شناسهٔ خبر: 66204949 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

وزیر فرهنگ: فضای فرهنگی - هنری امروز در اختیار جریان متعهد به انقلاب اسلامی است 

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امروز جمع پرتوانی از هنرمندان اصیل و تاثیرگذار رشد کردند و فضای فرهنگی - هنری در اختیار جریان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی چهارشنبه شب در آیین پایانی هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلاب که در پردیس مرکزی حوزه هنری برگزار شد، افزود:‌ اتفاق‌هایی که از ابتدای سال تجربه کردیم؛ ماه مبارک رمضان، عید فطر و نصرت بزرگ جبهه مقاومت و رزمندگان عزیز اسلام که خون پاک شهدای عزیزمان افتخار بزرگی را برای جهان اسلام آفرید و این حال و هوا، با ایامی که به نام هنر انقلاب اسلامی نامگذاری شده، یاد و خاطره شهید عالی‌مقام، آقا مرتضی آوینی، این جلسه و مراسم در حال برگزاری است. انشاءالله با کمک خداوند متعال و نصرت کامل اسلام و مسلمین با پیروزی کامل جبهه مقاومت و برافراشتن پرچم توحید در سرزمین قدس، سرزمین مقدس، ماه مبارک رمضان سال آینده نماز وحدت را در مسجدالاقصی عزیز به امامت رهبر عزیزمان در این مکان مقدس برگزار کنیم. انشاءالله این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. 

حوزه هنری به شجره طیبه‌ای برای مشتاقان خود مبدل شده است
وی با اشاره به شکل‌گیری حوزه هنری اظهار داشت: شاید معمار سازنده و شکل‌دهنده آن خود رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی است که بارها در کلماتشان، توصیفشان را شنیدیم و از اهتمامی که معظم له در شکل‌گیری چنین جریان هنری برگرفته از اندیشه انقلاب داشتند. امروز خوشحالیم این نهالی که با دستان توانای رهبری عزیز انقلاب در این جا و در محیط انقلاب اسلامی پرورش پیدا کرده، به شجره طیبه‌ای مبدل شده که شاخ و برگ‌های آن همه مشتاقان را در زیر سایه خود جای داده است.

وزیر فرهنگ افزود: امروز، هنرمندان اصیل ما در شاخه‌های مختلف رشد کردند و در حوزه‌های مختلف اعم از تئاتر، موسیقی، سینما، هنرهای تجسمی، شعر و کتاب و همه بخش‌ها به اعتلا رسیدند و امروز جمع پرتوانی از هنرمندان اصیل و تاثیرگذار رشد کردند و فضای فرهنگی ، هنری، امروز در اختیار جریان متعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی است.

فتح قله نزدیک است 
اسماعیلی ادامه داد: شاید سال‌ها و دهه‌های قبل، رسیدن به این نقطه کمی سخت و گاهی محال تصور می‌شد اما با اهتمامی که وجود داشت و با حضور چهره‌های شایسته، این مسیر سخت هموار شد. البته، تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله وجود دارد. نقطه مطلوب، همان ترسیمی است که امام راحل عظیم‌الشان ما در پیام معروف خود در رابطه با هنر متعهد برای جامعه فرهنگی و هنری ما ترسیم کردند. آنجا نقطه آرمانی است و با دستان توانای هنرمندان اصیل و کسانی که دلشان به عشق آرمان‌های بلند نهضت امام می‌تپد، فتح این قله نزدیک خواهد بود.

شهدای انقلاب و غزه  یک الهیات جدید مقاومت را در مقابل چشمان جهانیان ترسیم کردند
وی تصریح کرد: شهدای عزیز انقلاب اسلامی، شهدای مدافع حرم، مدافع امنیت و شهدای مظلوم غزه، کودکان و زنان بیگناه یک الهیات جدید مقاومت را در مقابل چشمان جهانیان ترسیم و آیات اسقامت و مقاومت را تفسیر کردند و دیدند و انشاءالله این نهضت با خون پاک شهدای عزیزمان به پیروزی کامل خواهد رسید. از خداوند مسئلت می‌کنیم پرچم این نهضت حسینی را با دست توانای رهبر از جان عزیزترمان به دست صاحب اصلی آن برساند.

هنرمندان انقلاب حق‌طلبی را روایت می‌کنند
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این مراسم گفت: اینجا سرزمینی است که مردمان آن اهل قیام و جهاد هستند و چه خوب که تعدادی از هنرمندان ارزنده ما با این قیام و مجاهدت وجه همت خود را پیش روی مخاطبان قرار داده اند. انسان‌های مجاهدی که تلاطم ها و آتش وجودی خود را در قاب هنر روایت کردند.

حجت الاسلام محمد قمی همچنین با اشاره به پیشینه فعالیت هنرمندان انقلاب در عرصه‌های مختلف، از آنها به عنوان جلوه و هنرمندان مردمی یاد کرد که در مکتب حضرت روح الله فقط راوی فتح و ظفر نیستند.

وی تاکید کرد: اینها  خود با این حقایق نسبت دارند و هنرمندانه و ستودنی حق همه مردم و حق‌طلبی را روایت می‌کنند.

تلاش شد چهره هنر انقلاب اسلامی با مشارکت نخبگان فرهنگ و هنر انتخاب شود
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز گفت: چهره هنر انقلاب اسلامی باید در یک فرآیند نخبگانی با مشارکت نخبگان فرهنگ و هنر انقلاب انتخاب شود و تلاش ما این بوده که این فرآیند به درست ترین شکل ممکن انجام شود.

محمدمهدی دادمان اظهار داشت: حضور اهالی فرهنگ و هنر است که می‌تواند امتداد مبارک این اتفاق را رقم بزند. البته علاوه بر فرآیند تغییری که ایجاد شده است امسال توفیق این را داشتیم که دامنه بین‌المللی هنر انقلاب را هم تعریف کنیم. 

وی افزود: معتقدیم انقلاب اسلامی و هنر انقلاب یک پدیده فطری است و هرکسی که اهل این معنا باشد می‌تواند فطرت پاک خود را پیش روی معارف اسلامی قرار بدهد و منعکس کننده مفاهیم متجلی هنر انقلاب باشد. 

دادمان گفت: امسال فرصت بسیار خوبی برای ما بود که بتوانیم جایزه هنر انقلاب را به صورت بین‌المللی تعریف کنیم و امیدوارم در سال های بعد ارتقا پیدا کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی و هنر انقلاب یک پدیده فکری است و مبنای فکری آن متجلی از هنر انقلاب است؛ به هر شیوه‌ای از فرصتی که برای بیداری جهان ایجاد شده نباید بگذریم و آن را پایه ارتقای هفته هنر انقلاب بدانیم و سال به سال در توسعه ابعاد جغرافیایی و جهانی دیدن آن رشد ایجاد کنیم.

نظرسنجی از هزار نفر برای انتخاب چهره هنر انقلاب  
محمدرضا باقری مسوول روابط عمومی حوزه هنری و مدیرعامل موسسه سپهر سوره در این آیین گفت: امسال بیش از هزار نفر از اهالی فرهنگ، هنر و رسانه طی نظرسنجی که توسط مراکز حوزه هنری انجام شد، نامزدهای چهره هنر انقلاب را انتخاب کردند و در نهایت ۹۶ نفر انتخاب شدند. پس از آن کار
به هیات انتخاب واگذار شد و بعد از طی این پروسه که در برگیرنده جلسات متعددی بود در نهایت ۵ نفر به عنوان نامزد دریافت جایزه چهره هنر انقلاب معرفی شدند.

معرفی محمدرضا سرشار به‌ عنوان «چهره‌ ماندگار هنر انقلاب»
در این آیین، محمدرضا سرشار به پاس یک عمر تلاش، به‌ عنوان «چهره‌ ماندگار هنر انقلاب» معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت.

مسعود نجابتی تندیس طلای چهره هنر انقلاب را تقدیم مردم غزه کرد 
مسعود نجابتی پس از دریافت جایزه گفت: مسوولیت طراح بودن به اندازه کافی روی دوش‌های ضعیف من سنگین است، نواقص موجود، کارهای نکرده و فعل‌های ترک شده و بسیاری از کاستی‌ها بیش از آن چیزی است که ذکر شد و جا دارد که در فرصتی جبران شود. 

وی افزود: ضمن تشکر از تمام عزیزانی که لطفشان با نظر و پیشنهاد شامل حال من شد و کارهای کم من به چشمانشان زیاد آمد، قابل دانستند ونظر داشتند، این هدیه را از جانب شما و تمام کسانی که حقی به گردن من دارند تقدیم مردم مظلوم غزه می‌کنم که با صبر و استقامت خودشان چشمان جهان را به‌واقع بیدار و باز کردند. 

بچه زرنگ به عنوان مهمترین رویداد هفته هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲ معرفی شد 

در آیین پایانی هفته هنر انقلاب و معرفی چهره سال هنر انقلاب در سال ۱۴۰۲، در عین حال پویانمایی بچه زرنگ به عنوان مهمترین رویداد
هفته هنر انقلاب معرفی شد و حامد جعفری تهیهکننده این پویانمایی جایزه خود را دریافت کرد.

معرفی کارتونیست کوبایی به عنوان چهره بین‌المللی هفته هنر انقلاب 
در آیین پایانی هفته هنر انقلاب اسلامی و معرفی چهره سال ۱۴۰۲، همچنین آریستید استبان ارناندس گررو» معروف به آرس کارتونیست‌ مشهور کوبایی به
عنوان چهره بین‌المللی رویداد معرفی شد و مورد تقدیر قرار گرفت. به دلیل عدم حضور این هنرمند، نماینده آلبرتو گنزالس سفیر کوبا در جمهوری اسلامی جایزه را دریافت کرد.

نظر شما