندازی سامانه رصد، پایش و سنجش مستمر شاخص‌های فرهنگ عمومی، سبک زندگی مردم، مرجعیت رسانه‌ای و وضعیت ارتباطات کشور اقدام نماید.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی و دارندگان پایگاه‌های داده موضوع این بند، موظفند نسبت به ارائه مستمر و جامع داده‌ها به این سامانه به صورت برخط اقدام کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بیان داشت: این اتفاق بسیار مهم است و در جایگاه هوشمندانه برای رصد، توصیف و برنامه ریزی فرهنگی می‌توانیم اقدام کنیم و در وزارت فرهنگ ستاد تدوین احکام برنامه هفتم توسعه را راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در دیداری که روزهای گذشته با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی داشتیم عنوان شد که به صورت فصلی گزارش پیشرفت احکام را تقدیم مجلس کنیم ولی انشاالله قوانین را زودتر از مواعدی که در احکام ذکر شده تقدیم خواهیم کرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور همچنین با تاکید بر اینکه دولت خود را موظف می‌داند به شکلی جدی به یارانه فرهنگی بپردازد، گفت: این کار را از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز و با وزیر کار و نفت اقداماتی را هماهنگ کردیم.

وی افزود: گام اول این است که انشاالله برای نمایشگاه پیش رو عدد بسیار خوبی را تخصیص دهیم و بن کتاب علاوه بر گروه‌های سنتی (دانشجویان و طلاب) به سایر گروه‌ها نیز داده شود و انشاالله در روزهای آینده این اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان داشت: انشاالله به زودی در میدان هفتم تیر مجموعه یاس در اختیار کارگروه مد و لباس قرار می‌گیرد و سکوی دائمی عرضه لباس عفیفانه را تأسیس می‌کنیم که اتفاق مهمی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور با تاکید بر اینکه در همه کشور سکوهای عرضه لباس و یارانه خرید ایجاد خواهد شد، تصریح کرد: چادرهایی که مجموعه ستاد اجرایی و کارخانه حجاب شهر کرد تولید می‌کند قواره‌ای پانصد تا هفتصد هزار تومان است البته باید توجه داشت چادری که شاید یک و نیم تا دو میلیون تومان باشد را به این عدد رسانده‌ایم.

وی با اشاره بر افزایش تولید چادر در دولت سیزدهم افزود: تولید چادر تا پایان دولت چهارصد درصد افزایش می‌یابد و از ده میلیون متر مربع به سی و نه میلیون متر مربع خواهد رسید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات کار مهمی انجام دادیم و از طرح‌های کاربردی در حوزه حکمرانی فرهنگی با عددهای مناسب حمایت می‌کنیم در همین راستا از پایان نامه‌های دکتری (از پنجاه تا صد میلیون تومان) در اولویت‌هایی که اعلام شده، حمایت می‌کنیم.

اسماعیلی تصریح کرد: همزمان با نمایشگاه بین المللی قرآن کریم اقدام خوبی برای تدوین پیوست فرهنگی شعار سال سامان داده شد که بحث‌ها تدوین شده و انشاالله در قالب کتابی منتشر می‌شود.

وی درباره پیوست فرهنگی یادآور شد: پیوست فرهنگی پس از تدوین انشاالله در دولت ارائه خواهد شد؛ گفتمان عمومی ما تحت تأثیر مسائل اقتصادی قرار گرفته است و کمتر در سخنان مسئولان، نگاه فرهنگی وجود دارد و این نقص باید برطرف شود.

وی افزود: این موضوع در کارگروهی مستمر در شورای فرهنگ عمومی ادامه داده می‌شود و به صورت امری پیوسته جلو می‌رود تا انشاالله بتوانیم به زودی این تغییر را در فضای عمومی کشور شاهد باشیم. جلسه نهایی اولویت‌های فرهنگی سال برگزار می‌شود و در اختیار همه شوراهای فرهنگ عمومی قرار می‌گیرد.

نظر شما