شناسهٔ خبر: 66206583 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

راهکار عجیب مسئولان برای افت نمرات امتحانات نهایی

آموزش ضعیف است؟ تک‌ماده کنید!

روزنامه جوان

تصمیم‌شان شوکه‌کننده است، خودشان هم می‌دانند که چقدر کیفیت آموزش ضعیف است، اما به جای اصلاح آن به دانش‌آموزانی که در چهار درس نمره ۷ و بیشتر از آن بگیرند، اجازه تک‌ماده می‌دهند

صاحب‌خبر -
تصمیم‌شان شوکه‌کننده است، خودشان هم می‌دانند که چقدر کیفیت آموزش ضعیف است، اما به جای اصلاح آن به دانش‌آموزانی که در چهار درس نمره ۷ و بیشتر از آن بگیرند، اجازه تک‌ماده می‌دهند. به تازگی محمود امانی طهرانی، دبیر کل شورای‌عالی آموزش‌وپرورش درباره امکان استفاده تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: «پس از مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک‌ماده برای چهار درس امتحانات نهایی ممکن شد.» این در حالی است که پیش از این دانش‌آموزان در دو درس با امتحانات نهایی و دو درس با امتحانات غیرن‌هایی می‌توانستند از تک‌ماده استفاده می‌کردند. 
 
بر فرض به دانش‌آموزانی که از عهده پاسخ به سؤالات امتحانات نهایی این اجازه را دهند با تک‌ماده، مدرک تحصیلی‌شان را بگیرند و به بی‌توجهی‌ها نسبت به افزایش کیفیت آموزش ادامه داده شود، اما مگر این دانش‌آموز بعد از ورود به جامعه و بازار کار هم می‌تواند خلأ‌های آموزشی خود را تک‌ماده کند؟ اگر نبود عدالت آموزشی مسیر زندگی او را به بیراهه بکشاند، آیا می‌شود با تک‌ماده به مسیر درست زندگی‌اش برگردد؟ به نظر می‌رسد آقایان مسئول اصل ماجرا را که همان کیفیت بخشی به آموزش و توانمند کردن دانش‌آموزان در مدارس است به فراموشی سپرده‌اند. 
 
 یاد دادن راه فرار جای تدریس اصولی!
بار‌ها و بار‌ها گزارش‌های مختلفی از وضعیت نامطلوب نظام آموزشی کشور نوشته‌شد و کارشناسان آموزش هم هشدار‌هایی در این زمینه دادند، آن‌ها متفق‌القول می‌گویند که باید کیفیت آموزشی افزایش پیدا کند و به دنبال آن عدالت آموزشی برقرار شود، موضوعی که به نظر می‌رسد مسئولان آموزش و پرورش دغدغه چندانی برایش ندارند. البته برخی اقدامات مثبتی در این راستا انجام شده که نمی‌توان منکر آن‌ها شد، اما سرعت انجامشان به قدری کند است که نتایج خوبی از آن به چشم نمی‌خورد. حال مسئولان دور هم جمع شده‌اند و به جای تعیین راهکار برای ارائه تدریس اصولی در مدارس و حل مشکلات کمبود کیفیت آموزش و نبود عدالت آموزش در نقاط مختلف کشور، راه فراری را به دانش‌آموزان برای فارغ‌التحصیل شدن یاد داده‌اند؛ اینکه اگر خدمات آموزشی مناسبی نمی‌گیرند و نمی‌توانند درس‌هایشان را به خوبی بیاموزند، به جایش می‌توانند با تک ماده از این مقطع عبور کنند و این یک پیام مشخصی دارد؛ اینکه آموزش و پرورش به جای دنبال کردن سیاست‌هایی در جهت ارتقای آموزش در همه مدارس کشور و بهبود وضعیت نمرات امتحانات نهایی، شرایط فارغ‌التحصیلی از مدرسه را تغییر داده‌است. شاید به این دلیل است که اگر نتوانست نمرات دانش‌آموزان را ارتقا دهد حداقل آمار فارغ‌التحصیلان را بالا ببرد!
 
 تسهیل فارغ‌التحصیلی به جای ارتقای کیفیت آموزش
سال گذشته بود که انتشار نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی با موجی از واکنش‌ها مواجه شد. این زنگ خطری بود که خبر از آموزش سطحی در مدارس را می‌داد. همان روز‌ها بود که قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش از افت دو نمره‌ای معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد سال ۱۴۰۲ خبر داد. پس از آن انتقاد‌هایی در زمینه وضعیت نامناسب قبولی‌ها در امتحانات نهایی و افت شدید نمرات برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شد و عده‌ای گلایه‌هایی را در این زمینه گفتند و نوشتند. در پاسخ به این گلایه‌ها، اواخر سال گذشته محمد مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگویی از تغییرات در برگزاری امتحانات نهایی و تسهیل در فارغ‌التحصیلی دانش‌آموزان خبر داد. تغییراتی که شورای عالی آموزش و پرورش به آن مهر تأیید زده‌است. 
روز گذشته محمود امانی طهرانی، دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش در گفت‌وگویی بیان کرد: «پس از مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک‌ماده برای چهار درس امتحانات نهایی ممکن شد.»
او ادامه داد: «ضوابط استفاده از تک‌ماده در آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که دو درس از امتحانات نهایی و دو درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی به نهایی تبدیل شده‌است و امکان استفاده از تک‌ماده برای چهار درس امتحانات نهایی فراهم است.»
دبیر کل شورای‌عالی آموزش و پرورش گفت: «بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.» در حالی که این مقام مسئول این مصوبه را در جهت تسهیل مصوبه کنکوری می‌داند که کارشناسان بر این باورند برای تسهیل مصوبه کنکوری باید شیوه تدریس در مدارس تغییر کند. اینکه همه دانش‌آموزان از آموزش برابر برخوردار باشند و بتوانند دروس را به خوبی یاد بگیرند. آن وقت است که عمده‌شان از پس پاسخ به سؤالات امتحانات نهایی برخواهند آمد. 
 
 رها کردن دانش‌آموزان ضعیف در جامعه
در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش باید توجه خود را بر ارتقای کیفیت آموزشی قرار دهد؛ شورای عالی آموزش و پرورش به دنبال فارغ‌التحصیلی محصلان است تا به هر ترفندی و به رغم کیفیت پایین آموزش ارائه شده از مدرسه خارج شوند؛ به امید اینکه در بازار کار یا جای دیگری آینده خود را جست‌وجو کنند. اما مگر همین مدرسه نباید محلی برای تعیین آینده دانش‌آموزان باشد؟ چنین کاری جز معنی رها کردن دانش‌آموزان ضعیف در جامعه چه معنای دیگری دارد؟! 
امتحانات نهایی به دلیل استاندارد بودن می‌تواند معیاری برای قضاوت درباره عملکرد دانش‌آموزان باشد. معیاری که سال گذشته و پس از انتشار نمرات امتحان نهایی به وضوح ضعف آموزش را نشان داد، اما مسئولان به جای پذیرش این مسئله و درصدد حل آن بودن، تصمیم گرفته‌اند تا دانش‌آموزان را بدون یادگیری عمیق و دقیق دروس، فارغ‌التحصیل اعلام کنند؛ موضوعی که بدون شک صدمات جبران‌ناپذیری را به آموزش در مدارس و آینده دانش‌آموزان وارد خواهد کرد.

نظر شما